Waste away overdosering og iltmangel

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: så skete der det, der ikke måtte ske!!!!!!

Indlæg af Birman »

Nu skal ikke blive en diskutions "klub". har lavet indlægget for at andre ikke skal være så dumme som mig, at stole blind på hvad man får at vide. og man skal tænke sig en extra gang om, inden man vil puttet i noget i tanken, med skrue låg. jeg har lært det nu. ;-) tro bestemt ikke det er et dårlig produkt, hvis man bruger det rigtigt. ps.: flot at sidde og se på mit "stor 350l" akvarie og se min gule kirug svømmer rundt. :f2: så ikke noget med personangreb..tak :GO
Senest rettet af Birman lør 25. jan 2014 12:53, rettet i alt 1 gang.
Juwel Trigon 350 liter. 2 x maxspect mazarra p 60W LED
dyr200
Reactions:

Indlæg af dyr200 »

Slettet af moderator/ Bo Engelquist
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Indlæg af laursen »

Det gør mig meget ondt at høre :crybaby:
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

Sjovt som folk tror at der findes en drejebog som virker på vores alles akvarier.! Man er SELV ansvarlig for hvad man propper i af kemikalier osv i sit akvarie. Forhandleren kan kun rådgive efter egen erfaring eller ifølge produktanvisning. Hvor meget skidt der er i de forskellige akvarier osv kan forhandler jo af gode grunde ikke vide noget om.
Man løber en risiko når man tilfører kemikalier fisk bakterier osv. Går det galt så er man 100% selv skyld i det. Sur røv men det koster somme tider dyrt at lære.!
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Birman.
Sur røv med dine fisk. Jeg håber da virkeligt for dig at du får reddet resterne :)
Jeg har selv den tommelfingerregel, at når jeg kommer noget nyt i akvariet, så gør jeg det først efter at have undersøgt det forholdsvist grundigt, og det gælder både koraller, fisk, kemi og pumper. Selv om de fleste forhandlere er ærlige mennesker og nogle endda også meget vidende omkring akvarier, må man aldrig glemme at de står i deres butik, og som hovedmål har at sælge os deres produkter og at de muligvis ikke har personlig erfaring med lige netop det produkt man står og vil købe. Sagt med andre ord er de jo også kun mennesker, og jeg vil da heller ikke selv kunne sige mig fri for en gang imellem at blive grebet af en idé, og derved få den solgt lige vel godt. Derfor er det alt andet lige bedre at have undersøgt sagen fra uvildig hånd først :)
..og nok om det.

Nu vil jeg nødig spille ekspert, for det er jeg ingenlunde. Men hvis jeg var dig, ville jeg nok vente med at komme fisk i igen. Som en anden har sagt i tråden, viser akvariet jo tegn på at være i gang med en indkøring, igennem de brune alger. Det er ganske muligt at akvariet godt kan bære de nye fisk, men én ting er sikkert, og det er at forsigtighed og tålmodighed aldrig har været skidt for en balje. Ud fra den tanke ville jeg derfor slå koldt vand i blodet, og vente til algerne var forsvundet helt af sig selv, og så tage den derfra. Ganske som hvis du var startet helt fra bunden af igen - hvilket du jo på sin vis også er.
Som sagt, så lad være med at tage det her som et direkte råd, men mere som mine tanker om hvad jeg selv ville gøre. Hvad det så end måtte være værd :)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

Jeg havde helt overset, at din balje kun er 3 uger gammel.

Min tidligere kommentar om at forhandler bære et ansvar, den vil jeg gerne trække tilbage.
Waste away er slet ikke egnet til nye baljer. Det er egnet til ældre baljer, med en stor mængde detrius.

Det er ikke egnet for at forkorte en indkørings periode.
Dertil skulle du have brugt, one and only , og i øvrigt inden der kom fisk og koraler i, det af samme årsag til at dine fisk er døde.

Jeg mener dog stadig at du er blevet dårligt rådgivet.
En forhandler kan aldrig garantere dig noget 100 pct.
Han bære selvfølgelig et ansvar for sin rådgivning, men i sådan et tilfælde her, burde produktet slet ikke være benyttet.

Håber ikke at det lyder for negativt, det er ikke ment på en skidt måde :beer:
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 2610 Rødovre
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af IAmNotGr33n »

Fy for satan Birman... op på hesten igen!
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Vil bare sige at mit 300L osse opførte sig som et nystartet da jeg flyttede LS, fisk mv. over fra mit 160L for ca. 2½ år side...
Det gav en del alger mv. pga alt det skidt der var blevet frigivet, hvilket jo afhænger af hvor god cirkulation og rensning man har fortaget mens det kørte - en omrokering af LS kan faktisk være nok til at det sker, så man bør lade det være 1-3mdr. efter flytning... (Skifte vand mv. men ikke rode med stensætningen flere gange eller tilføje nyt...)
Jeg mistede mine 2 danneborgsrejer få dage efter min flytning og det har sikkert været pga for høje værdier af NO3 og måske NH4 og NO2 osse...

