Første saltpyt - Er jeg helt galt på den? UPDATE!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Første saltpyt - Er jeg helt galt på den? UPDATE!

Indlæg af Wiinberg »

Hejsa!

Update!

Så gik det i en lidt anden retning end først antaget :) Jeg fik en god pris på 2x54 liters baljer, så dem snuppede jeg. Det bliver altså 54 liters display (60x30x30) og 54 liters sump. Regner med at lave overløb enten i det ene hjørne, eller langs hele bagsiden i 2-3 cm's bredde. Indtil videre ser mit setup således ud:

4x24w T5 (er købt, den var BILLIG :y )
Tunze 9004 skummer
2x Tunze Nanostream 6015
Tunze Silent 150-800 l/h retur

Lyder det ikke fornuftigt? Det giver mig ca. 50x cirkulation, give or take, plus ca. 300 l/t fra returen.

Overløbet er jeg lidt i tvivl om. Jeg vil gerne undgå at skulle bore huller, så jeg tænker at løsningen bliver et vandlås/hævert (hvad hedder det?) overløb. Det er billigt, og skulle vist fungere fint?

Jeg har en idé til armaturet, hvor jeg vil bygge en kasse i sort akryl, med både top og bund (bunden selvfølgelig i klar akryl), og så er den helt åben på bagsiden så varmen kommer ud. "Kassen" kommer så til at stå direkte på akvariet så bunden fungerer som dækglas for at forhindre den værste fordampning. Dog vil den være en smule smallere, så der er ca. 3 cm åbning langs bagsiden af akvariet (varme). Jeg har ingen idé om hvor meget varme sådan 4 lamper lukker ud, så tror i det vil være realistisk at lave det på denne måde? Og hvad med lyset, får jeg problemer når rørene er ca. 5-10 cm over vandspejlet? :)

Mvh.
Wiinberg
Jeg går og overvejer kraftigt at starte et saltvandsakvarie op, nu da jeg har tiden til det. Men som studerende vokser der ikke de store pengetræer i min have. Jeg har faktisk slet ikke en have :K

Nu til sagen. Jeg har kigget på et billigt 112 liters akvarie, 80x40x35. Jeg er vild med koraller, så jeg vil primært fokusere på flotte farvestrålende koraller og så et par enkelte fisk, en 3-4 stykker måske. Et klovnfiske par er obligatorisk (for at kunne retfærdiggøre akvariet overfor kæresten ;) )
Jeg tænker at jeg kan bruge en indvendig skummer samt et spandfilter med filtermateriale, det burde vel kunne gøre det, eller hvad? Jeg ved at det ville være idéelt med en sump der indeholder flere tusind kroners udstyr, men det er der bare ikke råd til. Det skal være simpelt, og så må jeg tage den ekstra rengøring og vandskift det giver.

Hvilken skummer kan anbefales? Det skal vel være en der indeholder overfladeskimming? Jeg tænker så at når den står og suger, så spytter den vandet direkte ned til filteret, og fra filteret retur i karet. Er det en fornuftig løsning? Det lyder ihvertfald så simpelt som det kan blive :) Mht. skummeren, er der så noget jeg skal være opmærksom på mht. til placeringen i højden? Akvariet er jo ikke højere 35 cm. Jeg har hertil kigget lidt på en Tunze Nano 9002.

Filter. Hvad skal jeg bruge? Hvor meget vand skal den kunne flytte og hvilke filtermaterialer kunne være gode at bruge? Jeg har læst og læst, men jeg kan simpelthen ikke lige greje det i praksis :)

Dertil kommer der selvfølgelig varmelegeme og cirkulation, samt lys. Hvor meget lys skal der til når jeg gerne vil skabe gode forhold for koraller? Har kigget på LED, men selv hvis man samler selv, ser det ret dyrt ud.

Er jeg helt væk i skoven, eller lyder det sådan rimelig fornuftigt? Glæder mig til at høre jeres input :)
Senest rettet af Wiinberg ons 15. jan 2014 08:27, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Første saltpyt - Er jeg helt galt på den?

Indlæg af Hougaard »

Lav et rigtigt overløb og placer en skummer i det. Det giver det bedste resultat, glem spandpumpen.

