Opstart: Optimal bestand af microliv, hvordan?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Opstart: Optimal bestand af microliv, hvordan?

Indlæg af KasperT »

Hej med jer,

Skal snart have vand i mit nye 780 liters akvarie og tænker lidt på hvordan jeg får den mest optimale sammensætning af bakterier.

Jeg starter op med 30-40 kg døde og 30-40 kg levende sten.

Jeg har prøvet at kigge på ZEOstart + ZEObac / Dr. Tims / alt muligt andet.

Men hvad vil være mest optimalt metode for at sikre at jeg på sigt får en god sammensætning af bakterier i akvariet?
Det handler altså ikke om at fremskynde indkøringsfasen, men udelukkende om at få det best mulige resultat på sigt.

Håber nogen vil pege mig i den rigtige retning :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opstart: Optimal bestand af microliv, hvordan?

Indlæg af Carsten »

Dr. Tims er alt for dyrt. Det fremgår ikke af teksten på siden, men for at få den opstart som de anbefaler på flasken, skal der bruges temmelig meget mere end man tror.
Jeg købte noget til at starte mit op med, og det var først der jeg fandt ud af hvor meget der egentligt skulle bruges. Og at prisen ville blive pænt stykker over 2000 kroner.
Den tabel der er på siden er fuldstændig misvisende.

Da jeg så af forskellige årsager senere var nødt til at starte forfra, var det helt sikkert at dr. Tims blev valgt fra. I stedet for faldt valget på
http://www.aquafair.de/product_info.php ... p4ca82sj2t" onclick="window.open(this.href);return false;
Og du kan regne ud hvor meget du skal bruge.
Eneste ulempe er at der kommer en lidt rådden lugt i et par minutter efter tilsætningen.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Ja lurede godt lidt da jeg skulle give 800 kr. for den første dosis Dr. Tims :-(
Til den pris skal det sku udrette et mindre mirakel :-)

Tak for tipper, prøver at bestille sådan en hvis der ikke er andre med et bedre forslag ;-)

Hvad med ZEO serien, nogen der har erfaringer med den?
/Kasper

Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

Hvorfor i det hele taget tilsætte noget. .? Hvis du både tilføre døde sten og levende kørende sten så er du allerede foran. Jeg startede min balje for et år siden med 50 kg døde tørlast sten i et par uger Før der kom to små levende kørende sten i på størrelse med en hånd. Og det gik ikke længe Før der både var stjerne søstjerner over det hele og pods. Jeg ville ikke tilsætte noget som helst hvis det var mig. :)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Mener også som Rasmus.
Har startet flere akvarier op uden andet end tålmodighed. Giv det tiden til at køre ordentligt ind, så er bakteriekulturen godt igang...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af IAmNotGr33n »

Helt enig med Rasmus, hvis du kan få en kop sand fra et kørende akvarie oven i hatten så er du godt kørende :-)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Jeg ville aldrig opstarte et akvarie, uden at tilføre en form for bakterie kultur.
Det er vel et spørgsmål om holdning.

Der findes mange forskellige typer bakterier.
Hvis du får en holdfuld sand eller en lille sten, så aner du ikke hvilke bakterier du får med.

Det giver næsten sig selv, at hvis du tilføre en lille sten får du ikke i nærheden af den mængde bakterier du skal bruge. Du kan selvfølgelig vente, men hvorfor vente i evigheder?

Det hænger også sådan sammen, at dine bakterier skal have noget at leve af.
Tilføre du 100000 kg levende sten, men ingen næring til bakterier, så dør de ganske enkelt og du udskyder blot indkørings processen.
Der er den mængde bakterier, som du har næring til :GO

Der findes ikke en liste over hvad der er korrekt, eller hvad der er bedst.
Et vil altid være et spørgsmål om holdning :y

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Mht næring til bakterierne, så har jeg altid smidt lidt frostfoder i vandet et par gange om ugen, når akvariet er en lille måned inde i indkøringen.

Jeg skal ikke gøre mig klog på Dr. Tims produkter, men ved at man sagtens kan få et meget velkørende akvarie uden...
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

Mange bakterier lever af ammonium, og det mener jeg ikke at du får i baljen med frost fodder. Måske en smule i forbindelse med en forrådnings process, men det bliver da noget værre svineri.

Så hellere tilføre lidt kemisk ammonium, som bakterierne kan leve af.
Så undgår du da store mængder detrius.

Jeg har selv kørt "fishless" i dkøring, hvor jeg blot doserede ammonium som næring til bakterierne, inden jeg kom lidt fisk i.

Man kan godt undvære bakterie kultur, hvis man har tilstrække med ls, eller meget tålmodighed.

Man kan også bruge hestevogn som transport, men en bil er altså hurtigere... Samme med bakterie kultur. Det går hurtigere og du får (muligvis) et bredere udvalg af bakterier.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Det da er muligt at man kan fremskynde processen med dyre tilsætningsmidler (som man iøvrigt ikke aner hvad indeholder...) men jeg fristes ikke til at bruge penge på det, da jeg personligt ikke kan se grunden til det, i forhold til mine egne erfaringer.
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af pasex »

Der er nok lige så mange måder at starte et nyt rev op på som der er brugere herinde :) har man først haft gode erfaringer med at komme i gang på en måde så holder man sig nok til det. Jeg startede som sagt op med gamle tørre sten og tilsætte intet andet en et par meget små sten fra Mog herinde fra. Jeg syntes der kom liv meget hurtigt, og jeg er sikker på at når jeg en dag opgradere så Gør jeg det samme så vidt det er muligt :) men kan godt forstå man er i tvivl, mange skrev også at de ikke mente der ville komme ordentligt gang i mit system for laaang tid efter. Du kan eventuelt se min bygge tråd, billederne taler for sig selv. Algefaserne kom og gik som forventet og mine målinger spillede hele vejen igennem ;)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Min bekymring var netop at de levendesten måske ikke har en god bakterie sammensætning eller hvis for mange er døde under transport.

Har mit gamle akvarie, men det er deaværre inficeret med flatworms som jeg ikke ønsker at få med.
Vil først behandle når det nye er klar til det levende i tilfælde af sideeffekter fra flatworm exit.

Hvad vil i gøre for at få en god bestand af pods? Har de store tanglopper i mit gamle som jeg kan fange nogen af, men kunne være fedt med lidt variation.
/Kasper

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

KasperT skrev: Hvad vil i gøre for at få en god bestand af pods? Har de store tanglopper i mit gamle som jeg kan fange nogen af, men kunne være fedt med lidt variation.
Tror nu nok variationen er der. Det er blot de store tanglopper du ser
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af pasex »

Jeg har aldrig tilført pods. De kommer selv ind med sten og koraller osv. Hvis du fanger lidt skal de nok selv forplante sig yderligere. Du skal slet ikke Være bange for om der kommer liv nok. Det skal nok komme. Jeg har bare ventet et år til nu med for eksempel at tilføje en mandarin fisk så jeg har opbygget en stor bestand.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"