Så fik jeg alligevel brugt søndagen på noget fornuftigt.!
Fik lige bygget mig en lille støbeform i nylon, til at lave reef plugs som skal bruges i mit ny opstartet fragment akvarie. På den ene side af formen er der plads til 18 stk på 25mm. På den anden side er der plads til 12 stk 30mm.
Så er det bare at vente til imorgen og se om resultatet er som forventet.
Go søndag
den_ skrev:Det skal nok blive godt, hvis de ikke vil slippe formen kan du evt. Smørge formen med madolie så skal de nok slippe.
Hvor har du købt nylon klodserne henne om man må spurge
Det er fra en slagklods jeg lavede for 6år siden, skar den af et stort stykke nylon vi havde liggende på værkstedet. Men når man googler så er det vidst halv dyrt medmindre man kan købe en stump. En hel plade i 40mm koster et sted imellem 6000 og 10000kr alt efter hvad den er lavet af og hvor store pladerne er 2 eller 3 meter plader.
Bare lidt nysgerrig på den lampe som du har over er den kun blå/hvid ?
Og er det nok til at dyrke under? Har nemlig samme lamper over mit DT, men har suppleret med andre farver!
Brgds Flemse Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Bare lidt nysgerrig på den lampe som du har over er den kun blå/hvid ?
Og er det nok til at dyrke under? Har nemlig samme lamper over mit DT, men har suppleret med andre farver!
Hej Flemse. Ja den over frag tanken er stadig kun blå og hvid, og det funger helt fint. Jeg har 3 lamper over display hvor jeg har skiftet mange af dioderne ud til andre farver for at ramme den farve jeg syntes passer bedst til mit akvarie. Det er min svigerfar der står for alt elektronikken i min verden, og på onsdag får han lige skiftet de sidste dioder så alle lamper er ens.
Meller skrev:fedt projekt
hvad har du af teknink osv på akvariet hviis man må spørge
Jeg har alt for meget teknik på hvis du spørger min kæreste. Hehe
jeg har 720 liters display tank, 325liters sump, 95liters frag tank. jeg har en masse tunze cirkulation i display tanken, tunze wavebox, 4x120w led lamper 1 på frag tanken og 3 på display. En 170cm høj Ratz skummer, grotech kalk reaktor, shuran reaktor til rowa, en 12000 liters jebao retur som trækker display tank frag tank rowa reaktor og overløb fra frag tanken render så igennem mit UV filter. Og det hele bliver styret af min Iks som også holder styr på ph i vandet ph i kalk reaktoren temperaturen og redox. Og hele herligheden er selvfølgelig placeret i et dertil indrettet rum opbygget som vådrum, med flise gulv med afløb og et lille køkken hvor jeg kan stå og rode med tingene. Og display akvariet sidder vi så ved spisebordet og nyder hver dag.
Morten1990 skrev:Det er vildt det der. Fandme godt lavet.
Mange tak. Det var faktisk bare min ADHD som lige kastede mig ud i en spontan søndags workshop. Men det er jo blevet helt perfekt og kommer til at gøre god gavn. har allerede smidt de første 18stk i fragment tanken.
Petercw skrev:Super smart og fedt med alt den teknik.
Hvilket materiale laver du dine reef plugs af?
Jeg bruger hvid ålborg portland. Og så eksperimentere jeg lidt med at blande andre ting i også. Har haft stor succes med at blande vejsalt knuste muslinge skaller og sand i, og så lave mit eget reef keramik "look alike". men i plugsene er det bare ålborg portland og sand.
Ja det er fra første forsøg. Det var ren cement der kom i der, men syntes måske de ser lidt for unaturlige ud. Så har lige lavet en portion mere hvor der er sand i og meget vand. Så håber lidt på at det gir lidt mere struktur.
