KH, Ca, Mg og NO3
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2013
KH, Ca, Mg og NO3
Jeg har lige fået testsæt, og jeg fandt ud af, at mine værdier er for høje. PO4 er 0, og NO2 er 0,05, men resten er ikke helt gode:
Ca: 455 ppm
KH: over 15,7 dKH
Mg: langt over 1500 ppm
NO3: omkring 100 i onsdags, men nu er den omkring 60 ppm
Den værste er jo NO3, og i må meget gerne komme med ideer til, hvordan jeg slipper af med det, men det jeg egentlig var ude efter var, hvordan jeg sænker KH uden at påvirke pH, som var for lav sidst jeg målte(lånte noget pH papir i fysiklokalet), og Ca, som ikke er så slem igen.
Og så vil jeg selvfølgelig også gerne have lavere Mg.
Jeg bruger SPS Ultra Grade salt, og min SG er på 1,0255. Men der fordamper virkelig meget vand i det lille akvarie, så den kan svinge helt op på 1,028 i løbet af dagen.
Jeg har bestilt en osmolator, så det slutter snart. Værdierne er målt ved 1,0255
Saltet kunne jo være forklaringen på de høje Mg og Ca, og måske også KH(jeg kender ikke værdien der).
Men er det ok at have de værdier det har ved 1,026?
Jeg har lige sakset dem her fra Ultra-Led.dk:
100% Fri for Nitrat/Fosfat og sillicat.
Saltet indholder (v 1.024) :
Calcium 450 ppm ( v. 1.026 = 500 !!!)
Magnesium 1470 ppm ( v. 1.026 = 1500 !!!)
Kalium 410 ppm
Jeg håber, at i kan hjælpe mig med mine værdier.
Ca: 455 ppm
KH: over 15,7 dKH
Mg: langt over 1500 ppm
NO3: omkring 100 i onsdags, men nu er den omkring 60 ppm
Den værste er jo NO3, og i må meget gerne komme med ideer til, hvordan jeg slipper af med det, men det jeg egentlig var ude efter var, hvordan jeg sænker KH uden at påvirke pH, som var for lav sidst jeg målte(lånte noget pH papir i fysiklokalet), og Ca, som ikke er så slem igen.
Og så vil jeg selvfølgelig også gerne have lavere Mg.
Jeg bruger SPS Ultra Grade salt, og min SG er på 1,0255. Men der fordamper virkelig meget vand i det lille akvarie, så den kan svinge helt op på 1,028 i løbet af dagen.
Jeg har bestilt en osmolator, så det slutter snart. Værdierne er målt ved 1,0255
Saltet kunne jo være forklaringen på de høje Mg og Ca, og måske også KH(jeg kender ikke værdien der).
Men er det ok at have de værdier det har ved 1,026?
Jeg har lige sakset dem her fra Ultra-Led.dk:
100% Fri for Nitrat/Fosfat og sillicat.
Saltet indholder (v 1.024) :
Calcium 450 ppm ( v. 1.026 = 500 !!!)
Magnesium 1470 ppm ( v. 1.026 = 1500 !!!)
Kalium 410 ppm
Jeg håber, at i kan hjælpe mig med mine værdier.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Re: KH, Ca, Mg og NO3
Jeg læste forresten et sted, at man kunne sænke KH og Ca ved ikke at gøre noget. De ville bare falde af sig selv.
Men de bliver vel højere igen ved hvert vandskifte? Jeg gør ikke noget ved de værdier pt ud over vandskifte, og de er stadig høje. Og jeg vil helst ikke springe det over i det lille akvarie...
Og så er der heller ikke rigtig noget der vokser. De fleste koraller ser glade og tilfredse ud(inklusive SPS), men de vokser bare ikke. Så de forbruger vel heller ikke så meget...
Men de bliver vel højere igen ved hvert vandskifte? Jeg gør ikke noget ved de værdier pt ud over vandskifte, og de er stadig høje. Og jeg vil helst ikke springe det over i det lille akvarie...
Og så er der heller ikke rigtig noget der vokser. De fleste koraller ser glade og tilfredse ud(inklusive SPS), men de vokser bare ikke. Så de forbruger vel heller ikke så meget...
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8850 Bjerringbro
- Saltvand siden?: 2011
Køre du med osmose? Hvis du ikke gør og du bor lidt ude på landet er det nok forklaringen på, at din NO3 er skyhøj. Så vidt jeg ved vil ca, mg, kh falde i takt med korallernes forbrug, ellers så vil de falde ved vandskift da jeg ikke har hørt om et saltmærke, der giver så høje værdier, som du pt. harTOSTRA skrev:Jeg læste forresten et sted, at man kunne sænke KH og Ca ved ikke at gøre noget. De ville bare falde af sig selv.
[center]Mvh. Daniel[/center]Månedens Akvarie Januar 2014 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=64843
Mit RSM 250 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60686
Mit RSM 250 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60686
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
jeg ville lave vandskifte så dine værdier kan komme ned.
Husk at brug osmose vand så du ikke skifter nitrat ud med nyt nitrat hvis jeres drikke vand indholder for meget af dette.
lader du være med at tilsætte KH og CA vil de falde af sig selv.
Skift 10-15 % vand mindst 1 gang om ugen. Ja du kan godt lave vandskifte 2 gange om ugen ind til du får Nitrat ned: den ligger alt for højt.
Men dine test sæt giver jeg intet for få nlige dem checket. Fofat ligger aldrig på 0 og nitraten lyder sgu noget højt.
Hvad du bruger af salt har intet at sige. Det er dine værdier i baljen der betyder noget.
Det dårligste salt kan have bedre værdier end dem du lige har målt i akvariet ... haha
Husk at brug osmose vand så du ikke skifter nitrat ud med nyt nitrat hvis jeres drikke vand indholder for meget af dette.
lader du være med at tilsætte KH og CA vil de falde af sig selv.
Skift 10-15 % vand mindst 1 gang om ugen. Ja du kan godt lave vandskifte 2 gange om ugen ind til du får Nitrat ned: den ligger alt for højt.
Men dine test sæt giver jeg intet for få nlige dem checket. Fofat ligger aldrig på 0 og nitraten lyder sgu noget højt.
Hvad du bruger af salt har intet at sige. Det er dine værdier i baljen der betyder noget.
Det dårligste salt kan have bedre værdier end dem du lige har målt i akvariet ... haha
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg bruger ikke osmose. Men jeg har testet mit hanevand, og der er næsten ikke noget nitrat i det. jeg tror, at det var 1 ppm.
Testsættene er helt nye og holdbare til 2015, 2016 og 2018.
Jeg skifter 10% af vandet hver uge i forvejen, og jeg lavede et ekstra vandskift på 30%(ret voldsomt), og det var det, der fik NO3 "ned" på 60 ppm.
Testsættene er helt nye og holdbare til 2015, 2016 og 2018.
Jeg skifter 10% af vandet hver uge i forvejen, og jeg lavede et ekstra vandskift på 30%(ret voldsomt), og det var det, der fik NO3 "ned" på 60 ppm.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Hvis der fordamper meget vand og du hele tiden fylder på med hanevand med 1 ppm NO3, så vil du ophobe det med tiden.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Kasper, dethavde jeg ikke lige overvejet
Jeg havde planer om at få mig et omvendt osmoseanlæg, men nu er det pludselig meget vigtigt, jo...
Det er nok for sent at skrive det på fødselsdags ønskesedlen(tirsdag
), men jeg kan da få et til jul, så. Eller købe det selv, for der er jo lang tid til...
Jeg tester KH i mit hanevand imorgen.

