Acropora syg?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2009
Acropora syg?
Hej
Vi har en blå-grøn acropora, som har stået flot og groet fint gennem længere tid. I dag opdager vi så, at den har helt blottet skelet ved roden. Roden er langt fra i skygge, så det undrer os meget. Resten af korallen ser fin ud. Kan det være noget sygdom? Alle vores andre SPS står super flot, og værdierne er som de plejer (Kh 10, Ca 340 (vi arbejder på at få den op), Mg 1400, PO4 0,04).
Nogle gode råd og ideer til hvad det kan være og hvad vi skal gøre? Skal vi bare se at få knækket de raske grene af og smidt resten ud?
Mvh Johanne og Peter
Vi har en blå-grøn acropora, som har stået flot og groet fint gennem længere tid. I dag opdager vi så, at den har helt blottet skelet ved roden. Roden er langt fra i skygge, så det undrer os meget. Resten af korallen ser fin ud. Kan det være noget sygdom? Alle vores andre SPS står super flot, og værdierne er som de plejer (Kh 10, Ca 340 (vi arbejder på at få den op), Mg 1400, PO4 0,04).
Nogle gode råd og ideer til hvad det kan være og hvad vi skal gøre? Skal vi bare se at få knækket de raske grene af og smidt resten ud?
Mvh Johanne og Peter
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Re: Acropora syg?
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Vi har forsøgt gennem 1,5 måned at hæve den nu, men det har ikke haft den store effekt, da jeg har været for forsigtig med at hæve den og forbruget åbenbart er ret stort. Er begyndt at skrue mere op for doseringen nu, men det skal jo lige nå at slå ind.
Alle sps vokser vældig fint og har flotte farver, så det skulle altså undrer mig meget, at det er pga lav Ca. Men det bygger jeg jo kun på hvad jeg ser, og har ingen tidligere erfaring med lav Ca.
I får lige et billede af den pågældende koral tager her til aften.
Her er et billede af en sps i akvariet taget med 1 måneds mellemrum.Billede 1 for 1 måned siden, billede 2 i sidste uge. Bemærk væksten trods Ca mellem 340-350.
Og her er væksten af den pågældende koral indenfor samme periode:
Så til trods for lav Ca, så har den altså vokset. Men hvis I ikke mener, at det kan skyldes andet end lav Ca, så må jeg jo sætte ind med endnu mere intensiv hævning af denne.
Alle sps vokser vældig fint og har flotte farver, så det skulle altså undrer mig meget, at det er pga lav Ca. Men det bygger jeg jo kun på hvad jeg ser, og har ingen tidligere erfaring med lav Ca.
I får lige et billede af den pågældende koral tager her til aften.
Her er et billede af en sps i akvariet taget med 1 måneds mellemrum.Billede 1 for 1 måned siden, billede 2 i sidste uge. Bemærk væksten trods Ca mellem 340-350.
Og her er væksten af den pågældende koral indenfor samme periode:
Så til trods for lav Ca, så har den altså vokset. Men hvis I ikke mener, at det kan skyldes andet end lav Ca, så må jeg jo sætte ind med endnu mere intensiv hævning af denne.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Selvfølgelig vokser de og det er derfor din Ca er så lav.
Hvor kommer Ca ind i akvariet via kalkreaktor eller Ballling?
Hvor kommer Ca ind i akvariet via kalkreaktor eller Ballling?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Via Balling og AquaMedic doseringsmaskine.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Der doseres Ca 1 gang i timen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Din kh er lidt høj, og det kan være derfor at ca er lidt lav.
Du må jo se at få sat ca tilførselen endnu mere op, og den med at det skal tage så lang tid, duer ikke. Hæv den over et par dage ikke længere.
Du må jo se at få sat ca tilførselen endnu mere op, og den med at det skal tage så lang tid, duer ikke. Hæv den over et par dage ikke længere.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Ok. Det vil jeg gøre. Min doseringsmaskine er på tid (lidt upraktisk), så det har altid været dosering på "gefühl", men jeg har nu hævet døgndoseringen med 1 1/2 minut, mod tidligere 50 sek. Vi ser i morgen om det begynder at give lidt. Hvis ikke, så fordobler jeg fra nu af.
Jeg har tidligere ved en fejl doseret en kæmpe mængde Ca på én gang, så flere koraller døde. Det er derfor jeg har været så forsigtig.
Tak for jeres hjælp!
Jeg har tidligere ved en fejl doseret en kæmpe mængde Ca på én gang, så flere koraller døde. Det er derfor jeg har været så forsigtig.

Tak for jeres hjælp!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så få en kalkreaktor i stedet for. Der tilsættes det hele jævnt