Osmoseanlæg antal liter
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Osmoseanlæg antal liter
Hej
Har netop købt et osmoseanlæg herinde, sælger siger det har lavet 2000 liter og har ppm på 9.
Er der nogen herinde der nogenlunde ved hvor mange litre sådan et anlæg kan lave inden filtre osv skal skiftes ?
Det drejer sig om en GDP75
På forhånd tak
Har netop købt et osmoseanlæg herinde, sælger siger det har lavet 2000 liter og har ppm på 9.
Er der nogen herinde der nogenlunde ved hvor mange litre sådan et anlæg kan lave inden filtre osv skal skiftes ?
Det drejer sig om en GDP75
På forhånd tak
Never say oops, allways say ahhh interesting
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Re: Osmoseanlæg antal liter
Kommer da helt an på hvor meget lort der er i vandet til at starte med - GPD75 siger bare nogen om hvor meget det kan lave af volume.
Test din TDS så ved du hvornår du skal skifte. Husk et silikat filter på hvis der ikke er
Test din TDS så ved du hvornår du skal skifte. Husk et silikat filter på hvis der ikke er
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
TDS ?
Der er silikatfilter på. Siger du det fortæller noget om hvor mange liter det kan lave ?
I timen eller hvordan ?
GDP gallons pr day måske ?
Der er silikatfilter på. Siger du det fortæller noget om hvor mange liter det kan lave ?
I timen eller hvordan ?
GDP gallons pr day måske ?
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Egentlig var det også mest et skud i tågen jeg efterlyste, altså sådan ca. med almindeligt gennemsnitligt vandhanevand.
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
TDS måler - http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=107" onclick="window.open(this.href);return false;
2000 liter er der 2000 liter hane vand ind eller 2000 liter Ro vand ud..?
Mål din tds før og efter membranen, det er nemmest når din membran er ny, når din tds stiger efter membranen er det tid til at skifte... dine forfiltre skal skiftes hvert halve år, går ud fra det er et lille anlæg med in line filtre..?
2000 liter er der 2000 liter hane vand ind eller 2000 liter Ro vand ud..?
Mål din tds før og efter membranen, det er nemmest når din membran er ny, når din tds stiger efter membranen er det tid til at skifte... dine forfiltre skal skiftes hvert halve år, går ud fra det er et lille anlæg med in line filtre..?
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Ja så skal man ha en måler også :0)) tror snart jeg får revet hovedet af, af konen med det voldsomme pengeforbrug jeg har gang i.
Jeg mener han skrev det havde lavet 2000 liter, men fint nok jeg forstår godt det med at måle inden og efter. Blir lidt nysgerrig, hvis den viser 9 ppm, hvad ville den så typisk vise før filtrering ? Ved godt der er store regionale forskelle. Bare såen ca.
Jeg mener han skrev det havde lavet 2000 liter, men fint nok jeg forstår godt det med at måle inden og efter. Blir lidt nysgerrig, hvis den viser 9 ppm, hvad ville den så typisk vise før filtrering ? Ved godt der er store regionale forskelle. Bare såen ca.
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Dit vand fra hanen kan ligge imellem 250 - 700 alt efter hvor i landet man måler.
Der er rigtig stor forskelle på kvaliteten af vand.
Så en TDS måler er et must for at vide om anlægget man har virker optimalt.
Med en TDS måler skifter du heller ikke membraner i blinde og du har også check på om dit anlæg overhodet virker.
Mange skifter dele ud i anlægget når de kan måle TDS over nul men det afhænger også af hvem man spørger for nogle skifter når det måler højere.
Der er rigtig stor forskelle på kvaliteten af vand.
Så en TDS måler er et must for at vide om anlægget man har virker optimalt.
Med en TDS måler skifter du heller ikke membraner i blinde og du har også check på om dit anlæg overhodet virker.