Jeg havde planer om at få mig et omvendt osmoseanlæg, men nu er det pludselig meget vigtigt, jo...
Det er nok for sent at skrive det på fødselsdags ønskesedlen(tirsdag

Jeg tester KH i mit hanevand imorgen.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hvis du kun har 10 liter pico akvarie, så er jeg sikker på at nogen kan hjælpe dig med en 20 liters dunk eller to indtil du får dit eget anlæg.
Så har du da vand til noget tid
Så har du da vand til noget tid

-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Et osmoseanlæg er altid godt.
Så slipper du for at skifte nitrat ud med nitrat...haha
Ud over dette fjerne et osmose også andre ting som sillicat som også giver nitrat.
Dog kræver det at du har et sillicat filter på dit osmose. Også kaldet et harpix filter
Så slipper du for at skifte nitrat ud med nitrat...haha
Ud over dette fjerne et osmose også andre ting som sillicat som også giver nitrat.
Dog kræver det at du har et sillicat filter på dit osmose. Også kaldet et harpix filter
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ok, jeg må jo hellere få mig et osmoseanlæg.
Men kan der være andre nitratkilder end mit vand?
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
Ja foder, slam, en død snegl.TOSTRA skrev:Ok, jeg må jo hellere få mig et osmoseanlæg.
Hvilke test sæt bruger du?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Dit hane vand er også det der giver den høje Kh. Du booster den hver gang du topper op med hanevand samt ved vandskift. Og det kan også sagtens forklare din høje Mg.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg bruger Salifert.
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
Mon ikke du kan få vand af nogen i nærheden af dig?
Et osmose anlæg til 10liter akvarie er måske voldsomt..?
Det er jo ikke meget vand du skal bruge.
Et osmose anlæg til 10liter akvarie er måske voldsomt..?
Det er jo ikke meget vand du skal bruge.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Salifert til fosfat er lig med spildte penge.
Du kan have et fosfat indhold på omkring 1 og det viser stadig 0
Du kan have et fosfat indhold på omkring 1 og det viser stadig 0
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
Hvordan kan du måle 60 i no3 med salifert testen?? Kigger du på den oppe fra eller fra siden for at kunne tyde farven.?
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Bruger manden ikke Salifert ?Steen skrev:Enden du går i panik så får lige lavet en kontrol måling af dit vand. Måske du ikke skulle stole på dine test sæt....Bare et hint efter at have læst hvilke mærke du bruger.
Jeg kan anbefale at prøve at søge på test sæt her inde. Det er blevet vendt lige så længe forumet har eksisteret.
Det virker da perfekt til alt undtaget Po4, ingen grund til at bede ham om at købe en ny serie!
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg kigger oppefra. Der er ikke en, der hedder 60, men det var, hvad jeg synes det lignede. Lidt mørkere end 50 og en del lysere end 100.
Jeg fik et refraktometer i fødselsdagsgave igår, og det viste sig, at mit hydrometer var helt henne i vejret.
Min SG er på 1.035 og ikke 1.025, som det viste
Det kunne jo være en forklaring på meget...
Jeg fik et refraktometer i fødselsdagsgave igår, og det viste sig, at mit hydrometer var helt henne i vejret.
Min SG er på 1.035 og ikke 1.025, som det viste

