"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Anbefaling af lydløs blæser?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af MarkBruhn »

Nogen som kan anbefale en lydløs blæser til 220 v?

Den skal bruges til at sidde i enden af en lyskasse og blæse fugt og varme ud i modsat ende af kassen gennem hul i væggen.

Kom gerne med link til modeller som kan anbefales. Der skal gerne være strømstik til 220 v til blæseren.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af dyne »

Behøver da være 220 stik du bruger laderen fra en gamel mobil og en pc blæser bum bum fixt and done
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
dyr200
Reactions:

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af dyr200 »

Jeg har en ghl til salg hvis det er
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af MoG »

jeg havde denne løsning på mit 720 liters i starten. Dette blev dog hurtigt noget ged da den (fugtstyret) kørte hele tiden - og den er bestemt ikke lydløs. Jeg skar et hul i toppen af lampekassen i stedet og smækkede blæseren/vådrumsventilatoren i skabet som udluftning i stedet. Har sat et tænd og sluk ur på, så den kører en halv time 6-7 gange om dagen.

Du får nok mest ud af og sætte en pc blæser i i stedet som så kører konstant, da du nok ikke finder nogen vådrumsventilator der er lydløs. Tror at den bedste jeg har set siger 17-20db.
Morten
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg hælder også mest til en pc blæser.
Den skal ikke køle min balje eller noget. Blot skabe lidt vind, så fugten og varmen fra lyset siver ind gennem hul i muren til værelset, hvor alt teknikken skal stå. Derinde har jeg ingen problemer med at komme af med fugten.

Er der nogen specielle pc blæsere som er meget lydløse??
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af Steen »

Jeg har også et par pc blæsere over min baljen. Brugte også en gammel mobil lader.
Blæserne bliver styret med min GHL computer så blæserne de starter ved 27 grader og slukker ved 26 grader.
Nem og billig løsning på støjsvag køling.
Går det helt galt starter min akvarie køller ved 28 grader :-)
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af pasex »

http://www.colerkit.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Noiseblocker NB-eLoop B12-1 - 800 rpm

Kan også fås i 13-19-2400 rpm, det siger sig selv at jo flere omdrejninger jo mere støj, 800 rpm er fint til dit behov, masser af luft ud, og ingen støj...!
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af PederP »

Kan anbefale de kabinet blæsere elav.dk sælger (de samme som GHL bruger i deres lamper!) Bruger dem selv til at trække luft ud af lampekassen
De trækker meget mere luft end en pc blæser af samme diameter, og larmer ikke nær så meget (de kan yde mere ved lavere spænding).

Kræver dog lige en billig strømforsyning.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af PederP »

Et link :wink: : http://elektronik-lavpris.dk/p105000/HA ... 1dBA_0,8W/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af Jones »

http://www.diy-aqualight.dk/diverse/bl" onclick="window.open(this.href);return false;æser%208x8cm Efter at have prøvet den ene, anden og tredje fandt jeg denne blæser. Den er HELT lydløs og bliver derfor brugt på mit fluval edge i stuen. Jeg bliver bims hvis mit akvarie laver lyde og derfor bruger jeg netop den her model.
o_O
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af pasex »

jo mindre blæsere jo mere støj, 120 mm blæser er et godt mål. jo mindre blæser jo mere skal den køre i omdrejninger for at flytte den samme mængde luft som en større blæser kan flytte ved lavere omdrejninger.

Den jeg linker til larmer lige under 8 dB det er den mest lydsvage blæser på markedet.

Du får hvad du betaler for, en billig blæser holder ikke så lang tid, lejer er af dårlig kvalitet.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af MarkBruhn »

pasex skrev:http://www.colerkit.dk
Noiseblocker NB-eLoop B12-1 - 800 rpm

Kan også fås i 13-19-2400 rpm, det siger sig selv at jo flere omdrejninger jo mere støj, 800 rpm er fint til dit behov, masser af luft ud, og ingen støj...!

