Mit første "nano"
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: 9000 Aalborg
Mit første "nano"
Hej
Jeg har fået lov at lave et lille nano akvarium til min datter. Valget er faldet på et LIDO 120. Men spørgsmålet er om de 2 T5 rør, som er standard, er nok til diverse blødkoraller?
Derudover vil jeg nødig lave hul i akvariet, så er lidt på jagt efter en måde at lave overløb, har set det "gør det selv" PVC overløb, men er der nogen der har nogle erfaringer med det?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller findes der en anden bedre løsning?
Jeg har fået lov at lave et lille nano akvarium til min datter. Valget er faldet på et LIDO 120. Men spørgsmålet er om de 2 T5 rør, som er standard, er nok til diverse blødkoraller?
Derudover vil jeg nødig lave hul i akvariet, så er lidt på jagt efter en måde at lave overløb, har set det "gør det selv" PVC overløb, men er der nogen der har nogle erfaringer med det?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller findes der en anden bedre løsning?
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Re: Mit første "nano"
Du kunne køre uden sump eller med indbygget sump ved at indsætte glas foran bagvæggen...
Personligt syntes jeg at de ser noget skrøbelige ud = tyndt glas...
Tænker på at det kunne være en katastrofe hvis en LS falder ned fra stensætningen og rammer bunden eller en af siderne...
Personligt syntes jeg at de ser noget skrøbelige ud = tyndt glas...
Tænker på at det kunne være en katastrofe hvis en LS falder ned fra stensætningen og rammer bunden eller en af siderne...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Men jeg vil have sump i, fordi jeg vil have nogle flere L vand at gøre godt med.
Spørgsmålet er bare om de 2xT5 rør er nok til blødkoraller? Og hvordan jeg skal have vandet ned i sumpen, uden at lave hul i akvariet.
Jeg har set et par herinde gøre det, og det ser ud til at virke med PVC, så det vil jeg prøve.
Spørgsmålet er bare om de 2xT5 rør er nok til blødkoraller? Og hvordan jeg skal have vandet ned i sumpen, uden at lave hul i akvariet.
Jeg har set et par herinde gøre det, og det ser ud til at virke med PVC, så det vil jeg prøve.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
PVC-metoden nu afprøvet, og kommer sikkert til at virke rigtig godt.
Så vil rigtig gerne vide om de 2xT5 rør LIDO120 har som standard er nok til diverse blødkoraller? Jeg har nemlig fået akvariet i julegave, men vil ikke bruge 1300 på et akvarium, hvis ikke lyset er tilstrækkeligt.
Er LED så meget bedre? Hvad skal man købe? Eller hvad er billigst?
Så vil rigtig gerne vide om de 2xT5 rør LIDO120 har som standard er nok til diverse blødkoraller? Jeg har nemlig fået akvariet i julegave, men vil ikke bruge 1300 på et akvarium, hvis ikke lyset er tilstrækkeligt.
Er LED så meget bedre? Hvad skal man købe? Eller hvad er billigst?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2008
Til overløb kan denne evt. bruges http://www.minizoo.dk/p/Tunze-overl%C3% ... -Box-10742" onclick="window.open(this.href);return false;
LED er billigst i drift, men dyr at anskaffe, T5 er udemærket til de fleste koraller, bruger selv 6x24w. over mit 200L.
En tommelfingerregel siger 1w. pr. L. vand.
Så jeg vil nok anbefale at få noget mere lys over, visse blødkoraller som sinularia er også lyskrævende.
LED er billigst i drift, men dyr at anskaffe, T5 er udemærket til de fleste koraller, bruger selv 6x24w. over mit 200L.
En tommelfingerregel siger 1w. pr. L. vand.
Så jeg vil nok anbefale at få noget mere lys over, visse blødkoraller som sinularia er også lyskrævende.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Hej bjarke kig lidt på denne http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=26792" onclick="window.open(this.href);return false;
Erbdog uden sump men skulle være en smal sag
Erbdog uden sump men skulle være en smal sag
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hej Bjarke.
Jeg vil mene du kan have skiver og blødkoraller, med visse begrænsninger med de 2 originale rør.
Hvis du købte et udbygnings sæt med to ekstra rør ville det fjerne begrænsningerne ved blødkoraller, og du vil også kunne have lps, og nogen typer sps på de højeste steder på stensætningerne. Har pt. 4 rør over fragment baljen, og det kører fint.
LED er lidt af en investering, men når det først er betalt sparer man jo derfra. Ved ikke lige hvilke lamper der passer i netop det akvarium, men det skulle være let at lave lys nok til det hele, med en lille LED-lampe til kun 120L
Jeg vil mene du kan have skiver og blødkoraller, med visse begrænsninger med de 2 originale rør.
Hvis du købte et udbygnings sæt med to ekstra rør ville det fjerne begrænsningerne ved blødkoraller, og du vil også kunne have lps, og nogen typer sps på de højeste steder på stensætningerne. Har pt. 4 rør over fragment baljen, og det kører fint.
LED er lidt af en investering, men når det først er betalt sparer man jo derfra. Ved ikke lige hvilke lamper der passer i netop det akvarium, men det skulle være let at lave lys nok til det hele, med en lille LED-lampe til kun 120L
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Steffenhn
- Rev Rokke
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn, Odense
Hvis du vil have tunze overløbs kasse, så faldt jeg lige over denne: http://www.tropeland.dk/webshop/255-akv ... sse-brugt/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Jeg tror bare jeg bruger det der PVC overløb. Det funger vist ret godt.
Det skal bare være et "lille" akvarium til min datter, så skal ikke ud at have de største udgifter på det. Men findes der noget lys (T5/LED) som kan være i den originale lyskasse?
Der er jo ikke overdrevet meget plads. Ellers tror jeg også bare jeg vil prøve at se, hvad jeg kan få til at gro...
Det skal bare være et "lille" akvarium til min datter, så skal ikke ud at have de største udgifter på det. Men findes der noget lys (T5/LED) som kan være i den originale lyskasse?
Der er jo ikke overdrevet meget plads. Ellers tror jeg også bare jeg vil prøve at se, hvad jeg kan få til at gro...
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Du kan godt købe extra t5
Men du kan også lave noget led selv slet ik så svært
Men du kan også lave noget led selv slet ik så svært
180x70x65