Har for nyligt opstartet det akvarium jeg købte af bingocaller.
Kom vand i det for ca. 3 uger siden. Problemet er bare at vandet er mælke hvidt, og lugter ?
Hvad har jeg gjort forkert.Jeg har ingen ting i akvariet ud over en keramiksøjle.Kan jeg tilsætte noget,
eller skal jeg lave nyt vand
Jeg bruger osmose vand, kører med skummer og cirkulation. har 1cm levende sand i bunden, og så en keramik søjle, intet tilsat, saltinhold på 1024, temperatur 25,4 grader
Hvor længe har vandet haft den farve??
Er det kun vandet der er hvidt, eller sidder det også på ruderne?
Mælkehvidt vand kan også komme af en bakterieopblomstring.
"levende sand" hvor har du det fra??
Til carsten, det er kun vandet, ruderne er klare, tror faktisk jeg har købt det levende sand hos decocean, men det er faktisk ca 1 år siden, kan det være det der er galt, posen har været åben siden jeg brugte halvdelen af det til mit andet akvarium.
Bingocaller jeg har kun brugt osmose vand til opfyldning, og testen på vandet er 0
1. Skift vandet - det lyder som om det er fra sandet.
Eller:
2. Skift noget af vandet - put filter vat i sumpen for at fange partikler og tilsæt aktivt kul for at fjerne evt. giftstoffer.
Lad skummer og cirkulation køre - afvent at vandet bliver klart og lugter "rigtigt".
Ole M. Thomsen, Hillerød.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
Okay hvis det er sand skal du ikke bekymre dig. Vandet vil forblive mælkehvidt indtil du får nogle LS i akvariet, det er min erfaring. Jeg havde også mælkehvidt vand i cirka en uge. Derefter tilsatte jeg LS og vandet blev klart efter 1-2 dage. Jeg tror at det hvide støv sætter sig under stenene.
Jeg havde også det hvide vand, mit kom fra sandet fordi jeg ikke lige have tænkt på og vaske det. Så jeg satte en spandpumpe til, og gjorde den ren 2 gange om dagen, til det var væk.
Ok så tror jeg, at jeg tager nogle af mine levende sten op af mit andet akvarium og putter dem i , og prøver at smide noget aktivt kul i sumpen.
Tusinde tak for hjælpen
Kasper j. skrev:Okay hvis det er sand skal du ikke bekymre dig. Vandet vil forblive mælkehvidt indtil du får nogle LS i akvariet, det er min erfaring. Jeg havde også mælkehvidt vand i cirka en uge. Derefter tilsatte jeg LS og vandet blev klart efter 1-2 dage. Jeg tror at det hvide støv sætter sig under stenene.
Jeg har prøvet fuldstændig det samme. Det hjælper med LS.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Kasper j. skrev:Okay hvis det er sand skal du ikke bekymre dig. Vandet vil forblive mælkehvidt indtil du får nogle LS i akvariet, det er min erfaring. Jeg havde også mælkehvidt vand i cirka en uge. Derefter tilsatte jeg LS og vandet blev klart efter 1-2 dage. Jeg tror at det hvide støv sætter sig under stenene.
Jeg har prøvet fuldstændig det samme. Det hjælper med LS.
Ja det er jo bare noget støv fra det nye bundlag. Han skriver også at han købte det i deoocean. Det gjorde jeg også med mit, så det er nok det samme. Men super godt gros når det lige er indkørt At vandet så lugter. Det plejer det jo under indkøring
Så havde jeg ikke mere tålmodighed, vandet blev ved med at være mælkehvidt, selvom jeg brugte aktivt kul og filtervat.
Så nu har jeg tømt hele molevitten for alt.
Jeg har renset alt i akvariet til den store guldmedalje,men det er lidt svært at komme til i bagrummet (RED SEA MAX 250 L.)
har tænkt mig kun at sætte 3 nyindkøbte søjler i + de sten jeg har kørende i det gamle akvarium, hvor der sidder forskellige levende ting på......
Er der nogen der har gode ideer, så jeg ikke får de samme problemer igen ?
