Bundlagstype
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Bundlagstype
Skal til at bytte mit bundlag ud, og har læst lidt rundt omkring. Det virker til at der er både fordele og bagdele ved de forskellige typer. Her tænker jeg mest på forskellige kornstørelser og valg mellem koralgrus og andet grus.
Tænker at en fin hvid og kompakt bund med en lille kornstørelse 0-2 mm er fin og flot de første par dage men derefter blir broget af div ting der falder ned. En større kornstørelse 2-5 mm vil derimod kunne gemme flere affaldsstoffer.
Hvilke bundtyper har i herinde god erfaring med, og hvilke bundtyper har i haft succes med ?
Tænker at en fin hvid og kompakt bund med en lille kornstørelse 0-2 mm er fin og flot de første par dage men derefter blir broget af div ting der falder ned. En større kornstørelse 2-5 mm vil derimod kunne gemme flere affaldsstoffer.
Hvilke bundtyper har i herinde god erfaring med, og hvilke bundtyper har i haft succes med ?
Never say oops, allways say ahhh interesting
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Re: Bundlagstype
Det jo bare til pynt.
Så du skal vel bare vælge det du synes er flottest
Personligt er jeg mest til det fine sand eller helt undvære bundlag.
Så du skal vel bare vælge det du synes er flottest

Personligt er jeg mest til det fine sand eller helt undvære bundlag.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Både og, jeg havde en lidt større grustype i, sådan noget sort granitagtigt noget. Det mente folk herinde bestemt var uegnet og ville opsamle store mængder skidt og møj.
Resultatet blev også helt forrykt med nitratværdier på over 100 ved så ikke hvor stor del af æren man kan tilskrive bundlaget.
Har en forestilling om at blande en pose 0-2 mm med en pose 2-5 mm koralgrus, og lægge det i et 1-2 cm tykt lag.
Resultatet blev også helt forrykt med nitratværdier på over 100 ved så ikke hvor stor del af æren man kan tilskrive bundlaget.
Har en forestilling om at blande en pose 0-2 mm med en pose 2-5 mm koralgrus, og lægge det i et 1-2 cm tykt lag.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg læste godt din anden tråd.
Min anbefaling er at bruge meget mindre bundlag lige meget hvad du vælger.
Jo mindre jo bedre.
Hvis du vælger grus eller sten vil jeg sørge for at suge skift op mellem stenene med jævne mellemrum.
Min anbefaling er at bruge meget mindre bundlag lige meget hvad du vælger.
Jo mindre jo bedre.
Hvis du vælger grus eller sten vil jeg sørge for at suge skift op mellem stenene med jævne mellemrum.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Tak Kasper
Hvad syns du om mit forslag med at blande de 2 typer, altså 2 mm og 2-5 mm?
Hvad syns du om mit forslag med at blande de 2 typer, altså 2 mm og 2-5 mm?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
1. det skal være så tyndt lag som muligt! Det skal bare lige dække bunden med mindre du vil køre DSB
2. Hvis du blander 2 størrelser vil de 2 over tid stadigt samle sig - så det vinder du ikke det store ved
2. Hvis du blander 2 størrelser vil de 2 over tid stadigt samle sig - så det vinder du ikke det store ved
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Så tyndt som muligt, er det under 1 cm eksempelvis ?
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja, gerne mindre.
Det er som sagt kun pynt, så når du har fået lavet et tyndt fint lag, så stop der. Tilføjer du mere risikere du bare bøvl.
Det er som sagt kun pynt, så når du har fået lavet et tyndt fint lag, så stop der. Tilføjer du mere risikere du bare bøvl.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Ok super, det gør jeg så. Tror alligevel jeg tager en lidt større type, så det ikke bare flyver rundt grundet strømning.
Findes der fisk der roder rundt i sådan et bundlag?
Findes der fisk der roder rundt i sådan et bundlag?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Mange - men med mindre du har et meget stort akvarie vil de dø af sult - feks en sandspiser
Og så smider de sandet rundt så du hele tiden skal sørge for at det dækker din bund manuelt
Køb lidt sand i bunden så det dækker - lad det sætte sig over tid - tænd dine pumper - job done
Og så smider de sandet rundt så du hele tiden skal sørge for at det dækker din bund manuelt
Køb lidt sand i bunden så det dækker - lad det sætte sig over tid - tænd dine pumper - job done
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...