"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

General drift af saltvand.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Krogsgaard90
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 16. feb 2013 02:15
11
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Korsør

General drift af saltvand.

Indlæg af Krogsgaard90 »

Har efter hånden haft saltvand i et år nu og har både LPS og SPS koraller i.
Det skal så også bare for en go' ordens skyld siges at Sten korallerne har ikke været i ret længe, men de vokser det kan jeg da se.

Dog har jeg aldrig brugt hverken balling eller kalkreaktor.
Men sagen er den at jeg synes at kan måle mig til at de få vandskift jeg laver 1-2 gange om måneden er nok til at der er næring i vandet til at mine koraller har det godt.
Min tanke er så lidt at både osmoseanlæg, balling og kalkreaktor kun er noget man har for at bruge flere penge på sit system end faktisk er nødvendigt?, sammen med div. andre tilsætninger.
Det eneste jeg faktisk aktivt gør for at holde liv i akvariet er at fodre fisk og koraller, så ikke de ligner noget der har fået tæsk med en kæp. :naughty:

Men hvad tænker i og hvad er jeres erfaringer ang. osmoseanlæg, balling, kalkreaktor og div. andre tilsætninger? og er jeg bare helt på herrens mark? :dizzy:

Mvh Henrik :T
Saltvand er bare sjovere
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: General drift af saltvand.

Indlæg af KasperT »

Tror du er lidt på herrens mark og finder værdien af balling eller kalkreaktor når du får lidt flere koraller.
Min KH falder fx med mere end 1 dKH pr. dag, så den vil komme meget langt ned mellem vandskift uden balling ;-)

Osmose anlægget spare mig for en masse bøvl med at eksportere næring fra akvariet.
Men man kan da godt gøre sådan.
Det kommer jo an på dit hanevand. Nogle steder i landet er det mere optimalt end andre.
/Kasper

Website: Reef App
Krogsgaard90
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 16. feb 2013 02:15
11
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Korsør

Re: General drift af saltvand.

Indlæg af Krogsgaard90 »

Altså jeg vil jo så tilføje at forbruget af KH i akvariet er dog ikke 1dKH pr. dag, men vandstanden bliver jo også toppet op med hanevand når der er brug for det, det gør jo at værdierne ligger stabilt. Noget helt andet er så du kan jo ikke umildbart se hvad jeg har af koraller i mit akvarie?
Saltvand er bare sjovere
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: General drift af saltvand.

Indlæg af KasperT »

Kan regne ud at du enten har få sten koraller eller at de ikke vokser hvis du kan holde dine værdier vha. vandskift :-)
Ellers skifter du i hvert fald mange procent vand ret tit.

Jeg mener egentlig bare at skal koraller trives optimalt skal værdierne være stabile og det opnår man bedst med balling eller kalkreaktor.
Tilsætning af KH via opfyldning kan hverken styres og vil nok også variere fra vinter til sommer.
/Kasper

Website: Reef App
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: General drift af saltvand.

Indlæg af Mic4700 »

Kasper T +1 :GO
Krogsgaard90
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 10
Tilmeldt: lør 16. feb 2013 02:15
11
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Korsør

Re: General drift af saltvand.

Indlæg af Krogsgaard90 »

umildbart så har jeg da rimelig med både SPS og LPS koraller og farver samt vækst synes jeg ikke jeg kan klage over...
Saltvand er bare sjovere
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: General drift af saltvand.

Indlæg af KasperT »

Du kan jo være heldig at dit hanevand buffer KH så det passer med dit forbrug på nuværende tidspunkt.
Men jeg vil nu mene at det bygger på tilfældigheder om dine værdier er stabile uden osmose vand og balling/kalkreaktor.
Med få koraller kan man godt med vandskift da de ikke forbruger noget aærligt.
/Kasper

Website: Reef App
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"