Cyano / slim alger

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Tobber
Reactions:

Cyano / slim alger

Indlæg af Tobber »

Jeg har fundet ud af at jeg har nogle cyano bakterier i mit akvarie. :evil: disse er fundet på bunden og på sten. på bunden er de røde og på stenene er de mørk grønne. og de er ofte med bobler på. som indimellem bliver frigivet.
bruger osmose med silikatfilter+ozon+uv+nitratfilter. og måler ofte vandværdier samt efter justerer mg+ca+kh. som jeg dosere manuelt.
er der nogle af jer som også har/haft nogle af disse?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ja, de er en plage, og kommer sikkert pga. phosphat (PO4)
Rovaphos kan være en løsning. Men de kan også skyldes silikat, men da du har filter på for dette burde det ikke være det, medmindre at dit filter er mættet. Både silikat og phosphat kan vær bundet i f.eks stem eller grus i dit akvarie og derfra blive frigivet. Så er der ikke andet at gøre end at fjeerne det løbende med Rowaphos eller lign.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

ok takker ;O)
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Kimjessen.
Er du villig til at selge nogle af dine pumper til Norge?
Watt er uvæsentlig her på bjerget.................
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Ronny skrev: Men de kan også skyldes silikat, men da du har filter på for dette burde det ikke være det, medmindre at dit filter er mættet.
Ronnie, der er ikke belæg for at sige, at silikat kan medføre cyanobakterier. Slimalger måske, hvis man putter et kraftigt angreb af kiselalger under denne kategori.
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

jeg har bestilt et produkt fra usa som skulle være reefsafe. og skulle stoppe slimalgerne
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Hmm.. en anden mulighed er at rense din skummer dagligt.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Og hyppigere vandskift :)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg er selv begyndt at rense min skummer dagligt. Normalt ventede jeg en uge. Den producerer faktisk ligeså meget hver dag som den ville på en uge hvis jeg bare lod den stå i så mange dage, hvilket kom lidt bag på mig.

Skummerens funktion nedsættes drastisk når siderne i "skum" røret (der hvor skummet vandrer op) er sat til med snask. Faktisk kan det ses på mine koraller, og færre alger.
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg ved ikke om din snasker så meget som min... men det er et forsøg værd.

Selvfølgelig hjælper et osmose anlæg gevaldigt også.. Men en kombination af førnævnte + rowaphos filtrering , god strøm i akvariet og forsigtighed ved fodermængde... Det er de midler jeg kender til, og har haft held med.

At hælde et kemisk middel i, fjerner ikke årsagen til alger, selvom det måske kan fjerne alger. Det hele er et spørgsmål om at fjerne næringsstoffer til algerne, og det er derfor vigtigt at skummeren kører perfekt og man holder næringsstofferne helt i bund ved at være mere over sit akvarie (kan godt tage måneder!).

En anden god ide er desuden at indføre reefsafe organismer der lever af cyano osv.

Jeg kæmper selv med nogle røde belægninger, men de syntes at være på tilbagetog.
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

undskyld kim, at jeg ikke har fået svaret tilbage. jeg har meget strøm i baljen da jeg bruger en kraftig pumpe ( black devil ) mellem sump og akvarie som nok laver ca. 5000/L i timen (pgr.tab i rør&bøjninger) i de to afgange jeg har placeret i center af mit hjørne akvarie. ellers har jeg en tunze 6080 (6000L/t) til at holde rent bag sten. så alt i alt er det vel ca 20 gange.
jeg skifter 25 L vand om ugen.
problemet med cyano er der stadig, men har dog afbestilt produktet fra usa. det blev for dyrt i transport.
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

jeg kender ikke deres oprindelsé, da de fulgte med akvariet da jeg købte det brugt
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Tidligere i tråden blev også nævnt Rowaphos. Jeg vil også anbefale dette i kombination med andre tiltag. Husk også at membranen på et osmose anlæg ikke holder evigt og de andre filtre i osmose anlægget skal skiftes ret ofte for at forlænge membranens levetid.
Tobber
Reactions:

Indlæg af Tobber »

har isat rowafos, og forsfat er næsten 0 så nu vil jeg lige se tiden an..:O)
longtian006
Copepod
Copepod
Reactions:
12
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2009

Re: Cyano / slim alger

Indlæg af longtian006 »

mht alger er der kommet flere, men ikke mange. Frygtede det helt store. de har ikke bredt sig til stenene.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"