Hvilken kalkreaktor skal man vælge?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12
Postnummer: 4532 Gislinge
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Holbæk

Hvilken kalkreaktor skal man vælge?

Indlæg af Elliott »

Hej Gutter og Gut-inder!

Står med overvejelserne om at købe en kalkreaktor med jeg er helt rundt på gulvet :W

Jeg forventer samlet at have ca. 1000 liter hvor ca. 800 er display og er glad for koraller :y

Jeg har Co2 flaske liggende (fra fadølsanlæg med det er vel det samme?)

Jeg har absolut ingen erfaring med kalkreaktor så alt hjælp er velkommen også hvis nogen af jer har en guide liggende til hvordan de virker, justeres m.m. hvad skal man regne med at tilsætte ved siden af?

Mvh Mads
Elliott

720 balje/ 140 bundkar / Under construktion
Min balje: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p544044
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Re: Hvilken kalkreaktor skal man vælge?

Indlæg af huttelihut »

der ligger en guide på www.saltvandswiki.dk

hvis du har penge nok er Schuran jetstream den bedste på markedet, men der findes mange andre gode
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Dennis »

Hej Mads, mit bud vil være en korallin c1501 , som jeg selv bruger på mit akvarie (540liter),og det kører bare. Bruger ph styring, så den står og passer sig selv, er rigtig glad for jeg skiftede fra balling til kalkreaktor. Der står på deres hjemmeside at den kan bruges op til 1500liter, men jeg kan se nollesurfer her fra siden, har en brugt tilsalg til 990kr. Men han skriver så at den er for lille til hans 750 liter, så det kommer nok lidt an på hvor mange koraller du har, måske der er andre som har erfaring med om den er stor nok til dit setup? Ellers har de lavet en, et nummer større, c3001. Mvh Dennis.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Koralin laver reaktorer i flere størrelser, har selv en 4000C mener jeg den hedder, men har valgt at sætte den på loftet, fordi de er hammer besværlige at justere ind, og samtidig er det noget besværligt at skulle fylde nyt medie på.
Der er kommet flere nye mærker på markedet, så hvilken du skal vælge er svært at give et svar på
Men hvad med sådan en her:
http://www.decocean.dk/shop/p/577

Det ser ud til at den fyldes ved at toppen skrues af. Og ikke som korallin hele låget afmonteres med mange skruer.
Og at der er plads til at du kan montere end ph probe til at kontrollere ph'en i reaktoren
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af Elliott »

Nogen der har erfaring med SKIMZ modellerne? Priserne er ikke umiddelbart skræmmende men hvad skal der bruges yderligere?

Kan læse mig til at nogen skal køre med PH styring og andre med doserings pumpe, der skal vel også bruges manometer og hvad ellers?

Huttelihut: Har læst på Wikién men det giver ikke overblikket, kun en kort forklaring. Schuran jetstream 1 er i kikkerten men så vidt jeg kan læse mig til funker den kun efter hensigten med doseringspumpe og så blir det vel ret dyrt? (vel også derfor Du siger hvis man har penge nok;-)

Det jeg søger er en god stabil løsning til en overkommelig pris (good value for money) men ved godt at pris og kvalitet hænger sammen.

Er der nogen der har noget læsestof der kan give et overblik over de forskellige måder at køre det på så man kunne blive lidt klogere?
Elliott

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Sender dig lidt på Pb.

Det er altså ikke så vanskeligt som mange vil gøre det til.
Men der er selvfølgelig nogle ting du skal holde øje med.
Det er som med så meget andet, at det er nogle nye rutiner du skal have indarbejdet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Jeg hopper lige med her

Hvis den ikke står i sumpen og ikke bliver fødet af nedløbet skal en reactor vel have en ekstra pumpe til at føde den med ikke? De pumper der altid sidder på er vel bare til at cirkulere mediet ikke? Den kan vel ikke trække vand fra sumpen og derfor nødvendigheden af en ekstra pumpe?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Bingocaller skrev:Jeg hopper lige med her

Hvis den ikke står i sumpen og ikke bliver fødet af nedløbet skal en reactor vel have en ekstra pumpe til at føde den med ikke? De pumper der altid sidder på er vel bare til at cirkulere mediet ikke? Den kan vel ikke trække vand fra sumpen og derfor nødvendigheden af en ekstra pumpe?
Ikke nødvendigvis. Du kan sagtens føde den med en slange som vha hævertprincippet føder reaktoren.
Den vil få rigeligt vand på denne måde. Men det skal gøres rigtigt, da den ved et evt strømsvigt vil blive ved med at hive vand ud.
Min indsugningsslange sidder i min fragtank ca 2 cm under overfladen. På den måde kan den højst hive ca 10L ud inden den suger falsk luft ind og stopper.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Alternativt er at kigge denne vej: http://www.vertexaquaristik.com/Product ... X6Duo.aspx

