overvejer at få lavet saltvands akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
aakande
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2014

overvejer at få lavet saltvands akvarie

Indlæg af aakande »

hej jeg har længe gået og ville få lavet et saltvands akvarie jeg har haft ferskvand i 4 år og begynder og vil udskifte det til et saltvand :)
men nu kommer alle mine spørgsmål så . hvorstort syntes i det skal være har tænkt lidt på 500l men hvor mange sten skal der til ? da jeg gerne vil lave et rev der natur tro alså med de koraller og fisk der lever der .
som basis ved jeg nu at jeg vil ha klovnefisk i så der skal jo søanemoner i så men er de svære og passe ?
men vil os gerne ha fisk som er mere frit svømmene :) nogen ider ? os gerne til andre kroraller og sådan :)

og så har jeg hørt at det er pisse dyrt og lave et saltvands akvarium passer det ?
hvormeget udstyr skal der til ?
har et 150 l akvarium som jeg har tænkt på at kunne bruge som sump eller er det for stort eller lille
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Re: overvejer at få lavet saltvands akvarie

Indlæg af Akvarie begynder »

Altså jeg har os fornyligt opstartet et saltvands. Og ja det er ret peberet at starte et op hvis man vil have pumper og skummer som ikke larmer. Og så hvis man bliver doven kommer der evt doserings maskiner og andet gejl oven i. Jeg tror til mit 325 liters har brugt ca 15 tusind, med Bubble king skummer, led lamper, osmoseanlæg, tunze 6095 pumper, osmolater, sten og selvfølgelig akvarie og akvarie skab. Men har ikke fortrudt et eneste sekund, så kan kun sige go for it!

Men det skal siges at det også kan gøres billigere, da der ofte er hele sæt til salg for en 6-8 tusind :wink:
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

Ja det koster noget at starte op,hvor meget er svært at se da det som akvarie bebynder siger kommer helt an på hvad du vil have af udstyr og om du kan være heldig at finde noget af det brugt, hvis du altså er til at købe brugt.
Udstyr afhænger også af hvilke koraller og fisk du vil holde og antallet af dem.
F.eks skal du have sps koraller skal du have kraftigere lys end hvis du kun vil have lps og mindre lys krævende sps koraller, her muligheden t5, hqi og led lamper og du skal nok have min. 250-300 watt hvis du vælger led med cree dioder og hqi nok 300 watt, t5 ja der er jeg svare skyldig. Dette gælder også skummere jo flere koraller og fisk du vil have jo større skal skummere være, men
Cirkulation der skal du min. Have 30 gange akvarie antal liter altså 15000 ltr. I timen, men dette er sjælden nok. Her skal du også finde ud af om de bare skal kunne blæse eller om de skal kunne lave bølger eller skrue op og ned for hastigheden.

Jeg vil anbefale dig at læs denne ebog som meget god beskriver det hele også tage og læse mange af de tråde om opstart under ny i faget på forumet.

http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Mikki »

Hmm du skal vel bruge 2-3 cirkulations pumper som koster fra 300 til dyrt pr stk ;) skummer ati til den størrelse balje ca 3000 kr hvis du vælger den model. returpumpe fra 300- 1200kr og så skal du bruge lys hvis ikke du har t5 allerede. resten kan vente til opstarten er igang. altså test til n03/fosfat osv. skummer er sådan set os først nødvendigt efter opstart
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det som den_ skriver angående lys er som sådan rigtigt, men mængden kommer også lidt an på akvariets mål. Hvis du holder dig til 50 cm i højden, kan du klare dig med 150W hqi er men er højden 60 cm. skal du have 250w. Desværre er der et strømforbrug du ikke får noget ud af i HQI, og det er ballasterne. De gamle meget tunge jernkerne ballaster kan godt bruge lige så meget som pæren. De nyere elektroniske bruger markant mindre.
Men hvor meget led lys der skal over ved jeg ikke lige, for det kommer igen an på målene på akvariet. fordelen er at du kan skrue ned for mængden af lys, og derved spare på strømregningen
aakande
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af aakande »

Okay det da nok billigst at indvistere i led så :)
Men hvor mange koraller og fisk kan man ha hvis jeg nu vælger et 300 l
Eller et 500 l ? For ikke og over proppe ? :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Du kan ikke gøre det op på denne måde, præcist. Altså mht antallet af fisk . Kommer an på hvad dine ønsker er, ang fisk. Nu siger du at du gerne vil have koraller, men så skal du først og fremmest vælge nogen der er reefsafe!(som ikke går ombord i korallerne). Mængden af fisk afhænger jo også af sammensætningen. Dvs om det er halvstore fisk der kræver meget foder og sviner meget /eller mindre meget foderkrævende fisk. Det vil sige at du belaster dit system meget .
Det med udstyret er helt op til dig selv og din pengepung. Men læs e-bogen og saltvandswiki'en her på siden.. Så kommer du langt!:-)
Morten
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"