"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lav PH

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Lav PH

Indlæg af khl »

Jeg har et problem med min PH, den er 7,65 til 7,8er der nogen herinde der har nogle gode råd til at få den hævet igen, den er faldet indenfor de sidste 5 dage fra 8,3

KH 9,6
CA 440
No3 2
NO2 0
Po4 ikke målbar
Senest rettet af khl lør 4. jan 2014 12:14, rettet i alt 1 gang.
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Lav PH

Indlæg af FEM64 »

Min faldt til præcis samme niveau fra pænt over 8.0 og årsagen var en utæthed i luftslangen til skummeren. Jeg har en slange udefra direkte i skummerens lyddæmper. Kører jeg med luft fra stuen (tidligere) eller kælderrummet (nu), så dropper min PH drastisk. Med udeluft er PH altid stabilt over 8.0

Ellers søg lidt herinde. Der er flere tråde om dette. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lav PH

Indlæg af charlie saltvand »

FEM 64.
Kan du uddybe lidt? Skyldes dette co2 fra opholdsrum eller hvad?

Mine sps driller og dør langsomt pt.

Jeg har i samme tidsrum lavet en UTS = en ATS som befinder sig i min sump. Denne får luft fra en alm luftpumpe som står i min stue. Jeg har faktisk ikke målt ph i lang tid, så ved ikke om den er faldet?

Hilsen charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
khl
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 137
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 20:25
15
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Lav PH

Indlæg af khl »

Efter at have tænkt lidt ove hvad der KUNNE have udløst dette fald i PH, så kan det være fordi at akvariet står i køkken/allrummet, og dermed suger den det luft ind i skummeren, som kommer der, det vil sige mados, een af juledagene skulle der laves flæskesteg og det vand der står under stegen fordampede i ovnen, og dermed udviklede der sig en del os fra ovnen, så meget at røgalarmerne gik igang (bare rolig flæskestegen skete der ikke noget med, det var kun det vand der frdampede der efterlod noget stegefedt i bunden af braddepanden, som dermed begyndte at ose)
Det er den eneste årsag, som jeg kan komme på.
Her til morgen er PH begyndt at stabiliserer sig igen, den er nu på 7,85 og fotosyntesen er ikke begyndt endnu, da den er målt en halv time efter det blå lys er begyndt at skinne.

Så ja den omgivne luft i rummet, hvor akvariet står har en stor betydning, hvis ellers mine observationer er rigtige.
De bedste hilsener:

Kurt H Larsen

"Those who say it cannot be done - should stop interrupting those that are already doing it"

viewtopic.php?f=94&t=56936
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Lav PH

Indlæg af MarkBruhn »

Luft udefra er nr. 1. Det skulle efter sigende indeholde flere molekyler og give en bedre afskumning samt stabilisere pH....
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Lav PH

Indlæg af gnizten »

Jeg har gennem 4 måneder hevet luft udefra til min skummer, hvilket tydeligt afspejles på det daglige pH swing mellem dag og nat, samtidig har jeg fået en højere gennemsnitlig pH. Jeg ligger pt. ca. mellem 8.08 og 8.24.

Jeg har ingen påvirkning fra Co2 fra min Kalkreaktor, har flere gange haft den frakoblet et par dage for at se om det gav nogle forandringer, men nej.

Men at hive luften udefra har hos mig en tydelig effekt. :-), og kunne måske også hjælpe dig, det er da et forsøg værd. :-)
Mange hilsener
Tom.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lav PH

Indlæg af Schwensen »

Jeg har også et problem med for lav pH det sidste stykke tid. Er der nogen grænser for hvor lang slangen til luftindtaget må være ?
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Lav PH

Indlæg af gnizten »

Det er klar at hvis man forlænger slangen i samme tykkelse som den der evt. sidder på skummeren, vil der opstå for stor modstand, hvorfor jo længere man skal hive luften, jo større dimension bør røret/slangerne være.

Jeg har to slanger på min skummer da den har to pumper. Jeg har ført et 25 mm pvc rør 2.5 meter fra det fri, ind hvor skummeren står, og på dette rør sidder de to original slanger tilkoblet.
Mange hilsener
Tom.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Lav PH

Indlæg af Schwensen »

Hmm. Det dur desværre ikke så :( må finde en anden løsning
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"