Jeg vil prøve med denne blæser. Den lyder til at være af super kvalitet og så koster den kun 160 kr.

Kan jeg bare bruge en gammel mobil lader som strømforsyning?? Muffer og krymeflex og så kører det??
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 900
Tilmeldt: fre 1. feb 2013 15:52
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af pasex »

Vil sige fra 6 - 12V så er du kørende men ville give den 12 da den er så lydløs som den er. Jeg køber den samme har en gammel kabinet blæse der har kørt i mange år den trænger til en udskiftning :)
Brugeravatar
classie
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 338
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 11:02
14
Postnummer: 5672 Broby
Saltvand siden?: 2010

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af classie »

Undskyld jeg blander mig her (skal nok lade være med at stjæle tråden) men jeg skal selv lave en lampekasse der kommer til at ligge direkte oven på akvariet med en lampe under. Mål: 46x46 cm.
Jeg har tænkt mig at smide 2x 120mm blæsere i - MEN! Skal de blæse luften ind eller ud af tanken???
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af Ryom »

classie skrev:Undskyld jeg blander mig her (skal nok lade være med at stjæle tråden) men jeg skal selv lave en lampekasse der kommer til at ligge direkte oven på akvariet med en lampe under. Mål: 46x46 cm.
Jeg har tænkt mig at smide 2x 120mm blæsere i - MEN! Skal de blæse luften ind eller ud af tanken???
De skal blæse luft ind.
Brugeravatar
classie
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 338
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 11:02
14
Postnummer: 5672 Broby
Saltvand siden?: 2010

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af classie »

Super, takker
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af Moente »

classie skrev:Undskyld jeg blander mig her (skal nok lade være med at stjæle tråden) men jeg skal selv lave en lampekasse der kommer til at ligge direkte oven på akvariet med en lampe under. Mål: 46x46 cm.
Jeg har tænkt mig at smide 2x 120mm blæsere i - MEN! Skal de blæse luften ind eller ud af tanken???
Jeg har to 90mm blæsere i min lampekasse og den ene blæser ind og den anden trækker ud. Det fungerer top dollar hos mig.
Mvh Tobias
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af Schwensen »

Ryom skrev:
classie skrev:Undskyld jeg blander mig her (skal nok lade være med at stjæle tråden) men jeg skal selv lave en lampekasse der kommer til at ligge direkte oven på akvariet med en lampe under. Mål: 46x46 cm.
Jeg har tænkt mig at smide 2x 120mm blæsere i - MEN! Skal de blæse luften ind eller ud af tanken???
De skal blæse luft ind.
Jeg er lige ved at kigge efter en blæser til mit skab samt lampekasse, og undrede mig over dette?
Jeg ville altid sætte den til at trække luften ud af skabet ? Hvorfor lade den blæse ind?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af PederP »

Schwensen skrev:
Ryom skrev:
classie skrev:Undskyld jeg blander mig her (skal nok lade være med at stjæle tråden) men jeg skal selv lave en lampekasse der kommer til at ligge direkte oven på akvariet med en lampe under. Mål: 46x46 cm.
Jeg har tænkt mig at smide 2x 120mm blæsere i - MEN! Skal de blæse luften ind eller ud af tanken???
De skal blæse luft ind.
Jeg er lige ved at kigge efter en blæser til mit skab samt lampekasse, og undrede mig over dette?
Jeg ville altid sætte den til at trække luften ud af skabet ? Hvorfor lade den blæse ind?
Ja, du har ret.
Man sætter altid en blæser til at suge ud af kabinettet. Monter i top så man automatisk får suget mest varme ud. Hvis du blæser ind skaber du en masse turbolens, som hele tiden blander luften, og det giver i sidste ende en højere temperatur i kabinettet.
Har man et lavere tryk i skab/lampekasse, så vil der i øvrigt komme kold og tør luft gennem evt. utætheder. Omvendt ville du presse varm fugtig luft ud, som vil have tilbøjelighed til at kondensere i sprækkerne hvor det bliver nedkølet.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af Ryom »

