Jod og supplementer..?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Jod og supplementer..?

Indlæg af Petercw »

Hey,

Jeg har anskaffet mig et salifert test sæt til Iodine og iodate.
Resultatet var en aflæsning på 0,0 - altså helt blank i begge tests.

Jeg har læst artiklen her af Randy: http://www.advancedaquarist.com/2003/3/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg fandt også tråden her: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1980343" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg kan forstå på Randy, at der er mange typer jod. Både Iodine, iodate mfl., og at de ikke er nemme at teste for.

Ligeledes kan jeg forstå at Iodate bliver brugt / nedbrudt ekstremt hurtigt. Ligeledes med Iodine (dog knap så hurtigt som iodate)
Han nævner en dosering på 27% af det naturlige indhold af iodate (i havet), blev doseret dagligt i en tank.

Jeg har anskaffet mig test sættet her, da mange af mine koraler er blevet mere blege.
Tidligere har jeg skiftet min maxspect lampe ud med 8 T5 rør.
Jeg ved at maxspect giver mere PAR (under spots, ikke i siderne af baljen grundet ringe spredning), end T5 gør.
Men T5 "brænder" stadig på en anden måde.

Jeg tænkte at jeg måske mangler jod.
Min opfattelse af jod har været at det bla. er en slags "solcreame" for vores koraler.
Det bruges selvfølgelig til mange andre ting.

Jeg er også klar over at vi dagligt tilføre jod (i forskellige former) via vores foder til fisk og koraler.

Nu med henblik på min aflæsning med mit test sæt, så tænker jeg at starte på at dosere jod.

Den jod vi får i systemet med vores salt, den er nærmest brugt / nedbrudt før det rammer vandet.

Er der nogle bestemte mærker i har erfaring med?

Pga. for højt CA niveau, så tilføre jeg ikke balling for CA med de "normale" sporeelementer, som jo er i min blanding.

Så jeg dosere ikke jod i form af "almindelige" sporeelementer.

I hvilken mængde vil i anbefale en "start dosering" af jod?
Det er jo let at "komme til" at overdosere, når vi ikke kan måle alle typer af jod :y

Håber på lidt feedback.

God aften :beer:

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Jod og supplementer..?

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har selv prøvet det testsæt og jeg er ikke sikker på at det er ret præcist. Jeg bruger tropic marine og dossere som de foreskriver dvs. en dråbe pr. 200 liter. Tropic Marine advarer kraftigt mod overdossering og hvis nu det testsæt ikke er særligt præcist kan du jo komme til at overdossere, så hellere dossere en lille mængde hver dag. Det skulle være meget skadeligt at overdossere jod.

Jeg mener at skummeren også fjerner jod? Så derfor kan man roligt dossere lidt hver dag.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Det er sgu ikke til at bruge det testsæt!
Bare doser efter anvisningen på dit jod produkt.
Jeg har prøvet TropicMarin, salifert og decocean jod. Kan dog sige hvad der er bedst.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

Davs.

Personlig bruger jeg jod fra sangokai og tilføre efter deres forskrifter dagligt, men jeg kan heller ikke måle noget med mit test sæt, hvilket ikke kommer bag på mig, så hvis du forholder dig til hvad der står at du skal tilføre. så går det ikke helt galt, og så holder godt øje med din koraller så får du ikke nogen problemer.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af den_ »

minedykker skrev:Davs.

Personlig bruger jeg jod fra sangokai og tilføre efter deres forskrifter dagligt, men jeg kan heller ikke måle noget med mit test sæt, hvilket ikke kommer bag på mig, så hvis du forholder dig til hvad der står at du skal tilføre. så går det ikke helt galt, og så holder godt øje med din koraller så får du ikke nogen problemer.
Hvad hedder den fra sangokai du bruger om man må spørge?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Det med "bare" at dosere hvad der står på flasken... Hvordan kan man regne med det?
Det afhænger vel af forbruget, antal koraler osv. ikke af hvor mange liter vand der er i baljen..?