Mange skifter dele ud i anlægget når de kan måle TDS over nul men det afhænger også af hvem man spørger for nogle skifter når det måler højere.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det skud du efterlyser vil være fuldstændig vilkårligt.Lennart skrev:Egentlig var det også mest et skud i tågen jeg efterlyste, altså sådan ca. med almindeligt gennemsnitligt vandhanevand.
Der er meget stor forskel på vores almindelige hanevand alt efter hvor man bor.
Her i Nordsjælland, hvor jeg bor er der virkeligt meget kalk i vandet, men vist nok ikke så meget "bæ" som
mange andre steder. Hvor "bæ" indholdet er større men kalk indholdet mindre.
Hvordan er osmose anlægget blevet brugt? Er det skyllet ordenligt igennem efter hvert brug eller ej? Det har stor betydning for membranens levetid.
Det vil da aldrig være nogen dårlig ting at skifte filtrene inden du sætter det i gang, og så holde øje med TDS løbende.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Okey mange tak for super info. Det var præcis det jeg søgte.
Lige en sidste ting, er 9 ppm lavt (acceptabelt) ?
Jeg kan også forstå at der skal tilsættes kalk når man bruger osmoseanlæg ?
Lige en sidste ting, er 9 ppm lavt (acceptabelt) ?
Jeg kan også forstå at der skal tilsættes kalk når man bruger osmoseanlæg ?
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Jeg ville skifte ud i delene når anlægget ligger på 10 eller der omkring.
Du skal selvfølig tilsætte efter forbrug
Du skal selvfølig tilsætte efter forbrug
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Har en flaske KH buffer går ud fra det er det der skal tilsættes. Uhauha nu blir det svært med de stabile værdier....
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
hvis du måler 9 ppm efter silikat filtret skal det skiftes, grunden til man bruger silikat er for at få rent 0 vand ud.
men hvis din membran er slidt er det vand der kommer ud af membranen højt i tds, og derfor bruger du hurtigere din harpiks som er det aktive stof i et silikat filter, for at binde affaldsstofferne i harpiksen.
Du skal tilsætte de ting dit akvarie forbruger, derfor skal du teste dit akvarie vand og finde ud af hvad dine værdier ligger på, der er en del læsestof rund omkring på siden her og saltvandswiki omkring opstart og tilsætninger osv.
men hvis din membran er slidt er det vand der kommer ud af membranen højt i tds, og derfor bruger du hurtigere din harpiks som er det aktive stof i et silikat filter, for at binde affaldsstofferne i harpiksen.
Du skal tilsætte de ting dit akvarie forbruger, derfor skal du teste dit akvarie vand og finde ud af hvad dine værdier ligger på, der er en del læsestof rund omkring på siden her og saltvandswiki omkring opstart og tilsætninger osv.
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
ikke kun kh, også ca og mg, men igen, læs lidt på det, du er startet ud med kun et halvt ben inde i denne verden.Lennart skrev:Har en flaske KH buffer går ud fra det er det der skal tilsættes. Uhauha nu blir det svært med de stabile værdier....
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Ja det er nok rigtig nok.
Har læst en del på det, men den del er svær at forstå med mindre man (som nu) står med problemet. Reelt er det en kæmpe læringsprocess man skal igennem for at forstå hvordan sådan et koralrev fungerer. Uden hjælp fra jer var det da slet ikke gået, så mange tak for input.
Har læst en del på det, men den del er svær at forstå med mindre man (som nu) står med problemet. Reelt er det en kæmpe læringsprocess man skal igennem for at forstå hvordan sådan et koralrev fungerer. Uden hjælp fra jer var det da slet ikke gået, så mange tak for input.
- TNielsen
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6500 Vojens
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Vojens
Jeg har en TDS måler du godt må låne vis du en dag alligevel skal forbi Vojens
Så kan du da se om de 9ppm passer...

