Helt grøn i saltvandsfaget.
Helt grøn i saltvandsfaget.
Hej jeg er ny her på siden og vil lige sige at det er en fed side med masser af info.
Nå men sagen er den at jeg skal have mit første saltvand, men først i det nye år. Der er stadig meeeget jeg skal have læst op på.
Men jeg sidder og undrer mig lidt over nogle enkelte ting.
Hvad er optisk glas?
Hvad er ideen med en indvendig sump? Det virker for mig som en tosset ide, da de fleste sumpe jo er kæmpe hvis man smider den i sit akv. Eller er jeg helt galt på den?
Der kommer lidt flere spørgsmål, men lad os starte med dem.
Med venlig hilsen
Peter/Havnsø - Saltnybegynder.
Nå men sagen er den at jeg skal have mit første saltvand, men først i det nye år. Der er stadig meeeget jeg skal have læst op på.
Men jeg sidder og undrer mig lidt over nogle enkelte ting.
Hvad er optisk glas?
Hvad er ideen med en indvendig sump? Det virker for mig som en tosset ide, da de fleste sumpe jo er kæmpe hvis man smider den i sit akv. Eller er jeg helt galt på den?
Der kommer lidt flere spørgsmål, men lad os starte med dem.
Med venlig hilsen
Peter/Havnsø - Saltnybegynder.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Hej og velkommen til.
Har du læst dette: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918 ?
Optisk glas, eller Weiss glas er helt "hvidt" glas. Hvis glastykkelsen er ca. en cm., kan glasset virke grønt. Men en glastykkelse på 1 cm. bliver ofte brugt i ret store akvarier.
En indvendig sump, er den nemmeste og mest overskuelige måde at lave akvariet på. En udvendig sump, er dog at foretrække efter min mening og den er alt besværet vær. Men på længere sigt, er en udvendig sump dog det nemmeste.
Har du læst dette: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918 ?
Optisk glas, eller Weiss glas er helt "hvidt" glas. Hvis glastykkelsen er ca. en cm., kan glasset virke grønt. Men en glastykkelse på 1 cm. bliver ofte brugt i ret store akvarier.
En indvendig sump, er den nemmeste og mest overskuelige måde at lave akvariet på. En udvendig sump, er dog at foretrække efter min mening og den er alt besværet vær. Men på længere sigt, er en udvendig sump dog det nemmeste.
Oki nu er jeg lidt mindre forvirret.
Så det vil vel sige at til mit fremtidige akv "300 - 400L" vil det ikke være en "vigtig" del med optisk glas?
Og med hensyn til sumpen, jeg regner stærkt med at lave en udvendig sump. Men det er lige før jeg allerede ligger søvnløs om natten, kan det ikke løbe over? altså jeg mener ved strømafbrydelse, eller en pumpe står af eller lignende?
Så det vil vel sige at til mit fremtidige akv "300 - 400L" vil det ikke være en "vigtig" del med optisk glas?
Og med hensyn til sumpen, jeg regner stærkt med at lave en udvendig sump. Men det er lige før jeg allerede ligger søvnløs om natten, kan det ikke løbe over? altså jeg mener ved strømafbrydelse, eller en pumpe står af eller lignende?
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nej, det vil ikke være nødvendigt, medmindre du vil have ekstra tykt glas, af en eller anden grund.
Artiklen tager ikke udgangspunkt i en udvendig sump, men prøv at se om de ikke kan finde noget om det et sted, evt. ved at søge på forummet. Ellers er principet det samme, med at du laver et overløb (kassen inde i akvariet), men så er forskellen bare at du med udvendig sump, fører vandet ned under akvariet, filtrere det i sumpen og føre det op igen.
Idéen med overløbet er at filtrere overfladevandet og ved udvendig sump er det også at sørge for at man ved strømsvigt, kun får vandet fra overløbet ned i sumpen.
Artiklen tager ikke udgangspunkt i en udvendig sump, men prøv at se om de ikke kan finde noget om det et sted, evt. ved at søge på forummet. Ellers er principet det samme, med at du laver et overløb (kassen inde i akvariet), men så er forskellen bare at du med udvendig sump, fører vandet ned under akvariet, filtrere det i sumpen og føre det op igen.
