Sgr link til gode LED til en ny lampe ca 80 stk led

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Sgr link til gode LED til en ny lampe ca 80 stk led

Indlæg af Ulrik »

Hej
Jeg skal igang med en ny lampe og skal i den forbindelse have ca 80 led sat sammen.
Jeg forestiller mig 40 hvide, 20 blå 8 røde og så måske 6 cyan.
Jeg har fundet nogle på E Bay men er blevet lidt usikker på om der måske skulle være noget bedre andre steder eller om det er de rigtige jeg har udset mig.

Hvis der skulle være nogen der har et link til nogle gode led så hører jeg meget gerne om det. Andre gode råd og ideer mm modtages gerne. Jeg ved godt at der er mange indlæg om DIY lamper og jeg har selvfølgelig læste en del af dem. Har også en DIY lampe nu men har købt nyt akvarie og skal derfor have en betydelig større.

Jeg har iøvrigt som suppl og til en musling indkøbt en ny 50w led, med "indbygget" blæser.
http://www.ebay.com/itm/370913585393?ss ... 1497.l2649" onclick="window.open(this.href);return false;
Er der nogen der har prøvet tilsvarende og har erfaringer hører jeg gerne om dem. Jeg har ikke tilsluttet den endnu da den først skal med i den nye lampe.

På forhånd tak
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sgr link til gode LED til en ny lampe ca 80 stk led

Indlæg af Carsten »

Nu skriver du ikke noget om hvad farve lys du gerne vil have over akvariet, men den liste du har stykket sammen vil halt klart give et rødt lys.
Røde dioder er MEGET stærke i lyset.
Men ellers vil du få et meget hvidt lys, måske over i det lidt gullige, for de blå dioder er slet ikke nok til at give den farvetone som vi normalt gerne vil have over saltvand.
For nyeligt lavede jeg en lampe til en, og der valgte jeg 24 Cree og 36 blå kinesere. Det gav et helt fantastisk flot lys hvidt med en klar blå tone

Fordelen ved at bruge Cree dioder er at de har et langt større spændvidde i hvad de kan tåle af strøm frem for kineserne som alle kun kan klare 800mA
Hvor Cree for visse typer kan gå op til 3A
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Enig med Carsten.
Mere blå mindre rød. "Hvid" er jo ikke en farve, men sammensat af hele det visuelle spektrum, så allerede her giver du en masse rød.

Jeg ville også prioritere farver som royal blue, som er en dybere blå som ligger tættere på actinic. Den giver flotte farver i baljen.
Du kan også få ægte actinic, dem ville jeg også bruge et par stykker af - evt. mikset ind på den blå kanal.

IMO er noget alá: 50% hvid + 25% blå + 25% R-blå flot. Oven i det ville jeg så ligge et par enkelte dioder af "pyntefarverne", på hver sin kanal så de kun lige bliver krydderi på farven.
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Tak
Jeg har tænkt mig at bestille disse:

45 stk.: http://www.ebay.com/itm/221279174408" onclick="window.open(this.href);return false;

25 stk.: http://www.ebay.com/itm/321126556729" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så evt lidt færre af de røde som I skriver og tilsvarende cyan.

Hvad siger I til det ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg vil sige muligvis færre af de hvide, og i hvert fald flere af de blå.
Mindst dobbelt op af de blå. Et forhold på 40/60 hvid/blå vil jeg tro er bedst.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Mener du der skal så mange blå til Carsten? Er der ikke i forvejen meget blåtone i de 20.000K hvid han linker til?

Findes der nogen anmeldelser af den specifikke hvide LED? Den visuelle farve kan være lidt svær at gætte sig frem til kun ud fra Kelvin. Om den er kølig blå eller mere lilla, kunne måske påvirke hvordan du har lyst til at sammensætte de blå dioder.
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

PederP skrev:Mener du der skal så mange blå til Carsten? Er der ikke i forvejen meget blåtone i de 20.000K hvid han linker til?

Findes der nogen anmeldelser af den specifikke hvide LED? Den visuelle farve kan være lidt svær at gætte sig frem til kun ud fra Kelvin. Om den er kølig blå eller mere lilla, kunne måske påvirke hvordan du har lyst til at sammensætte de blå dioder.
Er også lidt i tvivl, men nu har jeg taget en beslutning og bestilt rigeligt, så kan jeg ændre i sammensætningen når det samles. Den lampe jeg har idag har flest hvide, men de er også kun på 10000K så ikke særlig blå.
Jeg har jo også min 50W som jeg sætter på.

Tak for Jeres indspark
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er med meget stor sandsynlighed de samme dioder der sælges som 7000-10000-15000 og 20000 kelvin
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"