Om de er kommet til Danmark vides dog ikke, men de bliver rost "overthere"
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af Elliott »

Lord Mike skrev:Alternativt er at kigge denne vej: http://www.vertexaquaristik.com/Product ... X6Duo.aspx

Tak for tippet, de ser fede ud men jeg vil nok helst holde mig til noget som nogen af jer andre har gode erfaringer med så man ved det virker og kan få råd fra andre hvis det driller :-)

Erik: Tak for den fine forklaring på PB, det burde næsten sættes på Wikién omkring kalkreaktore.. :y

Så vidt jeg har forstået er det kun nogen modeller der kan fødes med "natural flow" (retur, bypas, nedløb, hævert o.s.v.) eller gælder det ikke hævert? Jeg får i første omgang ikke frag tank men vandskiftetank hvor man kunne lave en hævert men den vil så løbe tør hver gang man skifter vand, det tror jeg man hurtigt blir træt af så det skal nok være en pumpe, bypass eller nedløb. Mit nedløb bliver durso med sikkerhedsrør så der burde være rimeligt konstant flow?
Elliott

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Lord Mike skrev:Alternativt er at kigge denne vej: http://www.vertexaquaristik.com/Product ... X6Duo.aspx

De ser fine ud.
Da jeg sidst havde med Vertex at gøre, fortalte de at de kun solgte kalkreatorer fra deres Canadiske afdeling.
Men det kan de selvfølgelig have ændret.
Jeg fik mine nåleventiler derfra og det var i den forbindelse de fortalte, at de normalt ikke solgte dem i Europa.

@ Elliot, jeg vil mene at det godt kan lade sig gøre med hævert, men undersøger det lige.

Erik

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

crazy seahorse skrev:

De ser fine ud.
Da jeg sidst havde med Vertex at gøre, fortalte de at de kun solgte kalkreatorer fra deres Canadiske afdeling.
Men det kan de selvfølgelig have ændret.
Er nu ret så sikker på at de er på vej til EU. Kun et spørgsmål om hvornår de kommer...
Elliott skrev:

Tak for tippet, de ser fede ud men jeg vil nok helst holde mig til noget som nogen af jer andre har gode erfaringer med så man ved det virker og kan få råd fra andre hvis det driller
De er nu blivet gennem testet, men kan da godt følge dit synspunkt, der er dog ingen tvivl herfra om at det bliver denne reactor hvis jeg går væk fra Balling metoden på et tidspunkt.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Synd at der ikke laves en mini kalkreactor - det er jo ikke alle der skal bruge 500 liter
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har som regel ladet kalkreaktoren føde via returpumpen. Det har fungeret godt. Mine korallin reaktorere skulle selv kunne suge det vand de skulle, jeg kunne bare ikke få dem til det.

Den bedste kalkreaktor jeg har haft var en ATI, de laves desværre ikke mere
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg har før haft en mailkorrespondance med Vertex og de er ret hurtige til at svare og er hjælpsomme.
Så jeg skrev her over middag til dem og spurgte om kalkreaktorerne kom til DK og hvad status var.
De svarer flg.:

The calcium reactors on the website are only available in North America. We are designing a new version, which will be in our signature red and white colours and we hope to offer in the next 3 months. It is based on the original design with a few improvements. When it is available, we will announce it on our FaceBook pages and it will be available via Deep Ocean.

If there are any other questions, please let me know,

cheers,
Jamie

Så de kommer altså, man skal blot have lidt tålmodighed.
Men tålmodighed er jo en af de forcer vi saltvandsnørder har i så rigelige mængder :T

Erik

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

crazy seahorse skrev:

Jeg har før haft en mailkorrespondance med Vertex og de er ret hurtige til at svare og er hjælpsomme.
Så jeg skrev her over middag til dem og spurgte om kalkreaktorerne kom til DK og hvad status var.
De svarer flg.:

The calcium reactors on the website are only available in North America. We are designing a new version, which will be in our signature red and white colours and we hope to offer in the next 3 months. It is based on the original design with a few improvements. When it is available, we will announce it on our FaceBook pages and it will be available via Deep Ocean.