Det kunne jo være en forklaring på meget...
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det forklare det jo. Du er desværre ikke den eneste der har været ude for det...
Så skal du bare finde kilden til NO3 så er du kørende.
Husk at sænk saliniteten langsomt!
Så skal du bare finde kilden til NO3 så er du kørende.
Husk at sænk saliniteten langsomt!
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Har du husket at kalibrere dit refraktometer inden brug?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
i et 10 ltr akvarie er der ikke mange små ting som skal dø for og lave en så høj nitrat, så hvis evt din salt er så høj kan den godt have slå lidt små ting ihjel som med fører den høje nitrat.
Så se om der ikke er en i lokal området der vil hjælpe dig med lidt osmose vand og så lave nogle gode vand skift med den rigtig salt mængde, og husk at der foregår stille og roligt er altid og foretrække
Mvh Thue
Så se om der ikke er en i lokal området der vil hjælpe dig med lidt osmose vand og så lave nogle gode vand skift med den rigtig salt mængde, og husk at der foregår stille og roligt er altid og foretrække
Mvh Thue
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
@Tobias Du kan sagtens få 25 L af mig.
Du skal bare selv have en dunk med, ellers skal jeg købe en til dig. Jeg får dem til en fornuftig pris knap 100,00.
Erik
Du skal bare selv have en dunk med, ellers skal jeg købe en til dig. Jeg får dem til en fornuftig pris knap 100,00.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Det er så ikke rigtigt, da ULTRA SPS og PRO typer indeholder mere end de værdier vi går efter af Ca, Mg og Kh i forhold til de alm. typer af salt... (Mærke underordnet)Steen skrev:... - Hvad du bruger af salt har intet at sige.
Og derfor vil alle 3 kunne stige ved vandskifte med disse salttyper, hvis vandskifte er store og/eller laves tit uden noget særligt forbrug i akv.
I mit 300L er der kun få koraller og der skiftes 25-50L hver 14dg. og alligevel skal jeg tilsætte Ca. og Kh. dagligt for at det ikke skal falde, så det er kun ved mange eller store vandskifte at det hober sig op...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
- Lige med NO3 stoler jeg heller ikke rigtig på Salifert...Steen skrev:Men no3 på 60 ville jeg nok afligvel få lavet en extra test med et andet mære. Der plejer jo at være flinke mensker omkring henanden så mon ikke der er en i nærheden af ham der lige kunne lave en enkelt test enden han går helt amok over sit vand.
Jo Salifert er sikkert gangse udemærkede.
Jeg fodre kun med tørfoder og det er væk på få min. og skifter vand hver 14dg. og har alligevel 50-100ppm NO3 efter Salifert???
Mine rejer har det fint samt vokser, og de skulle ikke kunne tåle de høje mængder NO3, så jeg tror mere på at der ikke skal ret meget til, før end Salifert giver så meget farve at vi tror at der er meget NO3...
Jeg havde et ELOS NO3 der siger 5-10ppm ved min 50ppm ved brug af Salifert og Red Sea PRO siger 0.75ppm??? (Ikke 75ppm)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg har kalibreret mit refraktometer, og jeg gør det langsomt.
Erik, det vil jeg rigtig gerne, men det kan jo tage noget tid, før jeg kan komme forbi dig igen. Men jeg skal da under alle omstændigheder have flere frags på et tidspunkt, når værdierne spiller
Kan jeg efterfylde med demineraliseret vand indtil jeg finder noget osmosevand?
Erik, det vil jeg rigtig gerne, men det kan jo tage noget tid, før jeg kan komme forbi dig igen. Men jeg skal da under alle omstændigheder have flere frags på et tidspunkt, når værdierne spiller

Kan jeg efterfylde med demineraliseret vand indtil jeg finder noget osmosevand?