For meget cirkulation?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
OleJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2013

For meget cirkulation?

Indlæg af OleJ »

Hej!

Jeg har for kort tid siden sat et Boyu 58L op. I dette akvarie er der standard, to styks 720l/t pumper i overløbet. Udover det har jeg sat en Tunze 6025 (2800l/t) i selve akvariet. Jeg synes dog umiddelbart selv at det er lige voldsomt nok. Selvom jeg har sat den til at skyde på langs af baggrunden, hvirvler den stadig sand op, og mine skiver er heller ikke særligt imponerede tror jeg.

Nu er spørgsmålet så; har jeg for meget cirkulation (ca. 85x i timen)?
Jeg har en Tunze 6015 (1800l/t) liggende, ville denne være bedre?
Eller er jeg ude i en endnu mindre pumpe?

Det skal siges at jeg påtænker at have et par små A. occellaris klovne, blødkoraller og måske en enkelt eller to LPS, når jeg får lavet en LED lampe.
---------------
Venligst,
Ole
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: For meget cirkulation?

Indlæg af Carsten »

85x cikrulation er noget i overkanten. 6015 vil nok passe en del bedre.
De 2 i overløbet skyder de også vand ud i akvariet eller er de til skummeren?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Det er lidt svært og svare på om du har for meget, så du må følge dine øjne lidt.
Det handler jo om og få et fornuftigt flow uden døde zoner men ikke så meget så det er orkan i et glas. Men det er nok svært og lave i de lidt mindre akvarier. Men de koraller du på tænker vil ikke syntes om alt for meget blæst

Mvh Thue
Brugeravatar
OleJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af OleJ »

Carsten - Den ene er til skummer, den anden sidder på en spraybar og skyder ud i akvariet.

Thue - Ja, det tænker jeg også det er, men måske der var én med samme akvarie, der kunne hjælpe lidt. Jeg købte nemlig 6025'eren, fordi jeg læste at der var én herinde der havde den i sit Boyu 58. :)
---------------
Venligst,
Ole
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

OleJ skrev:Carsten - Den ene er til skummer, den anden sidder på en spraybar og skyder ud i akvariet.

Thue - Ja, det tænker jeg også det er, men måske der var én med samme akvarie, der kunne hjælpe lidt. Jeg købte nemlig 6025'eren, fordi jeg læste at der var én herinde der havde den i sit Boyu 58. :)
Sluk den til spraybaren og skift til 6015, så ser regnestykket nok ikke så voldsomt ud.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Enig, prøv at slukke den til spraybaren.
Prøv at rod lidt med hvor den 6025 peger hen. Prøv at skyd vandet nedefra, op i et af de øverste hjørner ved forruden. Hvis du er heldig kan du få den til at stå så den giver mere turbulens, frem for at trække alt vandet rundt i en kraftig ensartet strøm.
Brugeravatar
OleJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13

Indlæg af OleJ »

Hej igen, tak for jeres råd!

Nu har jeg fået pillet lidt ved sagerne. Prøvede først at slukke den til spraybaren, men det resulterede i alt for høj vandstand i overløbet, med en skummer der ikke ville som jeg til følge. Så den blev tændt igen, 6025'eren hevet op, 6015'eren sat i og justeret ind, og nu ser det ud til at spille. Har sat Tunzen så den skyder op mod spraybaren, med en fin turbulens til følge. Mine skiver har allerede foldet sig helt ud, hvilket jeg tager som et godt tegn.
---------------
Venligst,
Ole
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"