Nyt legetøj. Osmoseanlæg ombygget til 6 trin.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Nyt legetøj. Osmoseanlæg ombygget til 6 trin.

Indlæg af pasex »

Så fik jeg opgrederet mit osmose anlæg, jeg valgte et 125 GPD fra Rent Postevand med normalt med 5 trin samt boosterpumpe.

Da jeg bruger vandet både til akvariet samt til at drikke og i min kaffemaskine/ espressomaskine skulle det lige bygges mindre om.
Jeg har lavet 3. filterhus om til silikatfilter og har droppet sedimentfilter 1µ.

Anlægget er så delt op i 2 dele, i begge dele filtreres vandet gemmen både sedimentfilter 5µ, aktivt kulblokfilter 5µ, membranen og til sidst 3. filterhus med silikatfilter, udgangen herefter siger 0 ppm.

Den første del laver nu færdigt vand til akvariet, dette pumpes op i en 60 liters buffertank med hane udløb til opfyldning af ro beholderen med osmolatoren i.

Den anden del aktiveres ved at dreje en kuglehane, derved føres mit 0 ppm vand direkte over i den medfølgende 12 liters modtryks tank, når denne er fyldt slår anlægget selv fra. skal jeg så bruge vand til kaffe osv drejer jeg en vandhane der sidder ude i køkkenet, denne er forbundet med en slange ud til den anden del af anlægget, når hanen er åben trykker modtryks beholderen mit 0 ppm vand gemmen et aktivt kulfilter og derefter et antioxidant basisk mineralfilter der tilfører vandet vigtige mineraler som kroppen skal bruge, samt basedannende mineraler (calcium, magnesium, kalium og natrium) og hæver ph'en til mellem 8-9 derved oxidere min kaffe/ espressomaskine heller ikke indeni.

Før havde jeg en ganske almindeligt 3 trins anlæg med et lille 1/4 liters silikat filter i røven, dette fungerede også fint nok, men min spildevands faktor var høj grundet det kørte uden booster pumpe og ville gerne tilføre en modtryks beholder alligevel, samt besværret med at flytte dunke osv med det ene eller det andet vand, og da så alt dette fulgte med det nye anlæg syntes jeg det var det værd.

Er bestemt blevet glad for dette anlæg, det ser ud til at være det hele værd, det er selvfølgelig ikke et Puratek Deluxe anlæg, men har man dette i baghovedet kan jeg ikke se forskellen, endnu :)
Vedhæftede filer
2013-12-02 18.45.24.jpg
2013-12-02 18.45.33.jpg
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Nyt legetøj. Osmoseanlæg ombygget til 6 trin.

Indlæg af gnizten »

Det er bare supert koncept du har smækket sammen, Jeg kan fortælle dig at jeg netop har købt det største anlæg som Michael fra Rent Postevand sælger, det 500 GPD Sirius, som afløser mit puratek 200, som jeg bestemt har været meget tilfreds med, og jeg kan sige at kvaliteten er fuldt på højde med dette, hvis ikke højere. Sirius kører med en nyere membranteknologi, som giver bedre spildevandsratio, væsentligt bedre en mit tidligere anlæg, men det skulle det jo også gerne da det er et større anlæg. Jeg havde også et 11 liters filter til harpiks stående fra min store Wittenborg kaffemaskine, som fik nyt filter for nyligt. Dette har jeg tømt, renset og genopfyldt med en ny type harpiks som Rent Postevand også har fået på webshoppen, den hedder MB-115. Dette filter har jeg så koblet på udløbet på det 5 trins Sirius, og har nu et silikatfilter med mega lang levetid, og stor effekt, har netop målt på udløbet, og får næsten tårer i øjnene...( og det er ikke fordi at vandet er surt he he)

Men din ide med en ekstra streng med tank, og et antioxidant basisk mineralfilter, er i verdensklasse... +1 der :GO
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Re: Nyt legetøj. Osmoseanlæg ombygget til 6 trin.

Indlæg af pasex »

Jeg har faktisk en 11 liters blødgørings tank på hånden som den du snakker om. Kunne være jeg skulle overveje det samme ;) dog laver jeg kun 500 liter pr dag men mit forbrug er ikke deroppe endnu men så er jeg da klar til den dag ;)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"