9002 tunze virker ikke hjælp søges igen

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
bkbn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2013

9002 tunze virker ikke hjælp søges igen

Indlæg af bkbn »

nå ud over jeg har kæmpet med mega støj fra min tunze 9002 så er den pludselig holdt op med at virke,
er der nogen der genkender dette,
når den køre så hvis man slukker og tænder igen, vil den ikke starte op lige gyldigt hvad man så gør,
hvis jeg så løfter den op af vandet starter den igen og køre stadig når den sænkes ned igen, men vil ikke starte hvis strømmen tages fra igen
Senest rettet af bkbn søn 26. jan 2014 21:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Salt_Aalborg
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nørresundby

Re: 9002 tunze virker ikke

Indlæg af Salt_Aalborg »

Min gør det samme, for mit vedkommende skyldes det rotoren. Jeg plejer at skille skummeren af og dreje rotoren et par omgange så kører den fint efterfølgende.
Evt kan du afkalke selve pumpen i lidt citronsyre!

Vil du støjen til livs kan du "tune" den, søg på Google hvordan man gør, min er total lydløs og skummer kaffesnask.
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af dennis_ler »

Havde samme problem, en rengøring løste det. Vedr. larm er det en rimelig subjektiv ting, min larmer også -> jeg kan høre den, selvom jeg har moddet den...
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

total lydløs? Jeg vil meget gerne have et link til den metode :) Skal selv have fat i en 9002, når der kommer en billig til salg herinde, men skal have gjort noget ved dens lydniveau
o_O
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Da jeg havde min 9002'er døde begge pumper på mystisk vis indenfor 24 timer, der måtte 2 nye til.

Men det lyder da som om dine er klar til en omgang afkalkning.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jones skrev:total lydløs? Jeg vil meget gerne have et link til den metode :) Skal selv have fat i en 9002, når der kommer en billig til salg herinde, men skal have gjort noget ved dens lydniveau
Drop den indbyggede luftregulering og sæt selv en reguleringsskrue på og lad slangen fortsætte ind i en lyddæmper, det tager 60-70% af støjen.
bkbn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af bkbn »

Så er den gal igen,
nu troede jeg, jeg havde fået styr på den, men nej nu er problemet bare et andet,
nu kan den pludselig stoppe med at skumme, ikke fordi pumpen ikke køre for det gør den, det virker som om den ikke kan trække luft ned,
når man puster i slangen så virker den fint men stopper igen med at suge luft ned,

nogen der har en ide til det. :dizzy:
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: 9002 tunze virker ikke hjælp søges igen

Indlæg af amddurin »

1) Et slag på siden nede ved bunden ud for hvor pumpen sider... (Når den er oppe over vandet OG der er tændt for strømmen...)
(Virker det ikke, så slå lidt hårdt...)

2) Du skal tage bundpladen af - trække pumpen ud og pille den lille vinkel (Albue.) af plast af der sider på luftslangen, den sider fast i toppen af pumpen, ikke oppe ved skruen til luft indtag - den skal renses for salt/kalk i eddike eller lign... (Tager nogle timer, gerne til dagen efter... - Jeg har en i overskud der ligger flere dage i en kop med ca. 1dl eddike, dækket til, så der ikke lugter af eddike over det hele...)
9002 Pumpen tages ud...
9002 Pumpen tages ud...
Kilde: Foto fundet via Google
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Saltsyre - 1/5, så er den afkalket på 10 minutter. Det har virket for mig i flere år, og ved jeg ikke er den eneste. Det tager kalk, salt og hvad der ellers sætter sig :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
bkbn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
11

Indlæg af bkbn »

amddurin skrev:1) Et slag på siden nede ved bunden ud for hvor pumpen sider... (Når den er oppe over vandet OG der er tændt for strømmen...)
(Virker det ikke, så slå lidt hårdt...)

2) Du skal tage bundpladen af - trække pumpen ud og pille den lille vinkel (Albue.) af plast af der sider på luftslangen, den sider fast i toppen af pumpen, ikke oppe ved skruen til luft indtag - den skal renses for salt/kalk i eddike eller lign... (Tager nogle timer, gerne til dagen efter... - Jeg har en i overskud der ligger flere dage i en kop med ca. 1dl eddike, dækket til, så der ikke lugter af eddike over det hele...)
9002_Bund_Pumpe.jpg
Kilde: Foto fundet via Google
tak for svaret, det var præcis det der var i vejen, da jeg for ca. 14 dage siden rensede hele pumpen glemte jeg denne lille vinkel, hullet var halvt lukket med kalk
og virker perfekt efter rensning. :GO
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"