PederP skrev:
Schwensen skrev:
Ryom skrev:
classie skrev:Undskyld jeg blander mig her (skal nok lade være med at stjæle tråden) men jeg skal selv lave en lampekasse der kommer til at ligge direkte oven på akvariet med en lampe under. Mål: 46x46 cm.
Jeg har tænkt mig at smide 2x 120mm blæsere i - MEN! Skal de blæse luften ind eller ud af tanken???
De skal blæse luft ind.
Jeg er lige ved at kigge efter en blæser til mit skab samt lampekasse, og undrede mig over dette?
Jeg ville altid sætte den til at trække luften ud af skabet ? Hvorfor lade den blæse ind?
Ja, du har ret.
Man sætter altid en blæser til at suge ud af kabinettet. Monter i top så man automatisk får suget mest varme ud. Hvis du blæser ind skaber du en masse turbolens, som hele tiden blander luften, og det giver i sidste ende en højere temperatur i kabinettet.
Har man et lavere tryk i skab/lampekasse, så vil der i øvrigt komme kold og tør luft gennem evt. utætheder. Omvendt ville du presse varm fugtig luft ud, som vil have tilbøjelighed til at kondensere i sprækkerne hvor det bliver nedkølet.

Du har ret Peder. Jeg forvekslede det med hvis man skal køle på noget, f.eks en køleprofil til LED. Der ønsker man jo netop mest muligt turbolens.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af MarkBruhn »

Vil det ikke være en fordel hvis den ene puster frisk luft ind og så en anden suger luften ud? Synes det virker lidt logisk men har ingen erfaring med det endnu. Fx en blæser i hver ende af lampekassen??
Senest rettet af MarkBruhn søn 23. feb 2014 12:38, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af PederP »

Ryom skrev:
PederP skrev:
Schwensen skrev:
Ryom skrev:
classie skrev:Undskyld jeg blander mig her (skal nok lade være med at stjæle tråden) men jeg skal selv lave en lampekasse der kommer til at ligge direkte oven på akvariet med en lampe under. Mål: 46x46 cm.
Jeg har tænkt mig at smide 2x 120mm blæsere i - MEN! Skal de blæse luften ind eller ud af tanken???
De skal blæse luft ind.
Jeg er lige ved at kigge efter en blæser til mit skab samt lampekasse, og undrede mig over dette?
Jeg ville altid sætte den til at trække luften ud af skabet ? Hvorfor lade den blæse ind?
Ja, du har ret.
Man sætter altid en blæser til at suge ud af kabinettet. Monter i top så man automatisk får suget mest varme ud. Hvis du blæser ind skaber du en masse turbolens, som hele tiden blander luften, og det giver i sidste ende en højere temperatur i kabinettet.
Har man et lavere tryk i skab/lampekasse, så vil der i øvrigt komme kold og tør luft gennem evt. utætheder. Omvendt ville du presse varm fugtig luft ud, som vil have tilbøjelighed til at kondensere i sprækkerne hvor det bliver nedkølet.

Du har ret Peder. Jeg forvekslede det med hvis man skal køle på noget, f.eks en køleprofil til LED. Der ønsker man jo netop mest muligt turbolens.
Jeg plejer nu også at "suge" på en køleplade. Mener at teorien er at et overtryk finder hurtigste vej til udligning, mens et undertryk er mere virksomt for et flow, selvom det er svagt. Mener også en PC blæser er monteret så den suger?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Anbefaling af lydløs blæser?

Indlæg af kanstrup »

Jeg har købt denne her og den kan klart anbefales : http://www.coolerkit.dk/shop/noctua-nf- ... 3376p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har lavet hul i begge ender af min lampe kasse, som ellers er helt lukket. Og blæseren suger så luft igennem kassen og køler overfladen samt fjerner fugt. Den fungere helt perfekt.

Og mit akvarie står midt i stuen, så larm var en vigtig faktor. Og syntes ik rigtig jeg lægger mærke til når blæseren køre.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"