Er saltvand blevet mere bøvlet eller er jeg bare uheldig

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Er saltvand blevet mere bøvlet eller er jeg bare uheldig

Indlæg af Thue »

Jeg er i gang med og starte mit akvarie op igen med koraller, det har været et koral akvarie før for mange år siden, og den gang kørte det bare. Den gang blev det bare startet op med 3 md ind køring og der efter kom der bare koraller i og alt kørte bare derud af, koraller voksede super fint og det hørte til sjældentheder at der var noget der gik til. Jeg havde aldrig nogen problemer med evt skade dyr eller andet.

Mit akvarie blev så lagt om til fiske akvarie da tiden ikke var til den og det har så kørt sådan i nogle år, men her for ca 8 md siden lagde jeg det så om igen til koraller. Alle sten kom op blev renset og der blev startet op på helt nyt vand og har så i et halv år lavet rigtig mange vandskift for og rense ud. Der er kommet koraller i igen og værdierne er fine men ting vokser bare ikke og syntes ikke rigtig at jeg kan finde ballancen i det.

Men hold da op hvor møder jeg mange forhindringer denne gang, alger der ikke vil forsvinde, både bryopsis og derbesia, som jeg håber på endelig og have nogenlunde under kontrol, mærkelige vandværdier som suser op og ned, fandt så ud af at det salt mærke jeg brugte ikke passede helt så skiftede over til en andet, måske mere anderkendt mærke som jeg troede måske var lidt mere kvalitet og også virkede meget bedre men da jeg så tager hul på den sidste spand jeg har og laver vandskift som jeg plejer, suser værdierne fra mig igen, Jeg venter så på og få styr på værdierne og vil så lave et nyt vandskift med samme salt men denne gang, kommer det ikke i før jeg tester det. Laver så en balje nyt salt vand på ca 130 ltr og tester, salt værdi 1,025 som jeg plejer men værdierne er helt forkert kh 15 ca 600 og mg 1550 :dizzy: Altså helt ærlig hvis man ikke kan stole på sit frisk blandet salt vand så ryger hele grund pillen da i vores akvarier.

Nå men så står den jo på indkøb af koraller stille og rolig, og hva jeg ikke har fundet og skyllet af de koraller det er sku ikke små ting, mange forskellige dårlige krapper, specielle krapper der lever inden i lps og ødelægger dem inde fra. pistol rejer og mantis rejer samt et hav af planarier og andre sma nøgen snegle som jeg ikke kan indifisere, glas roser og hva vi eller kan finde på.

Og har da også allerede mistet en del koraller og ikke specielt svære koraller, tvært imod så mange af de koraller som er røget er nogen som man siger er nemme så som trasi og duncan.

Er jeg bare uheldig denne gang eller er kvaliteten bare blevet ringere både på salt og koraller.

Kan det virkelig være rigtigt at man skal test sit ny opblandede salt vand for og se om værdierne passer

Mvh Thue
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Er saltvand blevet mere bøvlet eller er jeg bare uheldig

Indlæg af Ryom »

Hold da op. Du lyder da godt nok til at have været meget uheldig.. Jeg har aldrig målt andet end salt koncentrationen på mit nyblandede salt. Fordi som du skriver så må man jo gå ud fra at værdierne er som de står skrevet på bøtten/posen. Og jeg har da heller aldrig oplevet nogen problemer med meget svingende værdier. Der har været en del skriverier herinde omkring Blue Tressure salt på det sidste. Hvor nogen her været ret uheldige. Det er ikke tilfældigvis dette salt du bruger?

Mvh
Jesper
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Hvor stort er dit akvarie?
Hvad måler du salt indhold med?
Hvor mange gram salt bruger du pr liter?
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Det lyder som om du har været uheldig. At saltet måske ikke er den bedste kvalitet, burde nu ikke betyde alverden. Så længe du bare holder en konstant salinitet, burde du kunne klare resten med tilsætninger. Måske er dine målesæt bare ikke præcise nok?

Mht. diverse plageånder såsom planarier og krabber, så er levende sten og koraller købt hos forhandlere kilden. Du kan i nogen grad komme udenom dette ved at bruge døde sten og kun købe fragmenter privat.

