Jeg var i Plantorama i lørdags...
Jeg har nu for 6. nat i træk siddet oppe og kigget på fisk, inverts, koraller, proteinskummere, cirkulationspumper, LED-lys, automatiseret måling, automatiseret dosering, hvad gør et refugium, hvor meget plads skal den slags fisk ha', hvordan fungerer dit, hvad gør man med dat...
Hold nu kæft en spændende - hobby? Livsstil? Jeg ved det ikke, men jeg ved jeg vil være med! Og det skal være stort og det skal være flot... Men den tid den glæde!

Her til at starte med er jeg ved at handle med dekoin om det akvarie han har til salg, inkl sump og returpumpe. 85l, 70x35x35, sump på 45l så vidt jeg husker. Inkluderer også bord hvor der er boret ud til rørføring.
Planen er så nu at købe en skummer, noget cirkulation og naturligvis noget lys. Når så det kører rent teknisk er det jo så tid til lidt liv.
Se, nu passer 85l jo ikke til min målsætning om stort og flot, så når akvarie 1 er godt undervejs vil jeg begynde at kigge mig om efter noget a la 300l*, 50x50x120, eller noget i den stil i hvert fald. Planen ville så være at beholde akv 1 inde i cirkulation, måske som pod-farm eller fragtank eller andet godt.
* Jeg ved godt det er den omvendte rækkefølge af hvad der anbefales mht større vandmængde, lettere kontrol. Men jeg ser sådan på det, hvis jeg kan få det her system til at køre nu, så vil det også senere blive investeringen værd i noget større og flottere senere hen.
Så er spørgsmålet nu om jeg skal investere i udstyr der er overkill for nu og nok først realistisk set skal bruges om minimum 6 mdr, eller skal jeg købe (brugt) 2 gange og holde omkostningerne nede til at starte med?
Og lige et par spørgsmål mere;
#1 Hvordan foregår en flytning med fisk og koraller? Jeg forudser en flytning herfra til den anden ende af landet indenfor de nærmeste år, og kan derfor ligeså godt være forberedt på hvad det kræver fra starten.
#2 Er der nogen der har erfaringer med katte og saltvandsakvarier? Er et låg af hvidt nylon-net nok?
#3 Er der en nordjysk saltvandsklub?
Det var vist det for nu, jeg håber jeg kan leve op til forventningerne dom medlem herinde, for jeg er sikker på I lever op til mine

Søren