Lennart skrev:Jeg har ikke problemer med alger.....
Mht. Vandet fra vandhanen så ses det jo på billedet jeg har vedhæftet at der ikke er nitrat i vores vand. Det kan vel således ikke tilføres af denne vej ? Jeg hælder meget til det der siges om fodring. Det må være det der er galt. Undre mig nu bare over at nitrat er farligt. Ud over at det naturligvis kan skabe grobund for alger.
Ammonium, nitrit og nitrat er i høje koncentrationer gift for alle dyr, også mennesker. Bl.a disse stoffer renses vores drikkevand for inden vi kan tappe det fra hanen. Koncentrationerne svinger alt efter hvilket område af landet man bor i. Men en nitrat på 100 er giftigt for de fleste levende organismer, fraset de bakterier og alger som nyder godt af dem. Jeg mener grænserne for dansk drikkevand ligger på maks 50ppm.
Ja, koraller har også brug for nitrat (ikke nitrit og ammonium), da de fleste koraller er "beklædt" med mikroalger (zooantheneller) som bruger nitraten til at vokse, men vi taler om en nitratkoncentration på cirka 5 og derunder og ikke 100 ppm.
At din nitrat er så høj tyder på en overbelastning af akvariet. Hvad var nitraten da du begyndte at tilsætte fisk/koraller? Hvad er phosphaten? Hvor mange dyr har du? Hvor mange levende sten har du? Hvad med alger? Hvor mange liter vand har du? Skummer din skummer?
Alt sammen relevante spørgsmål når du skal have fundet problemet og forsøge at skabe en balance for "ind- og udgifter" i akvariet. Med dette mener jeg parametre som påvirker nitrat og phosphat.
Indgifter er fx: foddermængde, fiske-lorte-mængde, koral-lort, tilført phosphat og nitrat med vandskifte.
Udgifter fx: vandskifte med osmosevand, makroalger som kan fjerne nitraten, phosphat- og nitratfilter, biopellets mm.
Hvis ikke du får skabt denne balance er jeg bange for at akvariet vælter før eller siden...
Mht fodring af fisk, så kan de sagtens klare flere dage uden fodder hvis de er sunde, raske og velernærede.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter
sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo
skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.