Idéen med overløbet er at filtrere overfladevandet og ved udvendig sump er det også at sørge for at man ved strømsvigt, kun får vandet fra overløbet ned i sumpen.
Nååårh ja,det med overløbet havde jeg overhovedet ikke tænkt på.
Hehe sikke en masse jeg lærer.
Så er jeg ved at være med på glas, sump og overløb.
Lyset har jeg også studset noget over, jeg mener, jeg vil gerne kunne sætte alt ned i mit akv uden at skulle tænke over om der er nok belysning. Men jeg må indrømme at jeg ikke har lyst til at have hqi da jeg gerne vil have en lukket lyskasse og helst ikke for høj og stor. Er det dumt af mig eller burde det kunne lade sig gøre med t5 istedet?
Hehe sikke en masse jeg lærer.
Så er jeg ved at være med på glas, sump og overløb.
Lyset har jeg også studset noget over, jeg mener, jeg vil gerne kunne sætte alt ned i mit akv uden at skulle tænke over om der er nok belysning. Men jeg må indrømme at jeg ikke har lyst til at have hqi da jeg gerne vil have en lukket lyskasse og helst ikke for høj og stor. Er det dumt af mig eller burde det kunne lade sig gøre med t5 istedet?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Med mindre akvariet er lavt, vil jeg ikke mene at T5 fungere så godt som HQI. Nu vil du nok høre et kor af protester, men det er min mening.
T5 varmer mindst lige så meget som HQI, og koster stort set det samme i indkøb. Rørene skal skiftes lige så tit for at have ordenlig kraft.
Du skal have mindst lige så meget over, målt i watt, som med HQI. Og rørene kan være dyrere end en ny pære eller 2 om året.
T5 varmer mindst lige så meget som HQI, og koster stort set det samme i indkøb. Rørene skal skiftes lige så tit for at have ordenlig kraft.
Du skal have mindst lige så meget over, målt i watt, som med HQI. Og rørene kan være dyrere end en ny pære eller 2 om året.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Med den tankegang vil HQI være at foretrække. Hvis lyskassen skal være lukket af, skal du have en køler på, ellers bliver det for varmt. Det gælder både t5 og HQI, da de varmer stortset det samme. Mads-fisk herinde fra forummet har lavet en test med det, hvor det blev bevidst. Den er vidst på hans hjemmeside, der er også en ordforklaring, artlister mm., som også kan være gode at læse. http://www.saltvandsakvarium.dk
Hmmm oki. Jeg syntes bare at hqi ser så store ud, altså jeg mener hvis man skal komme dem i en lille lukket lyskasse.
Det med varmen var jeg dog med på, men der laver jeg noget kølingsgejl, så det håber jeg ikke bliver et problem. "7-9-13"
Jeg havde også opfattelsen af at det gav pænere lys end t5 men ja som skrevet de lamper virker bare så store..
Det med varmen var jeg dog med på, men der laver jeg noget kølingsgejl, så det håber jeg ikke bliver et problem. "7-9-13"
Jeg havde også opfattelsen af at det gav pænere lys end t5 men ja som skrevet de lamper virker bare så store..
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg har købt sådan en reflektor med fatning her: http://rygegrej.dk/product_info.php?cPa ... cts_id=606
Jeg tror du kan få den til at fylde 12 cm. i højden, med pære i.
Dertil har jeg købt en ballast og et kabelsæt også fra rygegrej.dk så mangler du bare pæren og lyskassen, så har du fået dig en billig lampe.
Dertil har jeg købt en ballast og et kabelsæt også fra rygegrej.dk så mangler du bare pæren og lyskassen, så har du fået dig en billig lampe.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Mikkel E skrev:Jeg har købt sådan en reflektor med fatning her: http://rygegrej.dk/product_info.php?cPa ... cts_id=606
Nu skal du lige passe meget på hvad du leder ham ud i!!
Du går ud fra at han vil smide 250watts lamper over.
Et akvarie som han beskriver fra 300-400 liter kan have meget varierende mål!
Istedet for at lave en lampe kasse, vil jeg anbefale at hænge lamperne op i deres ophæng, og så lave en simpel afblænding, så lyset ikke kommer ud i stuen. Det gør det også lettere når man skal arbejde i akvariet.
