De seneste måneder har ikke været den bedste periode for mine koraler... Kedelige farver, problemer med alger osv.
Den seneste uge har jeg pillet fire koraler op af baljen, som har været smeltet. Hermed mener jeg næsten bogstavelig talt. Skrumper sammen og falder fra hinanden.
Der er kun tale om bløde koraler. Bla. en Sarcophyton, Lobophytum, en lign. og det almindelige "grønne græs"
De er smeltet på samme måde som plastic smelter, hvis det bliver for varmt.
Når de kom op af baljen lugtede de råddent.
Det er ikke et entydigt fænomen, for nogle enkelte acro'er har det godt, nogle montier har det godt og de fleste skive og Lobo'er og øvrige LPS har det udmærket.
Spørgsmålet går (ikke overraskende) på hvad får koraler til at smelte sådan?
Jeg mistænker selv PH værdien.
Indtil for 14 dage siden havde jeg en plastic plade over akvariet, for at mindske fordampning. Jeg observerede en faldende PH, efter jeg stoppede med balling. Det gjorde jeg pg.a. for høje værdier i mit salt, som der har været omtalt i en anden tråd.
Siden jeg stoppede med Balling er PH falder til omkring 8,0 (Balling er vel knap en måned siden jeg stoppede det)
Den har været nede på 7,8 men den seneste uge har den været stabil på 8,0
Jeg har tidligere brugt SeaKlear i systemet. Jeg ved ikke om det kan få koraler til at smelte sådan længe efter?
Værdierne er
CA 480
KH 7,5 - 7,8
MG 1500
PO4 0,04
NO3 3-4 ppm
PH 8,0
salt 1,025
CA har været faldende fra 550 - 480, men det er over en måned.
KH har ligget stabilt i 14 dage nu.
PO4 har været stabil længe og har ingen alger, andet end hvad der er normalt på lidt sten. Ingen grønt.
NO3 har været stabil længe ved tilførsel af Sangokai
Salt har været stabil længe, dog gået fra 1,024 - 1,025 over de sidste 14 dage.
Cirkulation har måske været for meget (x88)
Nu har jeg fjernet en pumpe og har x65 cirkulation
Nogle enkelte SPS er gået til pg.a. for meget / direkte flow, men det er de smeltende koraler som undre mig. Det har jeg ikke oplevet før.
Jeg har engang tabt en plastic klemme med en lille smule metal, som har ligget i vand en uges tid.
Det det have noget med sagen at gøre?
De mest logiske årsager kan være for lav PH, for meget cirkulation, seaklear eller den klemme?
Det skal siges at jeg har 8 x 39T5 rør 30 cm over baljen og der er ingen plastic plade for. Altså direkte lys fra rør til vand. SKAL der være sådan en plastic plade for?
Det er en ATI lampe som jeg har købt brugt, men plastic pladen er gået i stykker.
Håber at få et par bud på, hvad der kan være årsag til at koralerne smelter

Lys, PH, metal i vandet, seaklear, for meget cirkulation eller andet?
Et tillægs spørgsmål... Hvordan hæver jeg PH i vandet?
Jeg kan ikke tilføre mere Balling til KH, uden at kh bliver for høj. Der er masser af udluftning, skummeren har jeg skruet op for luft indtaget og ekstra luft til skabet, samt ingen plade over baljen.
Hvor fa'en gør man ellers? Lufter ud 3-5 gange om dagen 15-20 minutter med med gennemtræk.
Håber på lidt hjælp inden det hele smelter og falder fra hinanden

Mvh Peter