Bubbleking supermarin 250 vandstand?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Bubbleking supermarin 250 vandstand?

Indlæg af Dennis »

Hej:), jer der har en bubbleking supermarin 250, hvilken vandstand har i skummeren til at stå i? Synes det er lidt forskelligt hvad der bliver anbefalet, alt afhængig af hvilkrn side man læser på. Nogle steder står der at 25cm er den optimale og andre steder mellem 18 og 23cm?
Jeg har lige startet et nyt setup op med denne skummer og har prøvet med 25 cm, men selvom den er helt åbent skummer den vildt meget over, har hævet den til 20 cm, mrn skummer stadig meget over, selvom den er helt åbent. Er det meget normalt ved opstart? Elker hva kan der være galt?
Mvh Dennis.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Bubbleking supermarin 250 vandstand?

Indlæg af PederP »

RE siger 18-23cm, med 20 som optimalt, i manualen.
Jeg hat min på ca. 21cm når returen kører.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Og, ja den kan godt finde på at ta´lidt for meget ved hvis du lige har tændt.
Hvis det ikke er nok at åbne udløbet helt, så kan du sikkert få den til at køre ved at sætte en klemme eller hane på luftindtaget de første timer/dage, til den skummer normalt.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Super, vil lade den stå på de 20 cm så, og så prøve det med klemmen på luftslangen:)
Tak for hjælpen:)
Mvh Dennis.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Hvordan har du indstilt indtaget på pumpen?
Min står i 20 cm men næsten helt åben udgang og 1,5 omgang på pumpe indgangen.
Det køre rigtig fint.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

KasperT skrev:Hvordan har du indstilt indtaget på pumpen?
Min står i 20 cm men næsten helt åben udgang og 1,5 omgang på pumpe indgangen.
Det køre rigtig fint.
Jeg har hævet den nu så den står i 20,5cm og helt åben og på pumpen drejede jeg den helt ind og så halvanden omgang ud. Men den smider mega meget luft ud i vandet, men jeg har droslet slangen med en klemme, så den ik længere skummer over. Men under mig over hvorfor den smider alt det luft med ud?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

OK det lyder underligt.
Det gør min slet ikke med præcis samme opsætning.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Ja synes os det virker lidt mærkeligt. Den er købt brugt, men den er ik ret gammel og stadig med garanti og i pæn stand, men undrer mig over at jeg ik kan se nogen forskel uanset om jeg drejer indstillingen på pumpen helt ud eller ind? Burde nan ik ku det?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Min kan finde på at gøre det hvis der er meget møg i vandet som giver stor overfladespænding. Som hvis man skal starte op efter en skummer har løbet over, kommer et par døde sten i eller jeg ikke får skyllet filtervat grundigt nok før brug.

Hvis din skummer lige nu pisker det hele sammen kan du nok ikke se forskel på hvordan du stiller på studsen.

Bare løsne klemmen med jævne mellemrum så den bliver ved med at få lidt i koppen, så tror jeg den får ryddet op og kommer til at køre godt ganske hurtigt.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Ok:), jeg prøver at gi den lidt tid så:)
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Jeg kan stadig ik få lortet til at køre. Efter at ha hævet den smider den luft ud gennem udgangen, som om luften bevæger sig for meget nedad inde i skummeren og skummer stadig over medmindre der er klemme på. Efter at ha set et par videoer på youtube, hvor de godt nok står i 25cm( op til hvor den bliver kegleformet), satte jeg den på de 25cm igen og efter at ha kørt lidt med klemme, kørte den fint ku endda ta klemmen helt af, men få timer efter var det galt igen, kan ik engang få den til at køre med klemme uden skummer over. Så nu har jeg hævet den igen til 21 cm, men så smider den luften ud gennem udgangen igen, men kan styre den lidt med klemmen nu.

Nogen der en ide til hvorfor den smider luften nedenud/udgangen, når den bliver hævet? Og nogle bud på hva der går galt?
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 4640 Fakse
Geografisk sted: Faxe

Indlæg af jahn »

Kunne det tænkes den bare gerne ville hjem til mig :T
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

jahn skrev:Kunne det tænkes den bare gerne ville hjem til mig :T
Ha ha :) , det får den ik lov til :) , men synes godt nok den er lidt besværlig og larmer af H til, i forhold til min Atb. Men håber den retter sig ind:)
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 4640 Fakse
Geografisk sted: Faxe

Indlæg af jahn »

Det vil jeg da håbe den gør
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Dennis skrev:Jeg kan stadig ik få lortet til at køre. Efter at ha hævet den smider den luft ud gennem udgangen, som om luften bevæger sig for meget nedad inde i skummeren og skummer stadig over medmindre der er klemme på. Efter at ha set et par videoer på youtube, hvor de godt nok står i 25cm( op til hvor den bliver kegleformet), satte jeg den på de 25cm igen og efter at ha kørt lidt med klemme, kørte den fint ku endda ta klemmen helt af, men få timer efter var det galt igen, kan ik engang få den til at køre med klemme uden skummer over. Så nu har jeg hævet den igen til 21 cm, men så smider den luften ud gennem udgangen igen, men kan styre den lidt med klemmen nu.