Grunden til jeg skriver 300 - 400 er fordi de forskellige akv jeg har kigget på ligger på 312, 325, 350 og 375. Men problemt ligger jo også i at jeg vil absolut have en kasse der ligger på akvariet, jeg syntes ikke det andet er pænt. Altså med enten noget væg eller loftophæng.
Hehe ved godt jeg er besværlig.
Hehe ved godt jeg er besværlig.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvis 60 cm er bredden så synes jeg du skal komme 5 måske 6 stk 80w rør i lampen. Jo flere jo bedre
Hvis de 50 er højden på akvariet er 150w HQi er nok - Mads er nok ikke enig - så vil 2 stk være nok, selvom 3 er bedre.
Hvis du kan finde en lampe med en stor reflektor f.eks Aqualight, får du meget mere ud af lyset end f.eks med Aquamedic's
lamper giver. Reflektoren i en Aqualight er ca dobbelt så stor.
Hvis de 50 er højden på akvariet er 150w HQi er nok - Mads er nok ikke enig - så vil 2 stk være nok, selvom 3 er bedre.
Hvis du kan finde en lampe med en stor reflektor f.eks Aqualight, får du meget mere ud af lyset end f.eks med Aquamedic's
lamper giver. Reflektoren i en Aqualight er ca dobbelt så stor.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det var nu mere ment som et eksempel på hvor meget man kan få dem til at fylde.Carsten skrev: Nu skal du lige passe meget på hvad du leder ham ud i!!
Du går ud fra at han vil smide 250watts lamper over.
Et akvarie som han beskriver fra 300-400 liter kan have meget varierende mål!
Istedet for at lave en lampe kasse, vil jeg anbefale at hænge lamperne op i deres ophæng, og så lave en simpel afblænding, så lyset ikke kommer ud i stuen. Det gør det også lettere når man skal arbejde i akvariet.
Brian har lavet nogle lyskasser, som måske kan inspirere dig lidt. Han har lavet en hvor han har monteret lampen i kassen, og noget alla det Carsten beskriver.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 9440#49440
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=120
Carsten, hvad mener du med at det ikke behøver at være for lidt, altså 2 X 150w??? Ja undskyld hvis jeg spørger dumt. hehe. 
Mikkel, problemet ved et så stort akv som du skriver er at så har jeg ikke noget hus at stille det i, og med det mener jeg at kæresten sparker mig ud og så kan jeg få lov til at bo i mit akv.

Mikkel, problemet ved et så stort akv som du skriver er at så har jeg ikke noget hus at stille det i, og med det mener jeg at kæresten sparker mig ud og så kan jeg få lov til at bo i mit akv.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg startede selv med nogle 150W lamper over mit 576 liters akvarie. godt nok 3 stykker af dem, men med mindre reflektorere end dem jeg har anbefalet.
Mit akvarie(nuværende sump) er 60 cm højt, og det fungerede fint. Dog skulle ikke placere de mest lys krævene koraller på bunden og forvente at de groede ret meget.
Men da dit akvarie er de 10 cm lavere er 150w helt ok.
Man siger at
150W indtil 50 cm
250W indtil 60 cm
400W over 60 cm
Er nok, men selvfølgeligt vil mere lys være at foretrække, da mulighederne bliver større.
Mit akvarie(nuværende sump) er 60 cm højt, og det fungerede fint. Dog skulle ikke placere de mest lys krævene koraller på bunden og forvente at de groede ret meget.
Men da dit akvarie er de 10 cm lavere er 150w helt ok.
Man siger at
150W indtil 50 cm
250W indtil 60 cm
400W over 60 cm
Er nok, men selvfølgeligt vil mere lys være at foretrække, da mulighederne bliver større.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
Det begynder jo at lyde bedre og bedre, så det vil sige at jeg kan få nok lys til lyskrævende koraller men ikke meget lyskrævende koraller?
Nu har jeg ikke læst meget på det så nu spørger jeg istedet, med det lys er det så muligt at have anemoner? Jeg ved godt der er mange men jeg mener bare en eller anden slags anemone eller to måske.
Nu har jeg ikke læst meget på det så nu spørger jeg istedet, med det lys er det så muligt at have anemoner? Jeg ved godt der er mange men jeg mener bare en eller anden slags anemone eller to måske.