Skjulte pumper/pumpetårne?
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2009
Skjulte pumper/pumpetårne?
Hejsa
Jeg er ved at overveje mit nye setup "250liter" og er i den forbindelse blevet nysgerrig på en løsning hvor grimme pumper kan gemmes væk.
Jeg vil gerne hører om der er nogen der har prøvet en pumpetårn løsning, der fungerer... måske oveni købet en der sværger til dette princip?
Jeg havde tænkt mig noget i stil med dette...Forestil jer at overløbet skjules af en slags baggrund. Er der nogen der ser udfordringer med den ene løsning frem for den anden..?
Jeg er mest tilhænger at løsningen til venstre, fordi jeg mener det går mindst ud over synsindfaldet fra siderne. Jeg er dog bange for at der vil skabes et dødt område midt i akvariet... nogen der har erfaringer med dette?
Vil en bølgeeffekt (tunze multicontroller) kunne tvinge vandet i midten af akvariet, eller skal pumperne rettes direkte mod det ønskede område?
Vil man skyde sig selv i foden i forhold til begrænsning af indstilling af flowretning, hvis man vælger denne løsning?
Nogen med erfaringer omkring montering? smides pumpehovedet direkte i hullet uden silence foden på, eller hvordan gøres dette bedst? Jeg tænker man skal være opmærksom på resonans?
Vil den høje flowhastighed over overløbskammen skabe udfordringer, uønsket risling (lyd) eller andet?
Nu løb jeg tør for spørgsmål, indtil videre!
Er der en venlig sjæl der har indsigt i ovenstående?
Jeg er ved at overveje mit nye setup "250liter" og er i den forbindelse blevet nysgerrig på en løsning hvor grimme pumper kan gemmes væk.
Jeg vil gerne hører om der er nogen der har prøvet en pumpetårn løsning, der fungerer... måske oveni købet en der sværger til dette princip?
Jeg havde tænkt mig noget i stil med dette...Forestil jer at overløbet skjules af en slags baggrund. Er der nogen der ser udfordringer med den ene løsning frem for den anden..?
Jeg er mest tilhænger at løsningen til venstre, fordi jeg mener det går mindst ud over synsindfaldet fra siderne. Jeg er dog bange for at der vil skabes et dødt område midt i akvariet... nogen der har erfaringer med dette?
Vil en bølgeeffekt (tunze multicontroller) kunne tvinge vandet i midten af akvariet, eller skal pumperne rettes direkte mod det ønskede område?
Vil man skyde sig selv i foden i forhold til begrænsning af indstilling af flowretning, hvis man vælger denne løsning?
Nogen med erfaringer omkring montering? smides pumpehovedet direkte i hullet uden silence foden på, eller hvordan gøres dette bedst? Jeg tænker man skal være opmærksom på resonans?
Vil den høje flowhastighed over overløbskammen skabe udfordringer, uønsket risling (lyd) eller andet?
Nu løb jeg tør for spørgsmål, indtil videre!
Er der en venlig sjæl der har indsigt i ovenstående?
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2013
Re: Skjulte pumper/pumpetårne?
Mener Flemming fra lejre har det i hans super flotte balje 

- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4320 Lejre
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Lejre/ Sjælland
Ja jeg har 6 udvendige pumpetårne, men det er ikke nødvendigvis den rigtigste løsning.
Det kan være svært at indstille flow hvorhen man ønsker flowet, man skal være opmærksom på en række ting. Du skal være velkommen til at komme forbi og få en sludder om mine erfaringer for og imod.
Det kan være svært at indstille flow hvorhen man ønsker flowet, man skal være opmærksom på en række ting. Du skal være velkommen til at komme forbi og få en sludder om mine erfaringer for og imod.
Hilsen
Flemming
Flemming
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Rart med en venlig sjæl, det vil jeg meget gerne Flemming..
Vi kan lige tage den over pb herfra..
Andre der har erfaringer med dette?
Vi kan lige tage den over pb herfra..
Andre der har erfaringer med dette?
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
hvorfor ikke bygge de levene sten op med reefcement som monduler og på den måde skjule dine pumper. det har jeg gjort med mit 1000l display.
nu ser man ikke pumperne og alle sten er limet sammen. så ingen sten kan vælte når der limes koraler på stensætningen.
For billeder send mig en SMS på 26121414
nu ser man ikke pumperne og alle sten er limet sammen. så ingen sten kan vælte når der limes koraler på stensætningen.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
+1Steen skrev:hvorfor ikke bygge de levene sten op med reefcement som monduler og på den måde skjule dine pumper. det har jeg gjort med mit 1000l display.
Jeg noget lignede. Prefabrikeret stensætninger, hvor pumper skjules, og der er let adgang til service

Tror det er som hos Steen, her er det blot leveret færdigt. Begge dele er effektive, og man skal lede gor at se mine pumper.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Tak for svarene..!
Snakker i om de der stream rocks tunze laver til deres nano stream pumper?
Jeg har ikke set dem i aktion, men er de ikke også en udfordring hvis man ønsker at ændre flowretning?.... Jeg mener bare, sidder selve rock modulet ikke fastmonteret på huset, således at man er begrænset i forhold til størrelse af "rocken", især hvis man har bygget keramik omkring modulet?
Tak Steen, jeg sender en besked imorgen, er spændt på at se din konstruktion
Jeg har ikke set dem i aktion, men er de ikke også en udfordring hvis man ønsker at ændre flowretning?.... Jeg mener bare, sidder selve rock modulet ikke fastmonteret på huset, således at man er begrænset i forhold til størrelse af "rocken", især hvis man har bygget keramik omkring modulet?

