Udskift af blæser på radion

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Udskift af blæser på radion

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Jesper,

God video, tror desværre bare at fleste Radion i DK er den tidlige udgave, hvor blæser er limet på med silicone- den er ikke bare lige til at få ud.

Men - måske folk er mere fingerfærdige end undertegnede ....
Men har de lavet en video, anerkender de vel oz problemet, og kan sælge blæsere løst ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Blæseren skulle være lige til at afmontere, også på den gamle type.
Der er så vidt jeg kan se flere shops som sælger Echotecs blæsere både til G1 og G2 . Ca. 100 kr. (i hvert fald i Canada og US)
http://www.reefsupplies.ca/online-store ... 1-FAN.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reefsupplies.ca/online-store ... 2-FAN.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Håber du har ret Poul,

Jeg har bare haft "åbnet" en del Radion påkort tid, og de havde for størstedelen af dem godt med silicone omkring blæseren.

Temmelig sikker på at jeg ikke husker forkert - men det er da en mulighed....
Men laves/udskiftes blæser, er det en fed lampe

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Nogen der ved hvad forskellen sku være på blæseren på en G1 og en G2?

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Jamen det er bestemt ikke noget jeg ved. Hvis du har haft en del åbnet ved du jo bedre. Jeg har ikke har ikke haft åbnet mine (if it works don't mess with it).
Det så blot ud som om det skulle være til at gå til, både i videoen og på en del forskellige web sider jeg har set.
Kan heller ikke se formålet med silikone (med mindre de har været løbet tør for gummipakninger :-) )
Anyway, skulle det blive aktuelt har jeg da heldigvis både skalpel og gammeldags barberblade på hylden
Senest rettet af PoulD tirs 29. okt 2013 19:36, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Gino skrev:Nogen der ved hvad forskellen sku være på blæseren på en G1 og en G2?

Mvh
"The Pro also employs a redesigned water-resistant fan". Kan bare ikke se hvorfor f.... skulle man ikke kunne montere en G2 fan i en G1 lampe? Går dog ud fra der må være en hage, hvorfor skulle de ellers sælge 2 forskellige slags.

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Det skulle vist være denne Panasonic blæser der sidder i G1: Panaflo NMB-MAT 3106KL-04W-B50-C00 80x15mm
63 kr. på ebay (+ ca. 55 i fragt): http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=NMB ... w&LH_BIN=1" onclick="window.open(this.href);return false;

jla
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8250 Egå

Indlæg af jla »

Altså en fan på 80x80x15mm, 3000rpm, 12v

Jesper
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

PoulD skrev:
Gino skrev:Nogen der ved hvad forskellen sku være på blæseren på en G1 og en G2?

Mvh
"The Pro also employs a redesigned water-resistant fan". Kan bare ikke se hvorfor f.... skulle man ikke kunne montere en G2 fan i en G1 lampe? Går dog ud fra der må være en hage, hvorfor skulle de ellers sælge 2 forskellige slags.
Ja det tænker jeg også men der nævnes slet ikke noget om Pro udgaven?

Hvad så med den nye type blæser hus.. Er det mon det som er forskelle på g1 og g2?

Det er ikke helt nemt at finde ud af med de latterlige blæsere;-)
Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Det ville sgu være lækkert hvis det bare var at bestille sådan et par stykker til 63kr.. Så kunne man jo lige ha' dem liggende såfremt de skulle stå af.. Jeg har godt nok lige fået skiftet blæserne i mine tre lamper, men man ved jo aldrig. Er det egentlig en ny type blæser , eller er det de samme som der kom i da lamperne i sin tid blev produceret ..?
Morten
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

MoG skrev:Det ville sgu være lækkert hvis det bare var at bestille sådan et par stykker til 63kr.. Så kunne man jo lige ha' dem liggende såfremt de skulle stå af.. Jeg har godt nok lige fået skiftet blæserne i mine tre lamper, men man ved jo aldrig. Er det egentlig en ny type blæser , eller er det de samme som der kom i da lamperne i sin tid blev produceret ..?
Jeg tror ikke på det er noget problem at skifte blæsere til andre "uoriginale".
har mn garanti ville jeg selvfølgelig få dem skiftet som dig Morten, via en forhandler, men var der ikke ville jeg selv finde en 80x80x15 blæser, det er en std. str. og skulle undre mig hvis det avr speciel lavet mht monterings huller osv :)
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8250 Egå

Indlæg af jla »

Hej
Jeg har haft lidt korrespondance med Coraldsands i Tyskland. Her hvad jeg fik ud af det.

"if you bought the Radion from a certified EU dealer you should be covered by warranty.

If you have a G1 we don’t recommend to replace the fan yourself as you can damage your Radion. You would have to send them to us to get a replacement.

If you have the new type fan like G2/Pro you could replace the fan yourself.

Because all Radions are covered by warranty we don’t offer the fan as a spare part. We also don’t sell to the public, we only sell to dealers.

