KH Værdi og salt
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2014
KH Værdi og salt
Hvad stiller jeg op med min KH værdi, når nu jeg bor i Herlev (storkøbenhavn) og ledningsvandet har en KH værdi på mellem 12-30 og ikke har mulighed for omvendt osmose?? Jeg skal forresten til at købe salt så jeg kan starte mit første saltvandsakvarie op og jeg havde kigget på red sea coral pro, men så bliver den da HELT skæv da saltet også indholde KH….
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Re: KH Værdi og salt
Hvorfor er osmosevand ikke muligt? Det er ikke så dyrt i indkøb mere, og er i mine øjne et lige så vigtigt stykke udstyr som skummeren.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 11
Tænker du at købe vandet ´færdiglavet´? Vidste ikke at dette var en mulighed, men hvis man kan få modnet vand kan man vel også købe osmose…
Hvad er KH værdien på Osmose, er den = 0 ?
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Et super råd ... Prøv at læs herinde og på saltvandswiki'en ... Så er du godt på vej!:-)
Osmosevandet kan godt købes, men du kan få osmoseanlæg fra 3-400kr af og opefter ... Så har du dit eget! Ellers skal du regne med at give min. 1 krone literen hos forhandler . Lur mig om ikke du bliver træt af og slæbe vand hjem og oven i hatten til mindst en krone literen!:-)
Spar dig selv for penge og problemer og køb et osmoseanlæg.
Hvor stort et Akvarie har du?
Osmosevandet kan godt købes, men du kan få osmoseanlæg fra 3-400kr af og opefter ... Så har du dit eget! Ellers skal du regne med at give min. 1 krone literen hos forhandler . Lur mig om ikke du bliver træt af og slæbe vand hjem og oven i hatten til mindst en krone literen!:-)
Spar dig selv for penge og problemer og køb et osmoseanlæg.
Hvor stort et Akvarie har du?
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ligesom Mog, så henviser jeg til at købe et anlæg selvRasmusbh skrev:Tænker du at købe vandet ´færdiglavet´? Vidste ikke at dette var en mulighed, men hvis man kan få modnet vand kan man vel også købe osmose…

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hov.. Så lige at du skrev at et osmoseanlæg ikke er muligt... Tja, så må du til lommerne og slæbe vand hjem...
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Men hvad er grunden til, det ikke er muligt? Det koster ikke ret meget længere?MoG skrev:Hov.. Så lige at du skrev at et osmoseanlæg ikke er muligt... Tja, så må du til lommerne og slæbe vand hjem...
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=557" onclick="window.open(this.href);return false;
Sådan et anlæg som det med spuleventil og harpiksfilter. Så er du godt kørende fra start med dit akvarium.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 11
Men hvor vigtige er denne KH værdi, er det fatalt for fisk og koraler med for høje værdier? har hørt at KH værdien falder over nat alligevel...
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Du vil ikke få succes med koraller hvis du har en skyhøj kh eller en meget svingende kh...
Men må man spørge hvorfor det ikke er muligt med osmoseanlæg? Startede selv op på hanevand dengang.. Og hold da k... Hvor jeg fortrød det! Skiftede over til osmose ...
Det er ikke kun kh du kan få problemer med via hanevandet. Også no3 og po4 , altså nitrat og fosfat OG silicat...!
Men må man spørge hvorfor det ikke er muligt med osmoseanlæg? Startede selv op på hanevand dengang.. Og hold da k... Hvor jeg fortrød det! Skiftede over til osmose ...
Det er ikke kun kh du kan få problemer med via hanevandet. Også no3 og po4 , altså nitrat og fosfat OG silicat...!
Morten
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 11
ok ok godt ord igen, det er da måske en mulighed kan jeg godt se. Og de der anlæg er da også til at betal efterhånden kan jeg se, jeg har bare ingen viden ang. osmose. Så hvis man køber sådan et anlæg som forslået med spuleventil og harpiksfilter fungere det!? Er osmose vand = 0 KH ?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Ja, osmose(med silikat) giver vand med 0 i alle værdier.Rasmusbh skrev:ok ok godt ord igen, det er da måske en mulighed kan jeg godt se. Og de der anlæg er da også til at betal efterhånden kan jeg se, jeg har bare ingen viden ang. osmose. Så hvis man køber sådan et anlæg som forslået med spuleventil og harpiksfilter fungere det!? Er osmose vand = 0 KH ?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
MoG skrev:Du vil ikke få succes med koraller hvis du har en skyhøj kh eller en meget svingende kh...
Hvad skete der siden du fortrød det så kraftigt ?
Never say oops, allways say ahhh interesting
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Får man slet ikke alger når man bruger et osmoseanlæg ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
UhaLennart skrev:Får man slet ikke alger når man bruger et osmoseanlæg ?

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jo.. Kan du skam sagtens!! Det har alle vel i et eller andet omfang ..
Men jo højere indhold af po4 eks. Giver alger. Desuden kan silicat fra hanevandet give uønsket algevækst.. Med osmosevand kan du styre det! Modsat hanevand hvor indholdet af fosfat , nitrat og silicat kan være i store mængder.
Men jo højere indhold af po4 eks. Giver alger. Desuden kan silicat fra hanevandet give uønsket algevækst.. Med osmosevand kan du styre det! Modsat hanevand hvor indholdet af fosfat , nitrat og silicat kan være i store mængder.
Morten
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Okey tak...og tak for lån af tråden :0)
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 11
Var der evt. nogle der kunne anbefale noget salt? Hvad med Blue Treasuer reef salt, nogle der bruger eller kender den?