Peter/Havnsø skrev:
Mikkel, problemet ved et så stort akv som du skriver er at så har jeg ikke noget hus at stille det i, og med det mener jeg at kæresten sparker mig ud og så kan jeg få lov til at bo i mit akv.
Er du en tøffelhelt?? Du har nok ikke solgt ideen godt nok!
min kone fortalte mig for en del år siden, at hvis vi flyttede og købte hus, måtte jeg gerne få et større akvarie! Og det fik jeg!! Akvarieselskabet betalte det sørme også. Jeg måtte kun selv op med 1000 kroner
Hehe tja tøffelhelt er måske så meget sagt.
Jeg har jo lidt vand i forvejen, det er dog bare fersk.
Så her er grunden til jeg skal træde varsomt når jeg vil have nyt akv:
1 X 900L 2 X 700L 2 X 250L 6 X 170L og 4 X 118L. Hehe
Og??? Jeg havde 17 akvarier i kælderen, i størrelsen fra ca 3x30 liter og op til 3x325 liter ialt 2600 liter plus at der var lavet plads og påbegyndt
2 x 1200 liter som godt nok aldrig blev færdig
Hehe du må være en bedre sælger end mig.
Men jeg tror også at et større akv kommer til at dominere vores stue for meget.
Og jeg vil heller ikke kaste mig ud i et for stort akv med det samme, og nu vi er ved store akvarier. Sådan et som jeg havde tænkt mig 450L er det til at overskue i strøm regning egentlig?
Jeg tænker på lyset, er det ikke den største strømsluger ved sådan et akv?
Med strøm forbrug kan du prøve at kikke på mads-fisk hjemme side der er en udregning på hvor meget sådan noget koster det lys han regner ud fra passer nok også til et 400 liters akvarie da mads-fisk har meget lys over hans akvarie mere end nogen anden herinde så hvidt jeg ved. du kan trykke på hans profil så kommer der et link til hjemmesiden så skal du bare vælge artikler i toppen så er der en der hedder strømforbrug
Helt bestemt er lyset den største strøm sluger ved akvariet, men det er ikke halt spildte penge alligevel. Lyset producerer en masse varme som kan bruges til at varme stuen op med, måske ikke helt, men dog et tilskud.
Hvis du tilmed investerer noget guld i nogle ordenlige pumper - læs Tunze Stream - eller tilsvarende, bliver det hele mere overskueligt.
Da jeg gik over til at bruge Tunzes pumper faldt strømforbruget til pumper, fra 140w til 36W.
Jaja det skrider jo fremad, de tunze pumper, er det de smarteste at tage?.
Nu har jeg ikke et pengetræ men jeg vil ikke starte op med noget der måske slækker på kvaliteten, så hellere spare op lidt længere tid og købe noget ordentligt med det samme.
Efter noget gruppepres fra jer af, har jeg nu kig på et større akv.
Det måler 160 X 60 X 60, men så skal der jo noget mere lys til ikke?
Er 2 X 250W hqi så nok? eller skal man op og have 3 styks?
2 x 250 burde være nok, men det vil helt klart være at foretrække med et akvarie der er dybere end det er højt, så vælg hellere en med 80 cm. i dybden
Husk også på at jo flere liter du har, jo nemmere er det, men det kender du jo nok fra ferskvand
Ja det er også derfor jeg vælger et stort akv, istedet for noget mindre til at starte med. Gider ikke at slås med biologien i et lille akv.
Hvorfor er det bedre med et akv der er dybere end det er bredt?
Fordi at det giver en god effekt, når man kan se langt ind i akvariet og så "stjæler" vandet også meget af dybdeeffekten i forvejen. Desuden er det også nemmere at lave en flot stenopsætning, når du har mere plads i dybden.