Best regards,

Andreas Werner

coralsands European Operations Manager
Bahnstr. 14 CaribSea & Blue Iguana
65205 Wiesbaden Bahnstr. 14
Germany 65205 Wiesbaden
phone: +49 611 880 8890
fax: +49 611 880 8889
mail: info@coralsands.de
surf: http://www.coralsands.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Så længe der stadigvæk er garanti på lamperne, er det altså dumt at skifte dem selv. Hvis lampen så går i stykker et andet sted, og det er indenfor garantiperioden, så kan du ikke få den byttet, fordi du selv har udskiftet blæseren. ;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Jeg bringer lige liv i denne tråd igen.

Jeg har en Radion G1, som jeg gerne vil skifte blæser på. I stedet for at skifte hele blæseren og blæserhuset, kan man så ikke bare nøjes med at skifte selve "propellen"? Man kan vel klikke den originale op og erstatte den med en ny?

Hvis man kan det, er problemet med at skulle sende lamper til Tyskland for at skifte blæser da helt væk.
Mvh Tobias
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Kan være det bare er mig, men jeg forstår ikke det du skriver Tobias.
Jeg tror ikke du kan skille selve blæseren. Og HVIS du kan, er selve "propellen" jo bare et stykke plastik. Jeg kan ikke forestille mig det skulle gå i stykker. Det der går i stykker vil formentlig være vindingerne i motoren eller lejer/bøsninger.

Jeg har selv skiftet blæser selvom der stadig er garanti, da jeg ikke ville vente 1-2 uger på at få det gjort. Jeg brugte denne: http://www.coolerkit.dk/shop/zalman-zm- ... 2275p.html" onclick="window.open(this.href);return false; som har stort set samme specs.
Det er er ikke svært, kan nok gøres på 10-15 min. men brug dog hellere en halv time. Der er godt nok klistret noget akrylfugemasse eller lignende henover flangen, men det hæfter ikke ret godt på lampehuset, så det er ikke et problem. Dog kræver det man har adgang til en loddekolbe eller -pistol, så man kan klippe ledningerne over på den gamle blæser og lodde stik og støjfilter over på den nye. Man skal også lige tage 2-3 strøg med en rasp, fil eller sandpapir på alle hjørnerne på de 2 flanger så de bliver runde, ellers passer den ikke helt.

Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

PoulD skrev:Kan være det bare er mig, men jeg forstår ikke det du skriver Tobias.
Jeg tror ikke du kan skille selve blæseren. Og HVIS du kan, er selve "propellen" jo bare et stykke plastik. Jeg kan ikke forestille mig det skulle gå i stykker. Det der går i stykker vil formentlig være vindingerne i motoren eller lejer/bøsninger.

Jeg har selv skiftet blæser selvom der stadig er garanti, da jeg ikke ville vente 1-2 uger på at få det gjort. Jeg brugte denne: http://www.coolerkit.dk/shop/zalman-zm- ... 2275p.html" onclick="window.open(this.href);return false; som har stort set samme specs.
Det er er ikke svært, kan nok gøres på 10-15 min. men brug dog hellere en halv time. Der er godt nok klistret noget akrylfugemasse eller lignende henover flangen, men det hæfter ikke ret godt på lampehuset, så det er ikke et problem. Dog kræver det man har adgang til en loddekolbe eller -pistol, så man kan klippe ledningerne over på den gamle blæser og lodde stik og støjfilter over på den nye. Man skal også lige tage 2-3 strøg med en rasp, fil eller sandpapir på alle hjørnerne på de 2 flanger så de bliver runde, ellers passer den ikke helt.

Problemet på min blæser er netop, at en af armene på propellen er revet af. Købte den brugt og så det først et par dage efter. Så den ville jeg skifte. Blæseren bøvler ikke endnu, og lampen er gemt væk i lampekasse, men i frit rum larmer det mere end højst nødvendigt.

Jeg venter på en 80x80x15mm blæser fra eBay, som jeg vil lege lidt med, når den kommer. Om jeg tør skifte hele blæseren vil tiden vise. Ellers har jeg blot en reserve, skulle den en dag gå i stykker. Jeg har loddekolbe og det hele og er generelt ret fiks på fingrene, så at skifte blæseren bliver nok ikke noget problem - håber jeg! :be:
Mvh Tobias
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

tror bestemt du finder det MEGET mere besværligt kun at skifte selve vingerne end hele blæseren, der er mange ting der spiller ind i de forskellige producenters måde at bygge en blæser op på, lejer, viklinger og str på blæserhoved kontra stator, det eneste mål du kan regne med er det på selve blæseren, altså de 80x80x15 som du selv skriver, der kan de være du bare skal file lidt af nogle hjørner eller lave en udskæring hist og her, men at begynde at bygge en blæser sammen med en anden, den tror jeg ikke er så nem, og jeg er uddannet elektrofagtekniker, det gad jeg ikke engang begynde at gå igang med :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"