If there are any other questions, please let me know,

cheers,
Jamie

Så de kommer altså, man skal blot have lidt tålmodighed.
Men tålmodighed er jo en af de forcer vi saltvandsnørder har i så rigelige mængder :T

Erik
Erik, det var nu også det jeg mente med mit seneste indlæg :GO
Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af Elliott »

Så med andre ord er det man skal bruge:

1. Kalkreaktor
2. Co2 flaske
3. Regulator til Co2

Evt.

4. PH controller eller computer styring.
5. Fødepumpe hvis man ikke kører bypass eller nedløb.

Andet?

Kan man lave en streng (f.eks. en T-forgrening) fra hoved nedløbet på et Durso system og bruge det til fødning af reaktoren? Det er umiddelbart der jeg tror det mest konstante flow er i systemet eller er jeg helt galt i byen?
Elliott

Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg har sat et lille bypass på returen. Der er mere tryk end fra overløbet. Og så er trykket/flowet også meget konstant
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Elliott skrev:Så med andre ord er det man skal bruge:

1. Kalkreaktor
2. Co2 flaske
3. Regulator til Co2

Evt.

4. PH controller eller computer styring.
5. Fødepumpe hvis man ikke kører bypass eller nedløb.

Andet?

Kan man lave en streng (f.eks. en T-forgrening) fra hoved nedløbet på et Durso system og bruge det til fødning af reaktoren? Det er umiddelbart der jeg tror det mest konstante flow er i systemet eller er jeg helt galt i byen?
Hvis du skal have en styring på den, skal du også bruge en magnetventil.

Erik

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

På et tidspunkt blev der i en tråd om kalkreaktorer nævnt at Mads Fisk havde haft en kalkreaktor der gik amok,
med ulykkelige følger.
Jeg har spekuleret en del over hvordan det uheld kunne ske. Normalt vil en magnetventil vel lukke hvis feks strømmen til den tages, eller hvá?

Men nu sad jeg lige og kiggede Mads fisk´s tråd i Månedens akvarie igennem.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=7300

Det ser ud som om han styrede sin Co2 tilførsel ved hjælp af regulatoren alene og ikke med en magnetventil.
Endnu en grund til at styre sin kalkreaktor med en Ph probe i reaktoren og en computer/controller til selve styringen.

Erik

Brugeravatar
Elliott
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12

Indlæg af Elliott »

Jeg tror under alle omstændigheder at jeg er kommet frem til at der SKAL styring på for alt hvad jeg kan læse mig til er at der kun er få der får det til at virke uden og at det så er fordi de er over det hele tiden og måler ustanseligt. Det skal bare virke ellers kan man vist ligeså godt køre Balling hvilket hurtigt blir for dyrt.
Elliott

Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Jeg vil prøve kræfter med en ny kalkreaktor og vil høre jer, hvilken i synes er bedst :) Derfor bringes der liv i en ældre tråd. Ved godt der er lidt religion i det her, men de fleste er dog enige om hvilke der er dårlige! Jeg har ikke så mange krav til den udover den skal være STILLE! Virkelig stille og så skal den recirkulere CO2'en samt have hul til pH-probe(men har de fleste ikke det i dag?). Den skal trække mit 550 liters akvarium.

Jeg ville rigtig gerne have en Vertex RX-6, som også bliver nævnt i denne tråd, men da de endnu ikke er nået til EU på trods af at Vertex lovede dem i Sommers, så kigger jeg lige på alternativer. Jeg ved godt mange sværger til schuran jetstream, men dens fysiske form på en plade er virkelig ikke handy i mit tilfælde! Skyd endelig løs med ris og ros til alle typer, mærker, former mv. !

Min egen liste over interessante reaktorer:
1. Vertex RX-6 (står nok som nr. 1 på min liste, men leveringstid er ukendt desværre)
Fordele:
- lækker ventil til at indstille udgangsvandet med
- Recirkulation af CO2
- Ekstra kammer til medie for at udnytte det sidste CO2 i udgangsvandet.

Ulemper:
- KAN IKKE FÅS ENDNU :(Kan det "betale" sig at vente på denne?

2. Grotech HCR-110
Fordele:
- Prisen
- recirkulation

Ulemper:
- ?

3. Korallenzucht http://www.korallen-zucht.de/en/shop/pr ... tor-s.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fordele:
- recirkulation (Bliver rost til skyerne for dens lave CO2-forbrug)
- Ligner den har samme type ventil som vertex'en til indstilling af outflow.

Ulemper:
- Prisen

4. Skimz http://www.decocean.dk/shop/p/577" onclick="window.open(this.href);return false;
Fordele:
- Prisen

Ulemper:
- ?

