"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

DSB+sps

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: DSB+sps

Indlæg af dekoin »

Er der nogen ide i at lave DSB i 54 liters sump?
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: DSB+sps

Indlæg af permadsen12 »

Tykki skrev:En god mix Ole? Helt presis af hvad? Og hvad med søjler og ls? Er de placeret på glasbunden eller på sandet? Det er sgu presis som da jeg startede! Fuldstændig blank :angry:
Hej Tykki. Her er et godt sted at starte. Der kan du også læse om kornstørrelsen som skal være "mixet" i ét lag, og altså ikke lagdelt i forskellige kornstørrelser.

http://www.ronshimek.com/deep_sand_beds.html" onclick="window.open(this.href);return false;

God fornøjelse, spændende læsning. Den er også på tysk, hvis det er favoritten :wink:
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: DSB+sps

Indlæg af Tykki »

Den var da til at fatte. Tak hr Madsen. Nu er min eneste forhindring at der er en baggrund limet ind i mit akvarie. På den er " levende sten " limet på, koral grus groft som fint også. Alt sammen med pu lim. Nogle af sten klumperne ville, hvis jeg laver en DSB, stå under sand, og pu lim selvfølgelig. Mon det går? Det fremgår jo af artiklen at han sætter sine sten oven på bunden og trykker dem ned der i. Men hvad med pu limen? Mvh Dan
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: DSB+sps

Indlæg af Tykki »

:pray: Dvæl ikke med at imponere mig med jeres viden D'Herre.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: DSB+sps

Indlæg af ole kekkonen »

Tykki skrev:Den var da til at fatte. Tak hr Madsen. Nu er min eneste forhindring at der er en baggrund limet ind i mit akvarie. På den er " levende sten " limet på, koral grus groft som fint også. Alt sammen med pu lim. Nogle af sten klumperne ville, hvis jeg laver en DSB, stå under sand, og pu lim selvfølgelig. Mon det går? Det fremgår jo af artiklen at han sætter sine sten oven på bunden og trykker dem ned der i. Men hvad med pu limen? Mvh Dan
det kan da være en mulighed og måske det virker men på en eller anden måde føler jeg ikke det er helt optimalt
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: DSB+sps

Indlæg af Tykki »

Støn!
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: DSB+sps

Indlæg af permadsen12 »

Ud over at have læst den artikel jeg linkede til en 6-7 gange har jeg absolut ingen erfaring med DSB. Og med fare for at lægge mig ud med Mr. DSB himself, Ole :y , så kan jeg nu ikke se det store problem i at din baggrund skulle komme under DSBén, men måske Ole kan uddybe sin bekymring.. - baggrunden er vel en ret tynd plade....
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: DSB+sps

Indlæg af Tykki »

Ja pladen som sådan er tynd, men der er knytnæve store ls limet på, og det helt nede ved glasbunden. Mvh Dan
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: DSB+sps

Indlæg af ole kekkonen »

Ha ha ha:)
Interessant NOK fylder ls der Ligger under sand mere end sten der Ligger ovenpaa og der er som Regel dyr under dem,mange har 50/50 af sand overfladen daekket Til med sten og Levner Blot en Lille spraekke tilbage for sand,det er med Til at DSB Ikke virker
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: DSB+sps

Indlæg af ole kekkonen »

dekoin skrev:Er der nogen ide i at lave DSB i 54 liters sump?
I Saafald vil den kun vaere DSB for Sumpen og der skal en hel del nano vedligeholdese Til for at Holde den körende
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: DSB+sps

Indlæg af Tykki »

Jeg bøjer mig. Der røg det skide interessante projekt. Må hellere prøve med et mindre akvarie, og det omgående.
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: DSB+sps

Indlæg af Macdoo »

ole. skrev:Ha ha ha:)
Interessant NOK fylder ls der Ligger under sand mere end sten der Ligger ovenpaa og der er som Regel dyr under dem,mange har 50/50 af sand overfladen daekket Til med sten og Levner Blot en Lille spraekke tilbage for sand,det er med Til at DSB Ikke virker
Vil det sige at hvis man stiller stenene og bagefter kommer sandet i så får man problemer med dsb?
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: DSB+sps

Indlæg af ole kekkonen »

nej ikke nødvendigvis,men er det så overhovedet en dsb?gvis man blot fylder en lille sprække op med sand.jo mere overflade des bedre.
kig på der her billed fra min balje,her er jeg ved at ta rødder fra søgræs op fra bundlaget,det er næsten mer rødder end der er sand helt ned til bunden og frem til glasset.hvor effektiv tror du den dsb er?
Billede
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: DSB+sps

Indlæg af AndersGS »

AndersGS skrev:
Tykki skrev:Det er fed læsning Anders. Gad lide at vide om deres ls bliver sat direkte på glasbunden også DSB udenom, eller? Jeg har også svært ved at gennemskue om der skal vælges flere størrelser i diverse lag af bundlaget, eller det hele bare er sukkerstørrelse? Skal, skal ikke? Mvh Dan
Ja, det er sindsygt flot!

Ved det ikke, i princippet kunne man jo godt lave nogle søjler stenene stod på, men umiddelbart vil jeg tro de står på sandet?