Held og lykke :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil som sådan sige velkommen i klubben.
Det akvarie som jeg har kørende nu, har været en meget lang og sej kamp for at få i gang.
Da jeg startede det op for lige over et år siden så det egentligt meget fint ud, og algerne var på vej væk. Men så tog vi en tur til Thailand og var væk i en måned. Jeg havde forestillet mig at komme hjem til et akvarie mere eller mindre fri for alger. Chocket var stort da der ventede mig en kornmark i juni. Helt enorme mængder alger bølgede i akvariet. Jeg gjorde alt muligt for få algerne væk, men der kom blot flere og flere. Fosfaten kunne jeg banke i bund med Lacl, men 2 dage senere var den helt oppe igen. Efter et par måneder på den måde, valgte jeg at lukke det helt ned.
Det hele pillet fra hinanden og rengjort. Nu var algerne væk, og er ikke kommet tilbage. Lyset var jeg ikke tilfreds med. Det var DYI lamper, men lyset var for hvidt i forhold til det jeg gerne ville have. Om lyset har haft en medvirkende årsag til alge helvede ved jeg ikke.
Nye og dyre lamper blev indkøbt og hængt op.
Da tiden til korallerne så igen kom, viste det sig at lyset var altfor stærkt, så korallerne blev svedet.
Det havde været min plan at køre med Balling, men det går jeg væk fra nu og er i gang med at klargøre en kalkreaktor.
Jeg har dog undret mig meget over at kh falder så meget men at der næsten ikke er noget Ca forbrug.
Korallerne vokser, men ikke ret meget, for SPS'ernes ved kommende, men det lader til at gå bedre med LPS.
Da så Sango kai kom på banen startede jeg op med det, og hældte i alt en 250 ml Nutricomplete i akvariet sammen med HED, men no3 var umuligt at hæve til mere end 0,2. Nu er bundlaget så suget væk, stort set.
Og jeg doserer stadig Nutricomplete og HED, men kan stadig ikke få No3 op. Der er dog kommet lidt mere farve på korallerne, men ikke alle.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Det er ikke blue tressure salt jeg har brugt, det er 2 andre mærker og hvilke er nu lige meget da jeg ikke ønsker og starte en debat.

Mit akvarie er på 1000l og med 300 ltr sump, salt bliver altid målt med refraktometer som også er blevet efter tjekket hos 2 kammier og som måler det samme som dem så det fejler ikke noget.

Hvis værdierne bare var lavere end dem i akvariet så kunne jeg jo bare spæde op med tilsætningerne men når de er så høje som den sidste spand er det ikke til og styre og så går det helt galt.

Det der gør mig nervøs med sådan nogle skæve værdier i det nye salt, er hva ellers kan der være skævt i det som man ikke kan måle sig ud af og hva kan der evt mangle
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Carsten skrev:Jeg vil som sådan sige velkommen i klubben.
Det akvarie som jeg har kørende nu, har været en meget lang og sej kamp for at få i gang.
Da jeg startede det op for lige over et år siden så det egentligt meget fint ud, og algerne var på vej væk. Men så tog vi en tur til Thailand og var væk i en måned. Jeg havde forestillet mig at komme hjem til et akvarie mere eller mindre fri for alger. Chocket var stort da der ventede mig en kornmark i juni. Helt enorme mængder alger bølgede i akvariet. Jeg gjorde alt muligt for få algerne væk, men der kom blot flere og flere. Fosfaten kunne jeg banke i bund med Lacl, men 2 dage senere var den helt oppe igen. Efter et par måneder på den måde, valgte jeg at lukke det helt ned.
Det hele pillet fra hinanden og rengjort. Nu var algerne væk, og er ikke kommet tilbage. Lyset var jeg ikke tilfreds med. Det var DYI lamper, men lyset var for hvidt i forhold til det jeg gerne ville have. Om lyset har haft en medvirkende årsag til alge helvede ved jeg ikke.
Nye og dyre lamper blev indkøbt og hængt op.
Da tiden til korallerne så igen kom, viste det sig at lyset var altfor stærkt, så korallerne blev svedet.
Det havde været min plan at køre med Balling, men det går jeg væk fra nu og er i gang med at klargøre en kalkreaktor.
Jeg har dog undret mig meget over at kh falder så meget men at der næsten ikke er noget Ca forbrug.
Korallerne vokser, men ikke ret meget, for SPS'ernes ved kommende, men det lader til at gå bedre med LPS.
Da så Sango kai kom på banen startede jeg op med det, og hældte i alt en 250 ml Nutricomplete i akvariet sammen med HED, men no3 var umuligt at hæve til mere end 0,2. Nu er bundlaget så suget væk, stort set.