Ja lidt naturlighed mangler der måske, men det er jo lige i "opstartsfasen" kunne være fedt hvis man kunne finde på et eller andet, som kunne gøre de plugs mere mørke i det. Så ville den være hjemme
Morten1990 skrev:Ja lidt naturlighed mangler der måske, men det er jo lige i "opstartsfasen" kunne være fedt hvis man kunne finde på et eller andet, som kunne gøre de plugs mere mørke i det. Så ville den være hjemme
Du kan da købe cement farve og blande i.
Men en hvíd plug/sten er ikke hvid ret lang tid, før end at alger har sat sig på den
Morten1990 skrev:Ja lidt naturlighed mangler der måske, men det er jo lige i "opstartsfasen" kunne være fedt hvis man kunne finde på et eller andet, som kunne gøre de plugs mere mørke i det. Så ville den være hjemme
Men en hvíd plug/sten er ikke hvid ret lang tid, før end at alger har sat sig på den
Arr okay kender ikke så meget til det cement halløjsa.
Arr okay kender ikke så meget til det cement halløjsa.
Du kan skam få flere forskellige farver! Sort, hvid, grå, rød og flere andre... Men som Carsten skriver, så forbliver de jo ikke hvide særlig lang tid!
Michael---> fedt med nogle oplysninger og lidt billeder ... Skal du ikke se og få lavet en ordentlig tråd omkring dit Akvarie?
Forresten .. Det er sgu godt lavet med de plugs der ! Se du hellere og få gang i produktionen og sælg af dem!
Jeg arbejder som tømrer for en beton fabrik. Så i kan få dem i lige de farver i vil ha..!
Morten : jo jeg har tit tænkt på at lave en tråd om mit akvarie, jeg har bare aldrig været god til at sidde stille i længere tid af gangen, så jeg kan ik rigtig tage mig sammen til at få det gjort. Og uanset hvordan jeg vender og drejer min iphone/ipad så er der ikke en eneste af mine koraller/farver der kommer med på billedet. Sååå....? Undskyldninger er der sgu nok af. Hehe
kanstrup skrev:Jeg arbejder som tømrer for en beton fabrik. Så i kan få dem i lige de farver i vil ha..!
Morten : jo jeg har tit tænkt på at lave en tråd om mit akvarie, jeg har bare aldrig været god til at sidde stille i længere tid af gangen, så jeg kan ik rigtig tage mig sammen til at få det gjort. Og uanset hvordan jeg vender og drejer min iphone/ipad så er der ikke en eneste af mine koraller/farver der kommer med på billedet. Sååå....? Undskyldninger er der sgu nok af. Hehe
Det skal du ikke være ked af, jeg har det på samme måde, lige meget hvordan jeg vender og drejer min telefon, ligner det jeg tager et billed direkte op i en pære, og alt er hvidt og kedeligt, så jeg trøster mig selv med, at der heller ikke er så meget og tage billeder af endnu. HAha. MEn vi bliver jo nok nød til det en dag;)
kanstrup skrev:Jeg arbejder som tømrer for en beton fabrik. Så i kan få dem i lige de farver i vil ha..!
Det skal du ikke være ked af, jeg har det på samme måde, lige meget hvordan jeg vender og drejer min telefon, ligner det jeg tager et billed direkte op i en pære, og alt er hvidt og kedeligt, så jeg trøster mig selv med, at der heller ikke er så meget og tage billeder af endnu. HAha. MEn vi bliver jo nok nød til det en dag;)
Det var Mog jeg mente da jeg skrev Morten. Hehe Men ja vi burde alle lave en tråd om vores akvarie og så blive stemt ind af brugerne. Det gør man også på motorcykelgalleri, på den måde har alle bidraget med noget spændende.
Det var Mog jeg mente da jeg skrev Morten. Hehe Men ja vi burde alle lave en tråd om vores akvarie og så blive stemt ind af brugerne. Det gør man også på motorcykelgalleri, på den måde har alle bidraget med noget spændende.
Hehe hov det beklager jeg, det er ikke nemt med alle de morten'er. DOH!