Perlemors mønter med pels

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Perlemors mønter med pels

Indlæg af PoulD »

Fik lige øje på en et sjovt dyr i baljen. Jeg tænkte WTF er nu det for en pelset fætter? Søhare? Naeeh. Jamen hvad kan det så være? Og hvor i alverden kommer den pludselig fra?
DSCF9257 (Medium).jpg
Jeg prøvede så at prikke forsigtigt til den med en pipette, og blev noget forbavset da det fik pelsen til at revne i toppen, hvorefter pelsen gled ned ad siderne på det der viste sig at være en skinnende flot porcelæns snegl (Cypraea annulus).

Havde ingen anelse om, at de kunne gøre sådan, men kan læse mig til, at det ikke er ualmindeligt.

Disse flotte skaller har i øvrigt været brugt som penge helt op til moderne tider i afrika og den arabiske verden. Den har også en nær slægtning som hedder C. moneta, og moneta betyder vist nok mønt både på rusisk, italiensk og spansk, og sikkert også på flere andre sprog.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Perlemors mønter med pels

Indlæg af pederrevnørd »

Poul,

Din kone og jeg ER enige - du skal begynde at barbere "bollerne" og stoppe med at tage billeder af dem :K :K :K

Tak for det flotte billede iøvrigt, og elsker dine indlæg - altid god visdom fra din side :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Flot billede. :)

"Perlemors mønter med pels", det er ikke en overskrift man støder på andre steder end hos salt-nørder.
Spændene hobby at sådanne sager kommer ud af det blå - på godt og ondt.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg har Porcelaen snegl nu paa 3 Aar,fin snegle Til Baljen Hunnen Ruger og kan man fange de fritsvömmende larver Burde det Kunne lade Sig Göre at opdraette dem ogsaa Men har aldrig prövet
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Hvor er den bare flot. Og hvor er naturen og vores baljer forunderlige :W

@Peder

ROLF :scream: :K
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"