-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Kontakt:
pederrevnørd skrev:+1Steen skrev:hvorfor ikke bygge de levene sten op med reefcement som monduler og på den måde skjule dine pumper. det har jeg gjort med mit 1000l display.
Jeg noget lignede. Prefabrikeret stensætninger, hvor pumper skjules, og der er let adgang til service![]()
Tror det er som hos Steen, her er det blot leveret færdigt. Begge dele er effektive, og man skal lede gor at se mine pumper.
Mvh
Peder
mit 1000L Display har jeg i sammenarbejde med Lord Mike fået bygget en stensæting fra bunden af og der der ikke brugt noget hokuspukus for at sjkule pumper andet end døde levene sten.
Jeg lavede en kopi af akvariet ude i haven og der blev der så brugt 3 uger på at lime en stensætning af sten så det blev til monduler. På kopien af mit akvarie havde vi tegnet pumperne ind hvor de skulle side så det var faktisk ret nemt at lave en stensætning så de kunne skules.
Men ja man kan købe sig til meget men det sjoveste er at lave det selv. Ivrigt er der blevet købt 3 stk søjler men det er kun den ene man kan se er købt de andre to er intergeret i stensætningen omkring mit overløb. Det gjorde det nemmer at bygge op på den måde da jeg skulle tømme akvariet og sætte den nye stensætning ind i stystemet.
Jeg havde jo stadig koraler og fisk så jeg kunne lige som ikke bare gå og nusse med akvariet.
Dog har jeg en udfordring med at køre de døde sten ind samtidig med at jeg har koraler og fisk i akvariet. Så lige PT bliver der lavet 20% vandskifte 1-2 gange om ugen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Glem alt om de der Tunze rocks. De er alt for store i forhold til hvad nødvendigt er.Bergenser skrev:Tak for svarene..!
Riffatoll, laver nogle søjler, hvor der er plads til pumperne. Og hvor pumperne kan drejes.
Bevares de er bestemt ikke billige.
Med hensyn til hvordan du skal placere pumperne, så vælg den model med pumperne i siden. Når pumperne peger mere eller mod hinanden, danner der sig midt i akvariet nogle strømninger der er meget kraftige og som flytter sig rundt i akvariet.
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Ser godt ud Steen, man kan virkelig se at der ligger mange tanker bag.
Og ja, jeg kan ingen pumper se... Dejligt!
Det giver ikke problemer i forhold til vedligehold af pumperne og ledningerne?
Er de gemt i en slags udhæng i stensætningen i siderne eller hvordan?
Tak Carsten, det vil jeg overveje, men synes nu Steens bud er aldeles attraktivt. Så er man heller ikke begrænset i forhold til flowretning. Ej heller skal jeg bekymre mig om hvor højt hullet til pumperne skal være i overløbet.... For højt, så får man plasken i overfladen... For lavt, så har jeg sandstorm over det hele.
Og ja, jeg kan ingen pumper se... Dejligt!
Det giver ikke problemer i forhold til vedligehold af pumperne og ledningerne?
Er de gemt i en slags udhæng i stensætningen i siderne eller hvordan?
Tak Carsten, det vil jeg overveje, men synes nu Steens bud er aldeles attraktivt. Så er man heller ikke begrænset i forhold til flowretning. Ej heller skal jeg bekymre mig om hvor højt hullet til pumperne skal være i overløbet.... For højt, så får man plasken i overfladen... For lavt, så har jeg sandstorm over det hele.
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Kontakt:
Stensætningen står væk fra ruden så man kan komme ned bag ved.
Pumperne sider så man kan tage dem op uden at være nervøs for hverken koraler eller stensætning.
Så ja alle pumper er services venlige sat så de er lige til at komme til uden nogle form for bøvl.
Det er ikke første gang jeg laver stensætning har trods alt haft saltvand i nogle år efter hånden.
Men det er desværre første gang jeg har lavet en så lækker stensætning hvor der er taget højde for alt det jeg kan komme på at der kan skabe problemer senere hen.
Pumperne sider så man kan tage dem op uden at være nervøs for hverken koraler eller stensætning.
Så ja alle pumper er services venlige sat så de er lige til at komme til uden nogle form for bøvl.
Det er ikke første gang jeg laver stensætning har trods alt haft saltvand i nogle år efter hånden.
Men det er desværre første gang jeg har lavet en så lækker stensætning hvor der er taget højde for alt det jeg kan komme på at der kan skabe problemer senere hen.