Så man skal være lidt forsigtig og heller ikke genbruge det beskidte vand, som jeg gjorde da jeg troede at man fik gode bakterier med over - forurening fik jeg ihvertfald med over, fordi jeg ikke vaskede sandet...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Spurte også til one and only. Men fik at vide jeg kun skulle bruge waste-away. Og han viste også tanken var ny. Og denne forhandler burde vide det. Så kan i jo nok gætte hvem det er. Ved det er mit ansvar... Men derfor kan man godt føle man har fået forkert vejledning.
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

den artikel jeg henviste til er denne på saltvandsforum som bingocaller har skrevet (http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ay#p548351" onclick="window.open(this.href);return false;) Full dose = 1 ml pr 1 gallon
250 liter = 66 gallons
66 ml bruges pr dose.
Der doses hver 3 dag hvis vandet ikke bliver mælket af bakterieboost
Første gang doseres der 1/4 del dose og stiger med en kvart pr. dosering hvis vandet IKKE bliver mælket - ellers bibeholdes der samme dosering.

Dag 1 = første gang = 16,5 ml
Dag 4 = anden gang = 33 ml
Dag 7 = tredje gang = 49,5 ml
Dag 10 = fjerde og sidste gang = 66 ml = full dose

hvor han sagde...det var noget han selv havde fundet på..
så mener jeg er gjort ALT jeg kunne i denne sag.
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

så synes vi bare skal la den ligge her.... sket er sket, og jeg er bleven MEGET klogere.. :-)
Senest rettet af Birman lør 25. jan 2014 22:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

Nogen gange er erfaring dyr.
Den erfaring vi lære mest af, er ofte den som som koster mest :y
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

vi har alle et par af dem kontoen
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Det er blevet nævnt flere gange nu i tråden, men hverken forhandlere eller producenter kender alle akvarier i helle verden! Alle akvarier er forskellige og den der kender akvarierne bedst, er dem der passer dem hver dag. Fordi alle akvarier er forskellige, er det umuligt for producenterne at lave en 100% sikker vejledning, der passer på alle akvarier. Når forhandlerne skal rådgive omkring brugen af produkter, kan de kun tage udgangspunkt i det kunden fortæller, det producenten skriver og deres egne erfaringer. Det er meget sjældent det passer perfekt på alle akvariesystemer. Forhandlernes vejledning må altså forventes at være netop det, vejledende. Den endelige beslutning må ligge hos den der kender akvariet bedst, altså den der passer det hver dag. WasteAway består af en bestemt koncentration af aerobe bakterier der kan nedbryde detritus i akvariet. Denne proces kræver ilt (aerob), denne ilt kan kun komme fra vandet. Afhængig af hvor meget skidt der er i systemet, formere bakterierne sig hurtigt eller langsomt. En hurtig opblomstring kræver her og nu mere ilt end en langsom. Det er altså afgørende at vurdere hvert enkelt akvarie inden man dosere WasteAway eller noget som helst andet, for den sags skyld.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Det skal man jo så bare huske at sige når man køber det, så det jo i de fleste tilfælder bedre at doser i mindre mængder af gangen, og over en længere periode. Forhandlerne viste mit akvarie var sat op i december - han viste stenene har kørt i det gamle i ca 3 år - nå man så spørger direkte om man ikke skal doser mindre dosit ind der står - bare over længer tid, og får et klart NEJ, gør som der stå på flasken. Er han ikke uden skyld.
Senest rettet af Birman man 27. jan 2014 14:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Nu kan jeg se du er biolog hos Nordic reef. . Så kan jeg jo godt fortælle det er MARK hos jer der har solgt det.
Senest rettet af Birman man 27. jan 2014 15:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Men igen og igen.... Utrolig hvordan en tråd her på dette forum kan køre helt ud i sandet.. Har Lavet indlægget for at andre ikke skulle lave samme fejl som mig, og ikke stole blind på forhandlerne hvor vi køber vores produkter. Sørgelige man ikke kan. (Ved godt der er nogen steder, hvor servicen/vejledning kommer i første række)I min verden er det sådan, at man kan ikke vide alt. Og det er da helt i orden, men ligger man inden med en viden, burde man siger det, at man fx. Nok skal doser i mindre dosit, da man ikke kender akvariet.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg vil sige dit indlæg er værdsat. da det måsk kan redde nogen andre for at begå samme handling.
Alle vores akvarier er forskellige og vores filtre både mekaniske og biologiske er også gearet forkelligt! Det der virker for den ene kan være resultatløst for en anden...

Men vi har alle brug for at lære af hinanden! Det er dette forums bedste kvalitet!
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Flot og korrekt skrevet Anders :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg synes også du skal ændre overskriften på denne tråd til Waste away overdosering og iltmangel
Så kan andre forhåbentligt lære noget og forhindre lignende tilfælde.
Heldigvis er det jo ikke længere økonomisk uoverkommeligt at erhverve nye fisk i Horsens - selvom vi jo ofte har fået et slags kæledyrs forhold til de gamle
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

nielsk skrev:Jeg synes også du skal ændre overskriften på denne tråd til Waste away overdosering og iltmangel
Så kan andre forhåbentligt lære noget og forhindre lignende tilfælde.
Heldigvis er det jo ikke længere økonomisk uoverkommeligt at erhverve nye fisk i Horsens - selvom vi jo ofte har fået et slags kæledyrs forhold til de gamle
+1 :GO
Mvh Michael
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Re: Waste away overdosering og iltmangel