En Tunze 9004 og en returpumpe i overløbet og så er du kørende :)
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Hvis det var mig, så ville jeg aldrig vælge et indvendigt filter, fordi det fylder i din forholdsvis lille tank, som du hellere vil fylde op med koraller, ik' :P

Jeg ville vælge sådan et Red Sea Max, eller tilsvarende, hvor du har alt udstyret integreret bag i akvariet, så har du hele tanken foran som ikke beskæmmes af diverse udstyr.

Og du har alt, hvad skal bruge af udstyr bagtil. Desuden er der også lamper i den, så er det faktisk kun to små cirkulationspumper + varmelegeme du skal ofre penge på, ud over din balje.

Der er meget tit sådan nogle brugt til salg for en billig penge.

Jeg har selv købt et brugt herinde for 700 kr. 120L. Det står næsten som nyt. Ikke en ridse er der i ruden, og alt fungerer glimragende.

Så kig under akvarier sælges og se, om ikke der dukker det rigtige op ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Så jeg kan nøjes med skummeren og undvære filteret? Det lyder jo bare dejligt :)

Red Sea Max.. Hmm.. Hvilke mål har sådan nogle? Det jeg har i tankerne tiltalte mig nemlig pga. målene og at det er helt i glas, uden rammer eller noget andet overflødigt :) Kan se de 130 liters man kan købe har nogle ret obskure mål..
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg tror man kan få dem i mange størrelser.. der er også andre typer, som ligner dem her, hvor alt udstyret er integreret bagi.
Mvh

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Reefmax, kan det samme, og jeg ser de findes ned til 105L, måske også mindre.

http://www.aquael.pl/index.php?option=c ... 12&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du har lidt tålmodighed, så er jeg sikker på, der dukker sådan et brugt op lige pludselig, til den rigtige pris :)
Mvh

Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Vil også mene du får mest ud af selv at bygge et lille overløbs kammer bagerst i baljen, og så sætte en god skummer der.

Cirkulation: et par powerheads som f.eks tunze 6015 eller 6025.

Du har flere muligheder med lys.
LED sparer penge i strøm og rør/pære udskiftning, men hqi og t5 er stadig gode lamper.
Hvis du har været ferskvands akvarist, og har noget t5 på loftet..

Et andet frækt forslag er at købe en balje der er et lille nr større, og så købe en af de fine 150w hqi + 2x24w t5 lamper man kan få smidt i nakken på brugt markedet.
(Så har du også lidt mere plads til at bygge overløb/intern sump.)
De lamper giver i mine øjne det smukkeste lys man kan købe for penge - og så kan man jo opgradere hvis hobbyen rigtig bider sig fast.
DrMonty73
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af DrMonty73 »

Hej

Og velkommen til hobbyen...

Hvad med sådan et her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=134&t=64758" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har selv et BOYU 128 og er glad for det.

Mvh
Martin Larsen
Slagelse

Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

Wiinberg skrev:Hejsa!

Jeg går og overvejer kraftigt at starte et saltvandsakvarie op, nu da jeg har tiden til det. Men som studerende vokser der ikke de store pengetræer i min have. Jeg har faktisk slet ikke en have :K

Nu til sagen. Jeg har kigget på et billigt 112 liters akvarie, 80x40x35. Jeg er vild med koraller, så jeg vil primært fokusere på flotte farvestrålende koraller og så et par enkelte fisk, en 3-4 stykker måske. Et klovnfiske par er obligatorisk (for at kunne retfærdiggøre akvariet overfor kæresten ;) )
Jeg tænker at jeg kan bruge en indvendig skummer samt et spandfilter med filtermateriale, det burde vel kunne gøre det, eller hvad? Jeg ved at det ville være idéelt med en sump der indeholder flere tusind kroners udstyr, men det er der bare ikke råd til. Det skal være simpelt, og så må jeg tage den ekstra rengøring og vandskift det giver.

Hvilken skummer kan anbefales? Det skal vel være en der indeholder overfladeskimming? Jeg tænker så at når den står og suger, så spytter den vandet direkte ned til filteret, og fra filteret retur i karet. Er det en fornuftig løsning? Det lyder ihvertfald så simpelt som det kan blive :) Mht. skummeren, er der så noget jeg skal være opmærksom på mht. til placeringen i højden? Akvariet er jo ikke højere 35 cm. Jeg har hertil kigget lidt på en Tunze Nano 9002.