Nogen der en ide til hvorfor den smider luften nedenud/udgangen, når den bliver hævet? Og nogle bud på hva der går galt?
Hej Dennis.

Ikke lige et bud umiddelbart.

Hvordan med baljen den er sat til. Er det en nystartet balje eller er den kommet på et indkørt system?
Har du haft den skilt ad? (fandt selv et par døde biller i min lyddæmper sidst jeg rensede det hele - øj hvor det hjalp at få dem ud :y )

Du skriver den larmer. Er det luft-støj eller kommer det fra motorblokken? Syntes at min lavede meget luft-støj indtil jeg ændrede indsugningen. Selve pumpen krævede også lidt indkøring for at blive helt lydløs, men var niveauet for larm ikke højere end min tunze silence retur pumpe da det var "værst".
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Hej Peder, ja det er en nystartet balje, så måske derfor der er lidt opstartsproblemer? Jeg købte den brugt for over et halvt år siden og der var den lige totalrengjort og har først lige prøvet den af nu. Støjen er både fra luftindtaget, og så fra pumpen, men kan ik helt finde ud af om det er fra blokken eller om det er resonanslyd, men selvom jeg løfter pumpen forsætter den med at larme, men det er ik konstant. Det ska lige siges at der gik en anemone i pumpen igår, det gør selvfølgelig heller ik situationen bedre, armene røg med igennem men selve kroppen blev tilbage. Selve luftindstillingen på pumpen, hva er det helt nøjagtig man justerer der, synes ik jeg kan se nogen forskel når jeg drejer.
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Ikke for noget men hvordan kan en annemone ende i skummeren ?

Jeg tror du må prøve at få rengjort din skummer også lige checke at saltindholdet i vandet det ligger hvor det skal.
Er der for lidt salt i vandet vil skummeren ikke skumme oventligt. Men forhåbning er det nok ikke der problemet ligger. Men check lige.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Steen skrev:Ikke for noget men hvordan kan en annemone ende i skummeren ?

Jeg tror du må prøve at få rengjort din skummer også lige checke at saltindholdet i vandet det ligger hvor det skal.
Er der for lidt salt i vandet vil skummeren ikke skumme oventligt. Men forhåbning er det nok ikke der problemet ligger. Men check lige.
Ja det var mig der formulerede mig lidt dårligt, det var returpumpen, da jeg har nogle anemoner gående i sumpen tilsalg. Jeg har lige haft pumpen skilt ad nu, den var/er helt ren. Men min salinitet er kun på 1.023, så måske det hjælper lidt at få den op, prøver at hæve den:)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Det kunne jo godt være at der bare er MEGET snavs i stenene. Kan ikke forstille mig en motor defekt hvor den begynder at ta for meget luft, men er self. ikke nogen ekspert på området..
Hvis du kan få den til at køre så du får noget snask ud af vandet undervejs, så er mit gæt stadig at den vil komme efter det.

Det er normalt at selve pumpen "summer" lidt efter en rengøring, indtil den er indkørt - men vil ikke sige jeg nogensinde har hørt den larme.

Luft støj er der til gengæld nok af hvis man ikke ændrer lidt.
Silikone slangen til luft afgiver en masse støj - jo mere luftslange du har over vandet før lyddæmperen, jo værre er det.
Jeg har trukket et stykke PVC slange uden på silikone slangen, mellem pumpe og dæmper, som har noget gods i tykkelsen. - Det er meget effektivt og fjerner det meste.
Evt. et stykke blød slange på den anden side af dæmperen, som fjerner den sidste højfrekvente lyd helt.
Det er lidt synd at have en lydløs pumpe hvis indsugningsluften lyder som en knallert ;)

Det er vand/luft blanding man justerer på studsen. Effekten oplever jeg ikke som særlig stor i vandstanden, det handler mere om at få den optimale boble størrelse som hiver mere snask i koppen.
Hvis det hele handler om for stor overflade spænding, så tror jeg ikke du kan se forskel.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Tak for hjælpen, vil prøve det med slangen imorgen og se om det hjælper og så ellers se tiden lidt an:), se om det evt hjælper at jeg hæver saliniteten os.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Havde det nogen effekt?
Min bubble king DeLux 250 internal trækker også bobler med ud i sumpen, men det er til at leve med og synes nu jeg har set de fleste modeller gøre det. Tænker det er fordi den laver så utrolig mange bobler, at de ikke allesammen kan nå at blive omsat i keglen.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Lad være at starte skummeren før din balje har kørt mindst 4 uger, eller du kan "dræbe" skummet med et par dråber madolie direkte i koppen indtil den er "modnet"
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Personligt ville jeg tage den op og få den renset ordentligt igennem da tidligere ejer måske har brugt noget skidt til og rense den i, der efter ville jeg sætte den på de 20 cm og tage koppen af og så lade den køre i et par uger uden kop, da det jo er et ny opstartet akvarie er der meget som evt gør at skummeren ikke kører som den skal og ved og få luftet tingene igennem så skal den nok komme til og køre når dit akvarie er lidt mere kommet igang
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"