Red Sea Reefer 170
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 92&t=88372
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
hvilken del er det du ikke kan forstå ..? vil gerne hjælpe men ved ikke hvad jeg skal hjælpe med, osmose anlæg, kh eller andet 

- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Du skal jo kun tilsætte Ca, KH og Mg hvis du har et forbrug som du ikke får dækket ved saltet.Lennart skrev:Har en flaske KH buffer går ud fra det er det der skal tilsættes. Uhauha nu blir det svært med de stabile værdier....
Når du blander dit salt i vandet fra osmoseanlægget kommer værdierne til at ligge der hvor de skal.
Mvh jesper
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
En nemmere måde at sige det på +1 RyomRyom skrev:Du skal jo kun tilsætte Ca, KH og Mg hvis du har et forbrug som du ikke får dækket ved saltet.Lennart skrev:Har en flaske KH buffer går ud fra det er det der skal tilsættes. Uhauha nu blir det svært med de stabile værdier....
Når du blander dit salt i vandet fra osmoseanlægget kommer værdierne til at ligge der hvor de skal.
Mvh jesper

- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Ahh ok, så de ting er i saltet. Det havde jeg da ikke tænkt på.
Tusind tak for dit tilbud om hjælp tnielsen, nu skal jeg lige ha anlægget hjem så melder jeg mig hvis det blir nødvendigt.
Tusind tak for dit tilbud om hjælp tnielsen, nu skal jeg lige ha anlægget hjem så melder jeg mig hvis det blir nødvendigt.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Tak for dine indlæg, rart at vide du vil hjælpe. Jeg tager et problem af gangen, nu fik jeg løst lidt af gåderne omkring osmoseanlægget.pasex skrev:hvilken del er det du ikke kan forstå ..? vil gerne hjælpe men ved ikke hvad jeg skal hjælpe med, osmose anlæg, kh eller andet

Mange af tingene er jo hverdagssnak for mange af jer. TDS, PPM, RO, KH, MG, Ca..jojo det er herligt at lære nyt, og måske det fedeste ved denne hobby.
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Det er hovedårsagen til vi gerne vil ha 0 vad til at blande vores salt så er der styr på der KUN er de ting i vandet der er i saltet og det du så forbruger kan du supplere enten ved vandskift eller med tilsætninger i form af buffer af mg kh og ca.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
pasex skrev:Det er hovedårsagen til vi gerne vil ha 0 vad til at blande vores salt så er der styr på der KUN er de ting i vandet der er i saltet og det du så forbruger kan du supplere enten ved vandskift eller med tilsætninger i form af buffer af mg kh og ca.
Yes nu fatter jeg det meget bedre

- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12

du kan købe dig fattig i ting og sager, men det vigtigste er dine værdier og at du kan holde dem stabile. så et testsæt til mg, ca, kh, ph pg et godt po4 test sæt samt dit TDS meter, så er du godt kørende.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Det har du så sandelig ret i. Jeg har noget af det allerede, men søger stadig PO4 tester.pasex skrev:det er ikke svært, man skal bare ligge sig en overordnet plan for din drift af akvariet.
du kan købe dig fattig i ting og sager, men det vigtigste er dine værdier og at du kan holde dem stabile. så et testsæt til mg, ca, kh, ph pg et godt po4 test sæt samt dit TDS meter, så er du godt kørende.
Der er bare ikke noget romantisk over en PO4 tester til 5-600 kroner omend den er et af de måske allervigtigste instrumenter. Derfor er den på nybegynder maner røget bagerst i køen...
Forrest i køen står der jo eksotiske sps koraller og sjældne fisk! Mon ikke det er her mange brænder fingrene. Man fokuserer på målet ikke på midlet.
- TNielsen
- Foxface
- Reactions:
- 16
Spar pengene på en PO4 tester, det er der mange herinde som vil sige. Selv de dyre fancy som folk lovpriser måler sjældent ens, bare se nogle af indlæggene herinde hvor folk har prøvet 3-4-5 test ud i en køre og alle er forskellige.
Kig ind af ruden, har du alger har du PO4... groft sagt...
Red Sea Reefer 170
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Et osmose anlæg tager ca. 95% af det som findes i vandet af forskellige stoffer. Men et af de stoffer som ryger igennem er silicat. Derfor har vi det lille filter på anlægget. At kalde det er silicatfilter, er ikke helt korrekt, fordi det tager alt det som osmoseanlægget slipper igennem.
Så hvis dit vandhane vand, har en høj TDS/microsiemens, så vil osmosevandet også have en højere værdi, end blot f.eks. i nabokommunen.
Så hvis dit vandhane vand, har en høj TDS/microsiemens, så vil osmosevandet også have en højere værdi, end blot f.eks. i nabokommunen.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Okey tak for det. Gad hvad der gør selicat så specielt at det kan komme igennem når nu intet andet kan. Nå men fedt med jeres svar, jeg er blevet MEGET klogere, og nu glæder jeg mig bare til at få det hjem og prøvet af...obs. Fandt en TDS tester på ebay til 42 kroner, så må jeg jo se om den duer til noget.
Det var endda inkl porto fra hong kong.
Det var endda inkl porto fra hong kong.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Der er jeg så dybt uenigTNielsen skrev:Spar pengene på en PO4 tester, det er der mange herinde som vil sige. Selv de dyre fancy som folk lovpriser måler sjældent ens, bare se nogle af indlæggene herinde hvor folk har prøvet 3-4-5 test ud i en køre og alle er forskellige.

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- TNielsen
- Foxface
- Reactions:
- 16
Det skal du da være velkommen til at være, jeg er ikke jehova så har ikke brug for at omvende folkBingocaller skrev:Der er jeg så dybt uenigTNielsen skrev:Spar pengene på en PO4 tester, det er der mange herinde som vil sige. Selv de dyre fancy som folk lovpriser måler sjældent ens, bare se nogle af indlæggene herinde hvor folk har prøvet 3-4-5 test ud i en køre og alle er forskellige.

Red Sea Reefer 170