EDIT: HAr skrevet og spurgt ham - så må vi høre :)
Han svarer tilbage at han har begravet nogle sten i sandet som støtter for stensætningen over.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: DSB+sps

Indlæg af ttkthomsen »

Hvad gør man hvis vandet bliver gulligt/begynder at lugte hvis man anvender en DSB, må man da anvende ozon/aktiv kul eller er det et no go? Og/eller hvad gør man så?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: DSB+sps

Indlæg af ole kekkonen »

Du Gör det der skal Til for at ha Top vand kralltet og det Enda brugen af Ammoniak blokkerende milder for mest muligt overlevende Til med at leve videre naar man Starter op.
Normalt vil der Först vaere et Boom i Ammoniak det vil SAA falde efterfulgt af Nitrit ogsaa Nitrat,naar Nitrat er moderat Gör et vandskifte,maal sa Ammoniak igen Men det bruger Ikke vaere nödvendig:)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: DSB+sps

Indlæg af Tykki »

Hej Anders.jamen det er sgu da positivt. Mon så ikke jeg kan give hat på at min baggrund og en stor søjle fylder op? Sagde han noget om hvor mange procent de ls under sandet fyldte?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: DSB+sps

Indlæg af PederP »

Hej Ole.

Det er virkeligt en spændene tråd.
Har du en ide om hvor meget f.eks. Ca. stiger over en periode i din balje.
Syntes det kunne være lidt spændene at få en idé om output hvis man skal se på en DSB som en slags bio-kalkreaktor, udover det gode den gør for biodiversitet :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: DSB+sps

Indlæg af AndersGS »

Tykki skrev:Hej Anders.jamen det er sgu da positivt. Mon så ikke jeg kan give hat på at min baggrund og en stor søjle fylder op? Sagde han noget om hvor mange procent de ls under sandet fyldte?
Nej, han var rimelig kortfattet :)
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: DSB+sps

Indlæg af ttkthomsen »

Du Gör det der skal Til for at ha Top vand kralltet og det Enda brugen af Ammoniak blokkerende milder for mest muligt overlevende Til med at leve videre naar man Starter op.
Normalt vil der Först vaere et Boom i Ammoniak det vil SAA falde efterfulgt af Nitrit ogsaa Nitrat,naar Nitrat er moderat Gör et vandskifte,maal sa Ammoniak igen Men det bruger Ikke vaere nödvendig:)

:beer: tak jeg læser videre på emnet, er du gået igang med at brygge en artikel på dansk om emnet :K ???? :biggrin:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: DSB+sps

Indlæg af ole kekkonen »

PederP skrev:Hej Ole.

Det er virkeligt en spændene tråd.
Har du en ide om hvor meget f.eks. Ca. stiger over en periode i din balje.
Syntes det kunne være lidt spændene at få en idé om output hvis man skal se på en DSB som en slags bio-kalkreaktor, udover det gode den gør for biodiversitet :)
Hvis pH Bliver SAA lav sandet begynder GAA i oplösning er det NOK andet at se Til Först,Men det forsvinder Stille og rolig Ikke noget märkbart.nu har jeg sort lava sand i det Buffer Ikke.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: DSB+sps

Indlæg af ole kekkonen »

ttkthomsen skrev:
:beer: tak jeg læser videre på emnet, er du gået igang med at brygge en artikel på dansk om emnet :K ???? :biggrin:
Det Bliver Ikke lige her og nu:)
Hvad du end kommer frem Til pas paa med at udsulte baljen med filter Svampe der fjaerner partikler for dyr i sandet og koraller.larver der produceres i sandet skal ogsaa finde tilbage igen et andet sted i sandet.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: DSB+sps

Indlæg af Tykki »

Jeg brænder simpelt hen hul i mit lille hoved for at få " grønt lys ", men er sgu lidt nervøs, mht pu lim, ls under sand, også en stor søjle, bund arealet er 120 x 60 og der er mere end nok i højden som er 85. Jeg har set en del på youtube, faktisk meget, og det er jo tydeligt at det bliver rost godt af dem som køre med det. Vil det virke med de ting i baljen? Simpelthen, ja eller nej? Mvh Dan
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: DSB+sps

Indlæg af Tykki »

Og jo mere jeg læser og ser, er det kun pu limen som bekymre mig. Bliver det ædt?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: DSB+sps

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg er 100% sikker på, at når jeg en gang om et par år skal have mig et størrwe akvarie, så skal det være med DSB. Det giver total meget mening at have sådan en biodiversitet i sit system!
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: DSB+sps

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej Ole.
Super spændende tråd, hvordan går det med dit eget akvarium?
Jeg starter snart op igen, og i den forbindelse overvejer jeg a prøve, men vil den overhoved være god for noget? Bundmålet er 60x40 cm
Mvh Nicki
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: DSB+sps

Indlæg af ole kekkonen »

Nick,en Lille DSB er svaer at holde og FAA diversitet i.det Kraever endel Indsats Fra DIN side om det er det vaerd er det kun dig der ved
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: DSB+sps

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg må læse lidt mere op på det, meningen var jeg ikke skulle have for meget bøvl :)

Tak for svar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: DSB+sps

Indlæg af ole kekkonen »

Eric borneman sagde Han havde sin DSB i Fler Aar uden Eller naesten Ingen vandskifte:)
Min Egen Balje Staar bare og Putrer med sand og sögraes i,vi skal Flytte Til efteraaret og Gidder Ikke Göre mer med det inden da
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: DSB+sps

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg er den type der godt gider nusse om det men ikke det hårde arbejde, har aldrig brugt de der vandskift særlig meget, ej heller målt værdierne sådan specielt, ville være en drøm a kører et større akvarie som Eric gjore :)

Kan det tåles a du skal flytte på det? Her tænker jeg din DSB?

Mvh
Besvar

Tilbage til "Billeder"