anemone som ikke vandre

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

anemone som ikke vandre

Indlæg af Michael87dk »

Hej kan man få en anemone som ikke vandre rundt i akvariet? Og hvilken? ska jeg ha fat i en tæppeanemone? vil gerne have en som ligger på min sandbund og bliver der så man kan se den sammen med mine klovne.

Vh. Michael
Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: anemone som ikke vandre

Indlæg af Carsten »

Alle anemoner vandrer hvis forholdene ikke er som de synes de skal være.

Inden du køber noget, så find ud af hvilke anemoner dine klovnfisk kan bruge.
Ikke alle klovnfisk går i alle anemoner.
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af niko9260 »

Lige nu har jeg en meget fin Bubble tip tilsalg og der går mine alm klovne i tag et kig på den jeg har tilsalg
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

jeg købte to forskellige anemoner, en Blå/ hvid med stort hoved uden bubble tips og så en brun/ rød bubble tip, den hvide vandrede rundt hele tiden og endte selvfølgelig sine dage inde i en tunze 6055. den anden satte sig med det samme og delte sig to uger efter, begge sider tæt ved siden af hinanden, så jeg tror at bubbletip vandre mindre...
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af Michael87dk »

Ok ville gerne købe den men kommer ikke så langt nord på. Kommer du ned af til Fredericia?
Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af johanne86 »

Hvis dine vandværdier, specielt nitrat er i orden (helst under 5ppm og så lav som muligt uden at den er 0,0ppm), og hvis lyset er optimalt (medium-høj) og hvis cirkulationen er passende for anemonetypen, så skulle den gerne blive siddende, hvor du placerer den.

Et fif er, at fodre godt (1xdagligt) i starten med rejer/muslinger/smelt-fisk (sidstnævnte er et rigtig godt hit), så skulle den gerne bliver siddende.
Placer den på en sten (bubbletip skal kunne skjule foden i et hul eller under stenen), som er omgivet af sandbund. Det fleste anemoner vandrer ikke på sandbund, så kan du måske holde den der. Dog skal du være opmærksom på risikoen for, at den i stedet for at vandrer bare pludseligt slipper stenen i stedet og flyder rundt i akvariet for at finde et bedrer sted.

Når det så er sagt, så har jeg haft bubbletip anemoner i 3 år, kun en enkelt har vandret og fandt aldrig sin plads - den måtte jeg af med igen. Den vandrede hvileløst rundt samtidig med at 4 andre bubbletip anemoner var godt tilfredse med forholdene. Så måske handler det også lidt om individet og ikke altid racen.

Held og lykke :)
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

johanne86 skrev:Hvis dine vandværdier, specielt nitrat er i orden (helst under 5ppm og så lav som muligt uden at den er 0,0ppm), og hvis lyset er optimalt (medium-høj) og hvis cirkulationen er passende for anemonetypen, så skulle den gerne blive siddende, hvor du placerer den.

Det er faktisk ganske mange ting du nævner der skal spille sammen.
Og der er som regel altid en eller anden ting som ikke helt passer anemonen.
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af johanne86 »

Carsten skrev:
johanne86 skrev:Hvis dine vandværdier, specielt nitrat er i orden (helst under 5ppm og så lav som muligt uden at den er 0,0ppm), og hvis lyset er optimalt (medium-høj) og hvis cirkulationen er passende for anemonetypen, så skulle den gerne blive siddende, hvor du placerer den.

Det er faktisk ganske mange ting du nævner der skal spille sammen.
Og der er som regel altid en eller anden ting som ikke helt passer anemonen.
Ja det kan man selvfølgelig godt sige, men hvis man vil have anemoner så er det vel et must med optimalt lys og cirkulation. De basale vandværdier som nitrat, nitrit og ammonium skal der være styr på, phosphat skal heller ikke være for høj (men jeg har dog haft phosphat på 0,64 uden jeg har kunnet se det på anemonerne). Ca, mg og kh er efter min opfattelse ikke vigtige i fht bobbleanemoner, så jeg kunne måske godt have formuleret mig lidt tydeligere i tidligere formulering. :)

Og når det så er sagt, så skal man heller ikke lade sig afskrække! Det er bare at se at få købt en og så prøve sig lidt frem mht placering.

Hvis det er bubbletip som lokker, så kan man få mange tips og tricks på:
http://www.karensroseanemones.net" onclick="window.open(this.href);return false;
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Sandanemoner vandrer minimalt. Men klovnene går nødigt i dem :-(
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af Michael87dk »

Sådan en fin fætter har jeg, men nej de går Ikke i den da den er meget lille. På.størrelse med øldåse i dia knap og nap. Skal ha fat i en fin en på et tidspunkt. Tænkte på. Mistrives de når de ikke har en anemone at bo i? Er det synd over længere tid eller er det ok?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Michael87dk skrev:Tænkte på. Mistrives de når de ikke har en anemone at bo i? Er det synd over længere tid eller er det ok?
Der er ingen som siger at de SKAL have en anemone. De går ofte også i Sacrophytoner og hammerkoraller
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af Michael87dk »

OK har godt nok en stor sacrophyton men den bruger den ikke. Godt at høre. Det ikke gær så meget men vil rigtig gerne ha en anemone da jeg Sys det er mest naturligt.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"