30 liter vand med 20 koraler, bruger vel mere jod end 500 liter vand med 10 koraler?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

http://www.decocean.dk/shop/p/2150" onclick="window.open(this.href);return false;

det er den jeg bruger
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af johanne86 »

Jeg kan godt følge din tankegang, men selvom forbruget er større ved flere koraller i en mindre mængde vand, så kan du også nemmere overdosere i 30 liter vand end i 500 l ved hver enkelt dosering.
Personligt doserer jeg dagligt 1/4 af det flasken anbefaler - just to be safe. Mine xenia pumper, og hvis de stopper med det, skal jeg nok doserer lidt mere. De skulle være en god markør for iodmangel.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

jeg har målt op i en sprøjte så ved jeg bruger lige under 3 ml dagligt
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Petercw skrev:Det med "bare" at dosere hvad der står på flasken... Hvordan kan man regne med det?
Det afhænger vel af forbruget, antal koraler osv. ikke af hvor mange liter vand der er i baljen..?

30 liter vand med 20 koraler, bruger vel mere jod end 500 liter vand med 10 koraler?
Det er mere sikkert end at dossere efter et testsæt som måske ikke virker. Salifert laver generelt gode testsæt. Men det er en kendsgerning at fosfat, silikat og jod sættet ikke virker ret godt. Men prøv at teste noget ny opblandet saltvand og se om du får cirka samme resultat som producenten af saltet foreskriver. Hvis testsættet ligger langt fra vil jeg smide det ud og dossere som der står på jod-flasken. Du kan sikkert godt tilsætte mere end der står på flasken hvis du har mange koraller.

Men måske har salifert forbedret deres jod test ?
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Salifert' test sæt duer ikke, fordi det kun tester for iodine og iodide. Der er jo mange flere slags at teste for, som vi bare ikke har udstyr til. Derfor kan vi ikke "teste os ud af det"

Johanne mht Xenia så ophober / indeholder de jo selv en meget stor mængde iodine i forhold til andet. Deres behov for iodine er derfor også stort.

Jeg har mistet alle mine xenia for nylig, så den indikator har jeg ikke længere.
Mon jeg netop har mistet dem pg.a. manglende iodine?

Jeg har hørt meget godt om sangokai, men jeg kan forestille mig at man ikke kan se hvilke typer og grene af iodine der er i flasken..?

Jeg forstod på Randy, at der er gode og mindre gode at tilføre.

Jeg har skam også tænkt at starte blødt op, hvis jeg overhovedet gør det.

I morgen vil jeg lige lave nye målinger, når der igen er dagslys :y

Har nogen af jer ellers oplevet gode eller dårlige resultater, når i har forsøgt jer med at dosere iodine?
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

[quote="Petercw"]Salifert' test sæt duer ikke, fordi det kun tester for iodine og iodide. Der er jo mange flere slags at teste for, som vi bare ikke har udstyr til. Derfor kan vi ikke "teste os ud af det"

er ikke helt rigtig salifert kan du teste for begge del. sider lige og kikker på test sættet nu ;O)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Ja du kan teste for to dele, men der er jo mange flere end to :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Gutter og Guttinder sporstoffer er giftige Ikke tilsaette dem Men derimod pröv at fjaerne dem
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

ole. skrev:Gutter og Guttinder sporstoffer er giftige Ikke tilsaette dem Men derimod pröv at fjaerne dem
Hvad mener du Ole?
Der er iod i naturen, cirka 0,6 ppm hvis jeg husker rigtigt.
Jeg kan godt følge dig, at noget er giftigt, men vil du uddybe? :beer:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Alt er jo giftigt i for store mængder, det både vand og ilt.
Grænsen mellem forlidt og for meget er knivskarp for jods vedkommende
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg har læst randys artikler, så jeg ved at man ikke skal forsøge at opnå de 0,6 som er i naturens ballance. Nogle af stofferne nedbrydes hurtigere end andre og nogle stoffer kan ophobe sig og skade vores fisk... men en lille mængde jod kunne jeg ikke forestille mig er skadeligt.

Hvis i ved noget mere specifikt, så vil jeg meget gerne lære det.
Eller hvis i blot kan henvisetil nlget, så kan jeg selv læse det.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Laes shimek 2002
Brugeravatar
Carsten