Hehe det er jo dejligt og høre jeg ikke er den eneste der bøvler med opstart, det er mærkeligt jeg oplever præsis det samme som dig med at kh falder kraftigt og dette tilsætter jeg så via balling men jeg har heller ikke noget forbrug overhovedet på ca, så min vækst hvis man kan kalde det, er også meget lille.
Jeg er også lige som dig i gang med og gøre min kalkreaktor klar så jeg kommer tilbage til det jeg tror på men har hele tiden ventet på og få et forbrug på ca, så jeg bedre kunne tilslutte den, men tror jeg sætter den til alligevel så jeg kan se om jeg kan køre den ind.
Min nitrat ligger ca på mellem 3-5 så den er lige hvor jeg gerne vil have den men mine lps ser fint oppustet ud men sps står bare i stampe, min po4 er nul på hanna men da jeg tidligere have en del alger blev der tilsat meget forsigtigt seaklear, men dette har jeg nu pillet af systemet og bestilt rowa så jeg kommer tilbage til det jeg før har haft succes med.

Men det bekymrer mig med det salt vand jeg har brugt indtil nu om det kunne have fejl og mangler og om det er derfor jeg oplever denne dårlige start
Og jeg doserer stadig Nutricomplete og HED, men kan stadig ikke få No3 op. Der er dog kommet lidt mere farve på korallerne, men ikke alle.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Ja det lyder ret mærkeligt så.
Bruger du osmose vand?
/Kasper

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

KasperT skrev:Ja det lyder ret mærkeligt så.
Bruger du osmose vand?
Ja selvfølgelig bruger jeg osmosevand :)
Det jo være lidt kikset at sige til andre at de skal bruge osmosevand, og så ikke selv gøre det.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Hehe, det var nu henvendt til Thue :-)
/Kasper

Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Jeg bruger også osmose, og har altid gjort. Da jeg testede mit ny blandet salt vand til en kh på 15 tænkte jeg også straks at måske det var slidt men det er nu kun et halvt år siden jeg skiftede det. Men jeg tjekkede det og målte enda også efter med kh test sættet og det havde en kh på 0 så det er ikke fra osmose vandet kh kommer
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Ok, ja så har jeg ikke andre bud end det du selv er nået frem til.
Saltet er fucked :-)

Jeg har nogle gange skulle blande saltet rundt i posen, da kalk osv havde større konsentration i toppen af posen.
/Kasper

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Men hvorfor har i renset stenene,er i sikker paa det er gode sten?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

ole. skrev:Men hvorfor har i renset stenene,er i sikker paa det er gode sten?

Nu var de sten jeg brugte sten døde da jeg fik dem, og på grund af vejret sidste år fik jeg ikke lagt dem så meget i blød som jeg havde regnet med.
Derfor var der en masse ophobet og indtørret slam som sad fast i stenene. Der var så bare så meget mere end jeg havde regnet med.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Jeg vil anbefale dig, at du for en periode prøver med red sea pro salt.

Det er ikke billigt, men så er du sikker på at det ikke giver anledning til problemer.

I saltvand er problemer en del af hverdagen, så ved at bruge ordentligt salt, så er der i det mindste 1 problem mindre at bekymre sig om.
Blot min mening.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Da jeg boede i Vejle og havde mit 2 meter lange akvarie var der aldrig problemer. Men i Odense har jeg kæmpet med alger og jeg ved ikke hvad. Tror bare at man kan være uheldig. Når man finder vejen igen skal man bare blive på den og ikke ændre på noget. Jeg brugte tidligere red sea Pro salt og der havde jeg ingen problemer. Vil dog ikke gå tilbage til det pga prisen.
o_O
Drelige
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 6823 Ansager
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 6823 ansager

Indlæg af Drelige »

nu jeg skal jeg ikke spille klog men dine kammier hvad salt bruger de og hvad siger deres målinger
Ferskvand??? Nej så hellere have en klask af en våd berlinger
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Thue skrev:Jeg er i gang med og starte mit akvarie op igen med koraller, det har været et koral akvarie før for mange år siden, og den gang kørte det bare. Den gang blev det bare startet op med 3 md ind køring og der efter kom der bare koraller i og alt kørte bare derud af, koraller voksede super fint og det hørte til sjældentheder at der var noget der gik til. Jeg havde aldrig nogen problemer med evt skade dyr eller andet.

