Update!
Så gik det i en lidt anden retning end først antaget

4x24w T5 (er købt, den var BILLIG

Tunze 9004 skummer
2x Tunze Nanostream 6015
Tunze Silent 150-800 l/h retur
Lyder det ikke fornuftigt? Det giver mig ca. 50x cirkulation, give or take, plus ca. 300 l/t fra returen.
Overløbet er jeg lidt i tvivl om. Jeg vil gerne undgå at skulle bore huller, så jeg tænker at løsningen bliver et vandlås/hævert (hvad hedder det?) overløb. Det er billigt, og skulle vist fungere fint?
Jeg har en idé til armaturet, hvor jeg vil bygge en kasse i sort akryl, med både top og bund (bunden selvfølgelig i klar akryl), og så er den helt åben på bagsiden så varmen kommer ud. "Kassen" kommer så til at stå direkte på akvariet så bunden fungerer som dækglas for at forhindre den værste fordampning. Dog vil den være en smule smallere, så der er ca. 3 cm åbning langs bagsiden af akvariet (varme). Jeg har ingen idé om hvor meget varme sådan 4 lamper lukker ud, så tror i det vil være realistisk at lave det på denne måde? Og hvad med lyset, får jeg problemer når rørene er ca. 5-10 cm over vandspejlet?

Mvh.
Wiinberg
Jeg går og overvejer kraftigt at starte et saltvandsakvarie op, nu da jeg har tiden til det. Men som studerende vokser der ikke de store pengetræer i min have. Jeg har faktisk slet ikke en have![]()
Nu til sagen. Jeg har kigget på et billigt 112 liters akvarie, 80x40x35. Jeg er vild med koraller, så jeg vil primært fokusere på flotte farvestrålende koraller og så et par enkelte fisk, en 3-4 stykker måske. Et klovnfiske par er obligatorisk (for at kunne retfærdiggøre akvariet overfor kæresten)
Jeg tænker at jeg kan bruge en indvendig skummer samt et spandfilter med filtermateriale, det burde vel kunne gøre det, eller hvad? Jeg ved at det ville være idéelt med en sump der indeholder flere tusind kroners udstyr, men det er der bare ikke råd til. Det skal være simpelt, og så må jeg tage den ekstra rengøring og vandskift det giver.
Hvilken skummer kan anbefales? Det skal vel være en der indeholder overfladeskimming? Jeg tænker så at når den står og suger, så spytter den vandet direkte ned til filteret, og fra filteret retur i karet. Er det en fornuftig løsning? Det lyder ihvertfald så simpelt som det kan bliveMht. skummeren, er der så noget jeg skal være opmærksom på mht. til placeringen i højden? Akvariet er jo ikke højere 35 cm. Jeg har hertil kigget lidt på en Tunze Nano 9002.
Filter. Hvad skal jeg bruge? Hvor meget vand skal den kunne flytte og hvilke filtermaterialer kunne være gode at bruge? Jeg har læst og læst, men jeg kan simpelthen ikke lige greje det i praksis
Dertil kommer der selvfølgelig varmelegeme og cirkulation, samt lys. Hvor meget lys skal der til når jeg gerne vil skabe gode forhold for koraller? Har kigget på LED, men selv hvis man samler selv, ser det ret dyrt ud.
Er jeg helt væk i skoven, eller lyder det sådan rimelig fornuftigt? Glæder mig til at høre jeres input