5. Schuran jetstream 1
Fordele:
- Mange siger det er den bedste? Ved ikke hvorfor?

Ulemper:
- Prisen
- UHANDY!

Udvid gerne listen og svar på fordele og ulemper! Ikke mindst noget om lydniveauet/resonans ville være godt.

Og så lige off-topic: Det virker godt nok billigt for at spare en rystetur i sin zeovitreaktor en gang om dagen :) http://www.korallen-zucht.de/de/shop/pr ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Jeg kører med storebror til grotech 110. Den er så lydløs at man kan blive i tvivl om at den kører. Den recirkulerer CO2, og opløser det så effektivt der aldrig kommer bobler eller luftlomme i reaktorrøret.
God byggekvalitet.
Efter jeg fik udskiftet den forrige MS med denne er mit CO2 forbrug desuden faldet drastisk.

Kan varmt anbefales.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

PederP skrev:Jeg kører med storebror til grotech 110. Den er så lydløs at man kan blive i tvivl om at den kører. Den recirkulerer CO2, og opløser det så effektivt der aldrig kommer bobler eller luftlomme i reaktorrøret.
God byggekvalitet.
Efter jeg fik udskiftet den forrige MS med denne er mit CO2 forbrug desuden faldet drastisk.

Kan varmt anbefales.
Lyder lækkert. Den er jo også billig :) Er den nem at indstille? Hvad føder du den med?
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Hvilken har du nu?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Jeg har en lille studs til reaktoren monteret lige over hanen på hovedrøret fra DT. Der er altid et stabilt tryk.

Jeg havde en vertex ventil som jeg har sat på udgangen fra reaktoren, har ikke prøvet hanen der fulgte med.
Kører med ph-styring, og så er den i hvert fald let at indstille. :)

Tror ikke der er den store forskel på de reaktorer du har listet. En god reaktor opløser alt CO2 med det samme. Gør den det, tror jeg ikke det ikke gøres meget bedre der. Og så er størrelse på medie kammer ellers det der dikterer ydelsen..
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

AndersBoerglum skrev:Hvilken har du nu?
Jeg har en deltec pf501.
Senest rettet af Schwensen tors 10. apr 2014 05:59, rettet i alt 1 gang.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

PederP skrev:Jeg har en lille studs til reaktoren monteret lige over hanen på hovedrøret fra DT. Der er altid et stabilt tryk.

Jeg havde en vertex ventil som jeg har sat på udgangen fra reaktoren, har ikke prøvet hanen der fulgte med.
Kører med ph-styring, og så er den i hvert fald let at indstille. :)

Tror ikke der er den store forskel på de reaktorer du har listet. En god reaktor opløser alt CO2 med det samme. Gør den det, tror jeg ikke det ikke gøres meget bedre der. Og så er størrelse på medie kammer ellers det der dikterer ydelsen..
Det lyder rigtig godt. Tror jeg går efter sådan en grotech så :) Så må jeg evt. købe sådan en vertex ventil med, selvom den er ret dyr.
Jeg kører selv med en lille studs på et T-stykke på returrøret. Dette har virket ganske fint indtil videre!
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af gnizten »

Jeg har også kun varmt at sige om Grotechs, jeg kører selv med den største de har,Grotech HCR 200.

Men for alle deres modeller gælder...

-Høj ydeevne
-Meget enkelt opbygget
-Meget nem at fylde medie på
-Genbrug af Co2 er optimal
-Udstyret med kvalitets Eheim pumpe, med højt flow
-tåler trykket fra fødepumpe eller kraftig bypass fra returpumpe, hvilket er en fordel, da en reaktor under et vist tryk opløser Co2 bedre.
-Lavt forbrug af Co2

Jeg har set på flere modeller, samt overvejet at bygge selv, inden jeg faldt over Grotech. At den er så enkelt opbygget, gør den ekstrem nem at servicere, når der skal fyldes medie på, eller den skal tømmes og renses. Den er opbygget med standard PVC fittings, til rørføringen, samt Eheim pumpe, hvilket gør det nemt at få reservedele, her tænker jeg på o-ringe m.v.

Smider også lige dette link, som jeg også har i min hovedtråd, der står en masse info om emnet, husk dog lige at der er flere af os med reaktor, der har lavet lidt småtilpasninger på som sikkert vil være nyttige for jer andre, så tøv ikke med at spørge.

http://www.reefkeeping.com/joomla/index ... een-part-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Mange hilsener
Tom.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

@Tom - jeg tror jeg ender med en grotech hcr 110, og så skal jeg nok spørge til dine modifikationer ;)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"