Mit akvarie blev så lagt om til fiske akvarie da tiden ikke var til den og det har så kørt sådan i nogle år, men her for ca 8 md siden lagde jeg det så om igen til koraller. Alle sten kom op blev renset og der blev startet op på helt nyt vand og har så i et halv år lavet rigtig mange vandskift for og rense ud. Der er kommet koraller i igen og værdierne er fine men ting vokser bare ikke og syntes ikke rigtig at jeg kan finde ballancen i det.

Men hold da op hvor møder jeg mange forhindringer denne gang, alger der ikke vil forsvinde, både bryopsis og derbesia, som jeg håber på endelig og have nogenlunde under kontrol, mærkelige vandværdier som suser op og ned, fandt så ud af at det salt mærke jeg brugte ikke passede helt så skiftede over til en andet, måske mere anderkendt mærke som jeg troede måske var lidt mere kvalitet og også virkede meget bedre men da jeg så tager hul på den sidste spand jeg har og laver vandskift som jeg plejer, suser værdierne fra mig igen, Jeg venter så på og få styr på værdierne og vil så lave et nyt vandskift med samme salt men denne gang, kommer det ikke i før jeg tester det. Laver så en balje nyt salt vand på ca 130 ltr og tester, salt værdi 1,025 som jeg plejer men værdierne er helt forkert kh 15 ca 600 og mg 1550 :dizzy: Altså helt ærlig hvis man ikke kan stole på sit frisk blandet salt vand så ryger hele grund pillen da i vores akvarier.

Nå men så står den jo på indkøb af koraller stille og rolig, og hva jeg ikke har fundet og skyllet af de koraller det er sku ikke små ting, mange forskellige dårlige krapper, specielle krapper der lever inden i lps og ødelægger dem inde fra. pistol rejer og mantis rejer samt et hav af planarier og andre sma nøgen snegle som jeg ikke kan indifisere, glas roser og hva vi eller kan finde på.

Og har da også allerede mistet en del koraller og ikke specielt svære koraller, tvært imod så mange af de koraller som er røget er nogen som man siger er nemme så som trasi og duncan.

Er jeg bare uheldig denne gang eller er kvaliteten bare blevet ringere både på salt og koraller.

Kan det virkelig være rigtigt at man skal test sit ny opblandede salt vand for og se om værdierne passer

Mvh Thue
Hej Thue.

Det lyder jo som om du har helt tjek på at køre en balje, så det er sgu underligt.
Har du opgraderet lys eller andet, siden dengang hvor du sidst havde koraller?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

PederP skrev:
Thue skrev:Jeg er i gang med og starte mit akvarie op igen med koraller, det har været et koral akvarie før for mange år siden, og den gang kørte det bare. Den gang blev det bare startet op med 3 md ind køring og der efter kom der bare koraller i og alt kørte bare derud af, koraller voksede super fint og det hørte til sjældentheder at der var noget der gik til. Jeg havde aldrig nogen problemer med evt skade dyr eller andet.

Mvh Thue
Hej Thue.

Det lyder jo som om du har helt tjek på at køre en balje, så det er sgu underligt.
Har du opgraderet lys eller andet, siden dengang hvor du sidst havde koraller?
Jeg har ikke opgraderet da jeg er nok en af de få der ikke er særlig begejstret over led lamperne endnu :-) men har dog nedgraderet mine 250 w hqi til 150w har dog 320w t5 ved siden af som jeg også havde dengang. Så der er kun lavet om på hqi for bedre og styre varmen, dette betyder så også at jeg ved at mine sps skal tæt på overfladen :-) men skal da ikke kunne sige om dette skulle være et problem :-)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Jeg har også lige bestil noget redsea men ville allerhelst tilbage til tropic som jeg brugte dengang men det er lidt svært og finde her i nærheden til en nogen Lunde pris men der arbejdes på sagen.

Ole de sten jeg har, er de sammen som før, så ved det er gode sten, og når jeg siger renset betyder det ikke de er blevet udsat for kemi da jeg ikke mener der er godt så de er blevet skuret og skubbet og vasket i saltvand for ikke og slå fauna ihjel.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"