Kan oplyse at efter jeg har haft flyttet mit gamle akvarium med indhold er alle stenene og ruderne BRUNE.
Ja så er der gået en måned efter jeg skiftede alt vand, men jeg har igen mælkehvidt vand
Kører med sump- skummer- aktivt kul- og godt renset filtervat, hvad f..... er det lige der sker for mig ?
Har kun 3 nyindkøbte søjler + 7 kg nyt levende sand i baljen.
Nogen der har en løsning på mit problem ?
Kan Pu-Skum have en betydning for mælkehvidt vand? jeg har nemlig selv totalt uklart vand lige pt, og jeg har aldrig døjet med det før, har for få dage siden tømt alt vandet ud, men dagen efter er det hvidt igen ?
Mic4700 skrev:Har en fornemmelse af at dine søjler måske lækker noget til vandet ,lyder mærkeligt .
Hvis det er enten er Aquaroche eller korallenriff, er det brændt keramik og kan ikke afgive noget til vandet.
Atollriff er søjler lavet af levende sten, og de burde heller ikke kunne gøre noget.
Hvad er de søjler lavet af?
En pH test vil nok også være fin.
Har vandet i den mellemliggende tid været klart og fint?
Det der levende sand, hvor længe har du haft det i akvariet?
Første gang var det med en pose sand der havdet været åben, måske derfor
Nu her var det med en nyindkøbt pose, så det burde vel ikke være problemet eller ????
Jeg har din saltblandemetode mistænkt som synderen. Blander du saltet op i akvariet eller en tank ved siden af? og er det tempereret inden du blander saltet i?
Jeg har nemlig selv en gang fået kalkudfældning ret voldsomt ved at hælde saltet for hurtigt i og ikke have tempereret vand. Bum og det hele var mælkehvidt og lagde en ret tyk kalkfilm over hele karret.
Hvilken salt bruger du?
Er det fremstillet levende sand paa poset du Bruger.det sviner endel og Ikke ret meget vaerd Ellers Enda et fup paa at Draene os for moneter.sandet Skal Podes med levende sten og Hvis du kan finde sand med Orme og crustaceer er det rigtig godt,Eller FAAr man de nödvaendige Bakterier bare Fra rummet Baljen Staar i
Har du doseret Eddike i Kalk vand?
Hvilket vand bruger du til at blande saltet i??
Er det vandet der er mælkehvidt og sidder det også som en hinde på pumper og glas?? Hvis, så er det med stor sandsynlighed en kalkudfældning som Flemming skriver.
Jeg kunne også godt have sandet mistænkt for at være synderen i spillet.
Det sand er så vidt jeg husker meget fint, og der er enorme mængder pulverfint indhold i det. Og der skal intet til før end at det kommer ud i vandet.
Jeg ville i første omgang, prøve at slukke for alt hvad der hedder pumper, og se om det lægger sig inden for et par dage.
klarer det op, er det sandet. Og hvis det sidder på glasset, så er det en kalkudfældning.
Sker der intet, så ville jeg kassere sandet og se om det bliver klart uden sand, og så finde noget andet.
Hvor har du købt det sand henne??
Carsten skrev:Hvilket vand bruger du til at blande saltet i??
Er det vandet der er mælkehvidt og sidder det også som en hinde på pumper og glas?? Hvis, så er det med stor sandsynlighed en kalkudfældning som Flemming skriver.
Jeg kunne også godt have sandet mistænkt for at være synderen i spillet.
Det sand er så vidt jeg husker meget fint, og der er enorme mængder pulverfint indhold i det. Og der skal intet til før end at det kommer ud i vandet.
Jeg ville i første omgang, prøve at slukke for alt hvad der hedder pumper, og se om det lægger sig inden for et par dage.
klarer det op, er det sandet. Og hvis det sidder på glasset, så er det en kalkudfældning.
Sker der intet, så ville jeg kassere sandet og se om det bliver klart uden sand, og så finde noget andet.
Hvor har du købt det sand henne??
Lyder sgu som en god 3 trins plan/ udelukkelsesmetode / raket!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...