Makroalger
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Makroalger
Grundet mit nitratproblem, har jeg nu fået den ide at jeg vil lave et lille akvarie, med makroalger, altså en slags sump, hvor akvarievandet ledes igennem.
Men hvor hulen får man fat i sådan nogen ? Er der evt nogen herinde der vil sælge mig en stak ?
Men hvor hulen får man fat i sådan nogen ? Er der evt nogen herinde der vil sælge mig en stak ?
Never say oops, allways say ahhh interesting
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Re: Makroalger
Sidder og tænker på om man kan gå ned til fjorden/havet i danmark og hente nogen grønne planter derfra, og dyrke i et refugium? For derefter at køre sit akvarievand derigennem.
Eller er det helt ude i hampen ?
Eller er det helt ude i hampen ?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Du skal have en forholdsvis stor masse af alger for du vil kunne se en mærkbar forskel - du kunne i teorien laven en ATS istedet for - den ville fylde meget mindre
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
ATS ?
Har kigget på nettet vedr danske alger.
Uddrag fra havets hus:
"Det også muligt at dyrke tang og anvende den som et naturligt luft- og vandrensningsfilter, da tang reducerer mængden af CO2 i atmosfæren og kvælstof og fosfor i havet, når det vokser."
"Makroalger kaldes også for tang og lever i havvand. Der findes mere end 300 forskellige arter af makroalger i Danmark og 10.000 arter på verdensplan. Arterne af makroalger inddeles i tre hovedgrupper: Brunalger, grønalger og rødalger."
Har kigget på nettet vedr danske alger.
Uddrag fra havets hus:
"Det også muligt at dyrke tang og anvende den som et naturligt luft- og vandrensningsfilter, da tang reducerer mængden af CO2 i atmosfæren og kvælstof og fosfor i havet, når det vokser."
"Makroalger kaldes også for tang og lever i havvand. Der findes mere end 300 forskellige arter af makroalger i Danmark og 10.000 arter på verdensplan. Arterne af makroalger inddeles i tre hovedgrupper: Brunalger, grønalger og rødalger."
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Men det vil ikke gøre den store forskel! Medmindre du har 100 l fyldt med alger! Brug vodka istedet, eller nitrat filter.. Og så køb et osmose anlæg
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Okey, jeg havde ellers store planer, med et 60 liters, fyldt med tang nede fra Aabenraa fjord hehe
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det duer ikke med danske alger, med mindre du holder et koldt dansk saltvand.
Ålegræs er nok det der virker bedst, men det ved Ole nok meget mere om.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Jeg blir da klogere og klogere, anede ikke der fandtes et nitratfilter. Så skal jeg måske bare ha fat i sådan et.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Er et nitratfilter ikke det samme som en sandpumpe i bund og grund ?
Har en gammel spandpumpe jeg ikke bruger, kan den bruges med det rette medie i ?
Er det svovlkugler der skal i ?
Har en gammel spandpumpe jeg ikke bruger, kan den bruges med det rette medie i ?
Er det svovlkugler der skal i ?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Nitratfiltre er ikke lige til at holde styr på med udstrømning og svovlkugler etc.
ATS eller VSV sammen med vandskift og så et osmoseanlæg.
Hvis du ikke ved hvad ATS eller VSV er så brug den glimerende søgefunktion herinde - der er 100 tråde om hver emne
ATS eller VSV sammen med vandskift og så et osmoseanlæg.
Hvis du ikke ved hvad ATS eller VSV er så brug den glimerende søgefunktion herinde - der er 100 tråde om hver emne

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Det er en tropisk Klimax Art jeg har Fra Karibien,Ikke noget jeg har hentet oppe i havnen;)Carsten skrev:Det duer ikke med danske alger, med mindre du holder et koldt dansk saltvand.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
LMFAO.....Ole
Er lige på vippen til at forsøge mig med ATS samt alger/tang.
Fandt en sjov DIY ATS video på youtube, ser smadder spændende og sjovt ud. Et rigtigt projekt. Mangler blot en risleplade af en slags, i videoen er det vist som en plastikrist, med mange huller, men ved ikke lige hvor jeg skal få fat i sådan et stykke perforeret plastik.
Er lige på vippen til at forsøge mig med ATS samt alger/tang.
Fandt en sjov DIY ATS video på youtube, ser smadder spændende og sjovt ud. Et rigtigt projekt. Mangler blot en risleplade af en slags, i videoen er det vist som en plastikrist, med mange huller, men ved ikke lige hvor jeg skal få fat i sådan et stykke perforeret plastik.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
ATS er det fedeste!
Tjek evt algeascrubber.net for tonsvis af Info!
Tjek evt algeascrubber.net for tonsvis af Info!
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Hvis man nu tager hovedet af en spandpumpe, ville det så kunne pumpe vand frem og tilbage til et andet akvarie ?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
det tror jeg ikke - den mølle der sidder i spandpumper er oftest meget svag
Du kan købe pumper der gør jobbet for en slik
Du kan købe pumper der gør jobbet for en slik
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Hvilken pumpe skal man bruge til det ?
Altså en pumpe der suger lige så meget vand som der sender retur ?
Altså en pumpe der suger lige så meget vand som der sender retur ?
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Nu har jeg prøvet at afmontere et spandpumpehoved og smide det i en skål med vand for at se hvad der skete. Den pumpede en 20 cm høj vandstråle op og ud over det hele.
Prøvede så at sætte en slange på indgangen for at se om den ville suge, men ikke noget videre sug.
Det jeg vil er at pumpe vand fra et system til et andet, og retur med 1 pumpe, altså en form for system/ cirkulation. Men det kan sikkert ikke lade sig gøre
Prøvede så at sætte en slange på indgangen for at se om den ville suge, men ikke noget videre sug.
Det jeg vil er at pumpe vand fra et system til et andet, og retur med 1 pumpe, altså en form for system/ cirkulation. Men det kan sikkert ikke lade sig gøre
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2009
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Valg_af_returpumpe" onclick="window.open(this.href);return false;
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Tak for henvisningen. Kender godt systemet med sump og retur, borer huller osv.
Tænker bare om der findes andre muligheder. Jeg kan sådan set også godt forstå at det kun er på den måde der kan skabes balance i sådan et system. Der er bare ufatteligt bøvlet at lave. Så hvis der nu fandtes et alternativ.
Tænker bare om der findes andre muligheder. Jeg kan sådan set også godt forstå at det kun er på den måde der kan skabes balance i sådan et system. Der er bare ufatteligt bøvlet at lave. Så hvis der nu fandtes et alternativ.
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
Pumpen er ikke selvansugende, dvs. den ikke kan suge vandet op til pumpehovedet.Lennart skrev:Nu har jeg prøvet at afmontere et spandpumpehoved og smide det i en skål med vand for at se hvad der skete. Den pumpede en 20 cm høj vandstråle op og ud over det hele.
Der skal være vand omkring pumpehovedet for at af den kan smide vandet vider og suge noget noget mere vand op.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Ja og systemet virker sikkert også kun fordi det er lukket, spanden er lukket.