Filter. Hvad skal jeg bruge? Hvor meget vand skal den kunne flytte og hvilke filtermaterialer kunne være gode at bruge? Jeg har læst og læst, men jeg kan simpelthen ikke lige greje det i praksis :)

Dertil kommer der selvfølgelig varmelegeme og cirkulation, samt lys. Hvor meget lys skal der til når jeg gerne vil skabe gode forhold for koraller? Har kigget på LED, men selv hvis man samler selv, ser det ret dyrt ud.

Er jeg helt væk i skoven, eller lyder det sådan rimelig fornuftigt? Glæder mig til at høre jeres input :)

Mvh.
Wiinberg
Hejsa Wiinberg.
Nu vil jeg ikke side og være gammel klog om hvad du skal eller ikke skal, men vil komme med nogen råd jeg selv bruget da jeg startet op, første ting er at man skal være tålmodig, i saltvand findes der ikke nogen, nem genveje, tålmodig hed lønner sig, og især når du sigter efter et smukt SPS system, her er der ikke noget med billige spandfilter eller nøjes bare med, her er det vigtig du sætter dig godt ind i hvad SPS er hvad det kræver af kvalitet på vand værdiger, lys, flow, tilsætninger og mange andre ting. Køber du for billigt og springer over hvor det er nemmest, så ender du med kedeligt SPS system som ikke køre og en kæreste der brokker sig.

Så sæt dig ned ta en snak med nogen der har forstand på SPS systemer og hvad der skal til behøves ikke være dyrt men gør det rigtig første gang så spare du dig selv for mange penge og kommer til at nyde et smukt rev første gang.

dette er skrevet for at hjælpe dig på rette vej ;O) eller hel og lykke med det.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Først og fremmest, hvor er det lækkert med så hurtige svar, super forum :GO

Umiddelbart tiltaler de færdige akvarier mig ikke synderligt, jeg kan godt lide at der er noget længde på. De ser små og tykke ud, men det er nok bare mig :wink:
minedykker skrev:Hejsa Wiinberg.
Nu vil jeg ikke side og være gammel klog om hvad du skal eller ikke skal, men vil komme med nogen råd jeg selv bruget da jeg startet op, første ting er at man skal være tålmodig, i saltvand findes der ikke nogen, nem genveje, tålmodig hed lønner sig, og især når du sigter efter et smukt SPS system, her er der ikke noget med billige spandfilter eller nøjes bare med, her er det vigtig du sætter dig godt ind i hvad SPS er hvad det kræver af kvalitet på vand værdiger, lys, flow, tilsætninger og mange andre ting. Køber du for billigt og springer over hvor det er nemmest, så ender du med kedeligt SPS system som ikke køre og en kæreste der brokker sig.

Så sæt dig ned ta en snak med nogen der har forstand på SPS systemer og hvad der skal til behøves ikke være dyrt men gør det rigtig første gang så spare du dig selv for mange penge og kommer til at nyde et smukt rev første gang.

dette er skrevet for at hjælpe dig på rette vej ;O) eller hel og lykke med det.
Tak skal du have, det er nemlig også hjælp jeg har brug for, og gammelkloge mennesker er ikke at kimse af, de ved som regel et eller andet ;) Jeg har masser af tålmodighed, og er indstillet på at det her er et langtidsprojekt, så det lidt finere udstyr kan nok også komme hen ad vejen. Jeg har skam ikke tænkt mig at springe over hvor det er nemmest, men på et budget må man spare hvor man kan. Og kan der ikke spares uden at det går voldsomt ud over kvaliteten, ja så sætter jeg projektet i bero igen ;) Men det er derfor jeg spørger, da jeg ikke ved hvad der som minimum skal til for at kunne sparke hobbyen i gang ;)

Har du evt. selv et forslag til hvilket udstyr jeg med fordel kunne starte ud med, hvis mit mål er sps?

Umiddelbart hælder jeg mest til idéen om det oprindelige akvarie jeg nævnte, evt. en størrelse støre, og så med overløb og en skummer deri. Det må kunne lade sig gøre at holde konstante værdier i sådan et, det er vel gjort før ;)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

