Jeg var lige ved at skyde et par glasroser med saltsyre da der drev en tom skal af en reje ligenede ting forbi ikke særlig stor vel 2 cm. Akvariet er jo helt nystartet og jeg har ikke sat rejer i ? kan det være en af de der klamme nogle der æder små blæksprutter ?
2 spørgsmål:
Ham der havde stenen før mig havde en stor sort slange søstjerne, den har jeg så fået en masser unger af de er vel på størrelse med en femmer med arme. Men jeg har siddet og kikket i akvariet der er måske 20 er det et problem med så mange, og regulere de selv bestanden. Hvis ikke har jeg et problem for den han havde den var kæmpe og 20 kæmper så er mit akvarie ikke til andet end dem
Jeg tror ikke at du skal regne med at de vokser så forfærdelig hurtigt, og de er skam nyttedyr, så det er kun godt at have 20. Og hvis du synes at de bliver for store, skal jeg da gerne tage et par stykker.
Det reje exoskelet, kan være fra mange forskelligeslags rejer, så det synes jeg bare du skal glæde dig over, og håbe på at du får rejen at se på et tidspunkt. Var skeletet stadig nogenlunde helt? I så fald, hvordan så det ud?
Eciton skrev:Jeg var lige ved at skyde et par glasroser med saltsyre da der drev en tom skal af en reje ligenede ting forbi ikke særlig stor vel 2 cm. Akvariet er jo helt nystartet og jeg har ikke sat rejer i ? kan det være en af de der klamme nogle der æder små blæksprutter ?
2 spørgsmål:
Ham der havde stenen før mig havde en stor sort slange søstjerne, den har jeg så fået en masser unger af de er vel på størrelse med en femmer med arme. Men jeg har siddet og kikket i akvariet der er måske 20 er det et problem med så mange, og regulere de selv bestanden. Hvis ikke har jeg et problem for den han havde den var kæmpe og 20 kæmper så er mit akvarie ikke til andet end dem
mvh Lars
De små slangestjerner er ikke unger, men voksne dyr!!
De bliver ikke meget større end den 5 krone du siger.
Har hundrede om ikke tusinde af dem. De er helt uskadelige, det er faktisk et nyttedyr!
ok tusind tak for svarene, men jeg kan da ikke helt forstå at de ikke bliver større nu hvor deres mor var så stor skellet lignede en reje med en lidt aflang krop lignede lidt mere en lille hummer
Eciton skrev:ok tusind tak for svarene, men jeg kan da ikke helt forstå at de ikke bliver større nu hvor deres mor var så stor skellet lignede en reje med en lidt aflang krop lignede lidt mere en lille hummer
Det var ikke deres mor. Det er to helt forskellige arter inde for slangesøstjernefamilien.
Der findes da også slange stjerne i sort der bliver 20 cm. Men jeg har aldrig læst om at nogen har opdrættet dem i fangenskab.
Og selvom slangestjerner er tvekønnede, skal der 2 til en parring.
Men hvis du får dem op i 10 cm størrelse, så er der penge idet. Og indtil da vil jeg påstå at det er den lille art du har. Lige som alle os andre.
noooze skrev:snakker om de små søstjerner - hvilken art er det " sexy shrimp " lever af `?
Mener ikke at "sexy shimp" lever af søstjerner overhovedet, men dem du tænker på er nok harlekinrejerne. Harlekinrejerne er ikke så store, men langt større end de "sexy".
Harlinkinrejerne spiser så vidt jeg ved alle former for søstjerner
Du kan ikke købe dem frosne, det må du selv klare.
Fang nogle stykker(mange) smid dem i en pose, og så i fryseren.
Rejerne trives bedst i par og i et speciel akvarie.