Tunze osmolator / vandpåfylder virker ikke altid
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Tunze osmolator / vandpåfylder virker ikke altid
Min tunze osmolator har det med ikke altid at vide at der mangler vand. Nogle gange aktiverer den ikke pumpen der skal fylde vand i sumpen og det fører til at den kan stå i en weekend uden at påfylde vand intil jeg kommer hjem og opdager problemet. Normalt plejer jeg et kradse med en finger på spidsen af den infrarøde-diode, men jeg synes ikke rigtig det hjælper. Problemet kommer tilbage inden for en uges tid.
Any ideas til hvorfor og hvad jeg kan gøre?
Vh. Morten
Any ideas til hvorfor og hvad jeg kan gøre?
Vh. Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Tunze osmolator / vandpåfylder virker ikke altid
Lyder spøjst .. Jeg har lagt min sensor og pumpe i citronsyre én gang på 1.5 år! Den har på intet tidspunkt lavet numre.. Har du prøvet at lægge den i eddike eller citronsyre ? Hvad hvis du prøver at skubbe magneten med sensoren lidt op og ned? Så burde den jo slå til og fra , hvis den virker korrekt!
Morten
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Flyde-proppen med magnet sensoren siger "biiiiiip" når jeg løfter den op, så den ser ud til at virke udmærket. Men den bruges ikke i dagligdagen men kun i tilfælde af der kommer for meget vand i sumpen.
Pumpen har været i eddikesyre, men har faktisk aldrig haft min sensor i den slags. Hvorfor dælen har jeg ikke tænkt på det?
Hvad stærkt skal opblandingen være for at den ikke tager skade, og hvor længe?
Pumpen har været i eddikesyre, men har faktisk aldrig haft min sensor i den slags. Hvorfor dælen har jeg ikke tænkt på det?

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Hvis du doserer Ca og KH, så sørg for at doseringen ikke sker lige ved siden af sensoren.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg giver den bare en god sjat! Nu når du er igang , så tag både osmolatorpumpe, sensor og det hele og afkalk. Tag en lille skål og giv den nogle spiseskeer citronsyrepulver... Det er fint! Der sker ikke noget med sensoren! Jeg har lavet meget kradsbørstige - blandinger uden der er sket noget... Udover lidt svien i fingrene!!:-)
Men hvis du er i tvivl ... Så prøv at køre sensoreren op og ned i vandet.. Så kan du hurtigt se om der er noget galt..
Men hvis du er i tvivl ... Så prøv at køre sensoreren op og ned i vandet.. Så kan du hurtigt se om der er noget galt..
Morten
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Tak for tips og tricks 

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
@Morten: Hvad er i øvrigt ideen med at afsyre en pumpe der formentlig tilbringer hele sit voksne liv nedsunket i det pureste H2O uden skyggen af calciumkarbonat eller lignende mineraler? 

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
Min gør det samme. Så tager bare lige med fingrene og gnubber snavs af sensoren. Så kører den med det samme igen. Tror bare det er fordi der sætter sig tyndt lag snask på den.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ikke hvis man bruger hanevand, Poul/Saltvandsforums fejlfinder nr.1!
Selvom det gjorde jeg faktisk i starten... Men nej, det er nok ikke super nødvendigt at afkalke pumpen hvis du bruger osmosevand!! Heheh..
Så nøjes du bare med sensoren!

Selvom det gjorde jeg faktisk i starten... Men nej, det er nok ikke super nødvendigt at afkalke pumpen hvis du bruger osmosevand!! Heheh..
Så nøjes du bare med sensoren!

Morten
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Har prøvet at afkalke den i et et døgn, men den larmer stadigvæk.
Kan man tage det blå af i bunden og få rotoren ud?
Nogen der ved hvor på nettet man kan bestille en ekstra Tunze osmolator pumpe?
Kan man tage det blå af i bunden og få rotoren ud?
Nogen der ved hvor på nettet man kan bestille en ekstra Tunze osmolator pumpe?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9490 Pandrup
- Saltvand siden?: 2013
- Geografisk sted: Nordjylland
Ja her http://www.decocean.dk/shop/p/1338" onclick="window.open(this.href);return false;