flzak skrev:Sidder og læser på RC omkring glasroser og folks kampe og hvad der har givet resultat.
Jeg falder så over en der mener man kan slukke lyset 2-3 uger da glasrosen er en anemone og vil dø af det. Han siger fisk, rejer og andet på nær koraller selvfølgelig, ville være upåvirket af det??
I mit tilfælde ville det sagtens kunne lade sig gøre da jeg ingen koraller har.
Så skal du sørge for at der ikke er nogen levende pods eller der bliver fodret i akvariet da de ellers kan leve at det.
AndersBoerglum skrev:Jeg har prøver: joeys juice, kogende vand, zappe nogen, saltsyre og rejer! Men først da jeg fik en rostratus forsvandt de skide roser.
Det gjorde mine også lige indtil den dødede. Derefter kom de stille og roligt frem fra deres skjul igen.
AndersBoerglum skrev:Jeg har prøver: joeys juice, kogende vand, zappe nogen, saltsyre og rejer! Men først da jeg fik en rostratus forsvandt de skide roser.
Det gjorde mine også lige indtil den dødede. Derefter kom de stille og roligt frem fra deres skjul igen.
Det er så der man skal ha rejerne. De spiser ikke de store glasroser men tager de sm¨å.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Jeg har set flere steder hvordan de let fjernes sådan.
Det er noget tid siden, så husker ikke links til siderne.
Der findes i hvert fald en lille laser, som er lavet til netop det formål.
Det er selvfølgelig vigtigt, at man ikke rammer fisk osv.
Det kunne man vel godt, men den koster vel en bondegård og chancen for at ramme en fisk er jo rimelig stor.
Så ville jeg hellere starte forfra det tror jeg er billigere.
Jeg har mulighed for at dyppe den ene del af stenene i kogende vand og derefter skylle den i osmose og så komme den tilbage i akvariet, men hvilken effekt ville det have på baljen?
Ville det give mig en ny indkøring og stigning af nitrit??
jeg rykkede alle mine sten (110kg) op og dyppede yderside i kogende vand ( gryde på gasgrillen ) for omkring 6 år siden det spillede bare max idag har jeg ikke en glasrose eller pestanemone
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
boner skrev:jeg rykkede alle mine sten (110kg) op og dyppede yderside i kogende vand ( gryde på gasgrillen ) for omkring 6 år siden det spillede bare max idag har jeg ikke en glasrose eller pestanemone
Nu skal stenen jo tilbage i et kørende akvarie med fisk mere eller mindre lige bagefter.
Hvis bare jeg viste om det ville få katastrofale følger for mine fisk?
Det ville ihvertfald tage ca 50% af glasroserne
Carsten skrev:Men hvorfor har du ladet det komme så vidt?
Det spørgsmål ville jo komme. Den kamp jeg har kæmpet siden de begyndte at indtage akvariet har resulteret i spredning på rekordtid. Det er nogen genstridige sataner og lige meget hvad jeg har prøvet (som beskrevet tidligere) har det på ingen måder reduceret i antallet.
Det er den bedste forklaring på hvorfor de er løbet mig over enden.
mine sten kom tilbage i akvarie med samme besætning som da jeg tog dem op omkring 10-12 fisk uden problemer og uden glasroser
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
Det er da dejligt de er væk på den sten, men der er stadig ca 40+ på resten af stensætning.
Jeg kogte den i 15min ved fuld skrald og skyllede den grundigt i osmose vand bagefter.
Når du nu har fået dem decimeret, så er det da blot at starte fra en ende af med en lille sprøjte med saltsyre i. Husk at rode rundt med kanylen der hvor rosen sad, så hele bunden kommer med op. Og sug det hele ud med en pipette.
Der kan nakkes en del roser med et par milliliter saltsyre, uden at ph'en falder.
Denne filfisk skal vistnok også spise glasroser hvilket var nyt for mig; Acreichthys tomentosus
Kan da være et forsøg værd og er da en sjov tilføjelse til baljen som ikke kræver ret meget Men den er en obs'er da den kan gå på både blød og stenkoraller...
toni skrev:Denne filfisk skal vistnok også spise glasroser hvilket var nyt for mig; Acreichthys tomentosus
Kan da være et forsøg værd og er da en sjov tilføjelse til baljen som ikke kræver ret meget Men den er en obs'er da den kan gå på både blød og stenkoraller...
Det er netop sådan en filfisk jeg har planer at tilføje sammen med rejerne
Anders månsson skrev:hold da op en kamp med dit akvarie!
Hvordan går det med glasroserne og fik du fat filfisken?
Jeg tror jeg kommer til at ligge pengene for en lazer, så jeg kan bekæmpe glarsroserne inden de bliver en palge som hos dig! (jeg har dog ingen endnu)
Jeg har ikke fået rejerne eller filfisken endnu.
Jeg har været igang med apitasia-x over to dage og venter stadig på resultatet. (Hvor mange der dukker op igen) indtil videre ser det meget lovende ud.
Jeg har behandlet for de største indtil videre og så er planen at rejerne skal tage resten. (de små)
Spændende om det virker med apitasia-x.
Jeg havde en filfisk til at tage glasroser, men den var en bandit til at nippe i polypper. Den fik ellers hurtigt udryddet alle roserne. De kom så desværre igen da filfisken blev solgt.
Har tit været på udkik efter en reje til de små nye roser, men synes ikke de er til at skaffe på denne side af broen.
Jeg kan nu med stor glæde meddele at jeg er kommet størstedelen af glasroser til livs med apitasia-x
Det virker altså bare for mig. Jeg lavede en lang sprøjte med styrestang som jeg kunne snige mig ind imellem rosens tentakler med.
Jeg tæller ca 10 små roser nu hvor jeg før talte 30+
Glasroser KO