Hehe
Alt kan lade sig gøre i denne hobby, bare man tænker sig om, der er folk der køre små nano akvarier med hel, så din drøm er bestemt også muligt, har du læst den bog der er omkring saltvands akvarier ? for der står en hel del godt i som forklare de forskelig ting, og ellers spørger du jo bare, er sikker på at vi er mange der gerne vil hjælpe så godt vi nu kan ;O)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er flere i Odense og omegn som jeg er sikker på du må besøge og få en snak med.
Et akvarie bør være breddere en højt for at det ser pænt ud.
At lave en sump behøver ikke at koste en formue og gør det nemmere når der skal vælges skummer.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Hvis du mener e-bogen af Joachim, så ja. Den er super lærerig :) Der er nok ikke andet for end at jeg må kigge mig lidt omkring og se om jeg kan få et billede af økonomien, og så se hvad jeg kan finde på ;)
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Akvarie begynder »

Hejsa.

vil bare lige sige at jeg købte et 120 liters akvarie som jeg skulle bruge til sump, ingen ridser og det kostede 70 kroner, så det kan sagtens lade sig gøre at finde noget billigt. og så et par 100 til noget rør føring, så er du kørende (:
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Et hurtigt lille spørgsmål. Hvis jeg smider en Tunze 9004 i baljen, hvad er så lige fordelen ved at placere den i et overløb? Den trækker jo vandet ind fra toppen uanset hvad? Og så vidt jeg kan se, så fungerer overfladeindtaget vel på samme måde som kammen i et overløb.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Uha, SPS er osse en dyr interesse at have...

Husk at de kræver meget lys og lav NO3...

Der skal kun et par småfisk til i et lille akv. så kommer NO3 hurtigt for højt op, men jo, du kommer langt med vandskifte tit - det koster så RO vand, tid og salt...

Så pengene kan nemt få ben at gå på... - Desværre...

Selve akvariet er ikke den store udgift, det er Osmose anlæg, Lampe med meget lys evt. LED lys, EL, måleudstyr (salt), testsæt mv.

Men, hvor der er vilje er der vej...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Wiinberg skrev:Et hurtigt lille spørgsmål. Hvis jeg smider en Tunze 9004 i baljen, hvad er så lige fordelen ved at placere den i et overløb? Den trækker jo vandet ind fra toppen uanset hvad? Og så vidt jeg kan se, så fungerer overfladeindtaget vel på samme måde som kammen i et overløb.
Jeg er ikke sikker på hvor følsom den skummer er, men der fordamper meget vand hver dag og det er nemmere at styre med sump eller osmolator (Gerne begge dele.) + du kan have pose med ROWA Antiphos, et varmelegme, en grov filter skumsvamp mv. i sumpen frem for i DT...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa.
Godt med flere studerende nanoakvariester :)
Hvis du ikke har set min tråd, så vil jeg næsten anbefale dig den, da jeg også selv er studerende og er startet ud med nogenlunde samme udgangpunkt som dig.

Jeg vil mene at et 112 liters vil være helt perfekt, men jeg vill nok smide et 54 liters under som sump. Jeg tror du ville blive glad for det. Overløb og rørføring kommer til at koste lidt, men til gengæld får du gemt teknikken væk.
Har du først startet op uden sump, er det noget værre bøvl at skulle til at bore huller og alt sådan noget. Og personligt er jeg i hvert fald glad for at have kunnet smide lidt ekstra udstyr i sumpen hen ad vejen.

Al held og lykke med projektet :)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af leifkrarup »

Jeg har en Tunze 9002 næsten ny som du kan låne eller købe billigt.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Det vil jeg lige skrive mig bag øret Leif :)
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand

Indlæg af johanne86 »

Velkommen til! Jeg startede også ud som studerende for 4 år siden. Heldigvis blev min kæreste færdiguddannet undervejs, så vi kunne få råd til at opgradere (fra 60L til 150L til nu omkring 600L)! For det skal du vide: man bliver bidt af det, akvariet bliver hurtigt for lille og pengene kan hurtigt blive brugt. Men man kan nå langt med at handle brugt, samt indkøbe koraller som små fragmenter, som så kan gro sig større.

Jeg ville klart smide de fleste penge på lys. Hjemme hos os kan vi godt lide al ny teknik, så vi er klart fan af LED. Det giver et flot flimrene lys med flotte farver og korallerne kan rigtig godt lide det. Derudover kan du i de nye lamper lave indstillinger hvor lysintensiteten stiger og falder henover dagen (solopgang/solnedgang), du sparer strømpenge men de udvikler også langt mindre varme end HqI og T5. Og det bliver man altså glad for i længden! Specielt hvis du i første omgang selv påtænker dagligt at påfylde fordampet vand for at spare penge på en osmolator. Det bliver derudover også lettere at holde temperaturen nede i akvariet på varme sommerdage uden at være nødsaget til at slukke for lampen.
Maxspect razor er et godt køb til pengene og fås i mange størrelser. De sælges også brugt indimellem herinde.

Jeg kan derudover kun give de andre ret i, at en sump er en fordel. Men de to første akvarier kørte vi uden sump. Den første helt uden skummer men hyppige vandskift, den næste med en skummer der hang på siden.

Held og lykke med projektet! :)
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Re: Første saltpyt - Er jeg helt galt på den? UPDATE!

Indlæg af Wiinberg »

Update i toppen :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det ser rigtig fornuftigt ud, hvis du spørger mig.
Jeg tror at dit lys er RIGELIGT kraftigt, og så er jeg sikker på at du bliver glad for din sump :)

Er fatningerne skærmet af for vandsprøjt? Hvis de er det, tror jeg ikke det bliver et problem at de er så tæt på vandoverfladen. Så skal du bare lige tørre rørene af med en klud en gang imellem, så de ikke bliver smurt for meget ind i salt.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Det skulle du også gerne synes, for det er din akvarietråd jeg har taget udgangspunkt i :K

Fatningerne er afskærmet, og der kommer ligeledes dækglas imellem vandet og armaturet, så det skulle ikke blive et problem :) Mht. skummeren, der er en ting jeg ikke kan greje. Den suger jo i toppen og spytter ud i bunden. Skal den bare sidde og smide returvandet ud i samme kar som den suger i, eller kan man sætte en slange eller et rør i bunden af skummeren? Proteinerne sidder selvfølgelig hovedsageligt i overfladen, men jeg tænker nu alligevel at det må nedsætte effektiviteten når den smider det rensede vand ud det beskidte vand den suger af :? Vandet er jo ikke ligefrem stillestående i sådan et lille kammer.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

En anden ting. Da jeg er på budget og skal planlægge indkøbene månedsvist, tænkte jeg på om det var muligt at køre uden skummer under algefaserne, indtil det hele har stabiliseret sig? Dvs. at jeg ville kunne rykke opstarten en måned frem, lade akvariet køre med vand og sten i en måned, og derefter tilslutte skummeren. Tænker at det ikke rigtig kan have nogle negative effekter, eller skal jeg bare droppe den idé?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Du kan sagtens starte op uden skummer.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Bare lad skummeren køre fra start, algerne kommer når de kommer. skummeren fungere som hos alle vi andre, tror ikke der er nogle der har slange på som fører det "rensede" vand væk fra skummeren.

edit. er det fordi du ikke har købt skummeren endnu, så starter du bare uden.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Jeg har nemlig ikke købt den endnu, så tænkte at jeg ville prioritere LS, starte op, og så købe skummeren måneden efter ;)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Wiinberg skrev:Det skulle du også gerne synes, for det er din akvarietråd jeg har taget udgangspunkt i :K

Fatningerne er afskærmet, og der kommer ligeledes dækglas imellem vandet og armaturet, så det skulle ikke blive et problem :) Mht. skummeren, der er en ting jeg ikke kan greje. Den suger jo i toppen og spytter ud i bunden. Skal den bare sidde og smide returvandet ud i samme kar som den suger i, eller kan man sætte en slange eller et rør i bunden af skummeren? Proteinerne sidder selvfølgelig hovedsageligt i overfladen, men jeg tænker nu alligevel at det må nedsætte effektiviteten når den smider det rensede vand ud det beskidte vand den suger af :? Vandet er jo ikke ligefrem stillestående i sådan et lille kammer.
Haha. Ja, så er det jo nok ikke helt tilfældigt.
Men når det er tilfældet, så vil jeg da lige nævne, at det jeg er mindst tilfreds med, ved mit eget akvarie, er overløbet. Der vil jeg helt klart foreslå en anden løsning. Jeg ved ikke hvor nemt det er at få pvc-overløb til at være stille, men jeeg ville, hvis jeg skulle starte forfra, i hvert fald lave et klassisk overløb med hovedrør og sikkerhedsrør. Det kan laves helt lydløst, hvilket det jeg har lavet ikke kan siges at være. Hvis du køber et diamantbor selv, eller finder en lokal akvarist der har et, er den løsning ikke engang noget særligt dyrere end hvis du skal købe pvc til alle de buk og forgreninger der skal til pvcoverløbet.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"