kalkreaktor versus Balling fakta eller myter?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
kalkreaktor versus Balling fakta eller myter?
har med stigende interesse fulgt og gennemlæst de seneste tråde omkring kalkreaktor og Balling -alle gode og informative indlæg og meget lærerige, men jeg sidder tilbage med et spørgsmål:
Da investering i kalkreaktor er forbundet med meget store omkostninger, kunne det være interessant at høre, om nogle herinde kan dokumentere eller argumentere for ud fra objektive fakta, at den ene eller anden metode er bedre end den anden. (i forhold til vækst og farver)
Der er mange myter forbundet med hobbyen - f. eks vandskifte versus tilsætninger og andre ting
Mange skriver og fortæller, at de efter overgang til kalkreaktor har fået flottere farver og mere vækst.
Uden at kende til andet end Balling, er det da interessant HVORFOR koraller tilsyneladende (måske) trives bedre med kalkreaktor end med Balling.
jeg er vidende om konstante værdiers betydning, men der må være et eller andet andet i kemien, der spiller ind, hvis udsagnene er rigtige?
Nogle input der kan overbevise mig om, at investeringen er det værd. ?(Ud over dovenskab, tekniknørdethed osv osv)
-kan have overset relevante tråde der giver de ønskede svar
Da investering i kalkreaktor er forbundet med meget store omkostninger, kunne det være interessant at høre, om nogle herinde kan dokumentere eller argumentere for ud fra objektive fakta, at den ene eller anden metode er bedre end den anden. (i forhold til vækst og farver)
Der er mange myter forbundet med hobbyen - f. eks vandskifte versus tilsætninger og andre ting
Mange skriver og fortæller, at de efter overgang til kalkreaktor har fået flottere farver og mere vækst.
Uden at kende til andet end Balling, er det da interessant HVORFOR koraller tilsyneladende (måske) trives bedre med kalkreaktor end med Balling.
jeg er vidende om konstante værdiers betydning, men der må være et eller andet andet i kemien, der spiller ind, hvis udsagnene er rigtige?
Nogle input der kan overbevise mig om, at investeringen er det værd. ?(Ud over dovenskab, tekniknørdethed osv osv)
-kan have overset relevante tråde der giver de ønskede svar
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Re: kalkreaktor versus Balling fakta eller myter?
Jeg tror ikke du finder et korrekt svar på hvilken af de to metoder der giver det bedste resultat omkring farver og vækst.
Men en ting kan vi godt slå helt fast. Stabile vandværdier er et must.
Om du så tilsætter manuelt eller kalkreaktor eller balling er lige meget.
Jeg har kørt kalkreaktor i mange år og har nu kørt balling i 2 år.
Jeg er kommet til den konklusion at den nemmeste måde er kalkreaktor når man kommer op på at skulle tilsætte over 1L balling væsker om dagen.
Men en ting kan vi godt slå helt fast. Stabile vandværdier er et must.
Om du så tilsætter manuelt eller kalkreaktor eller balling er lige meget.
Jeg har kørt kalkreaktor i mange år og har nu kørt balling i 2 år.
Jeg er kommet til den konklusion at den nemmeste måde er kalkreaktor når man kommer op på at skulle tilsætte over 1L balling væsker om dagen.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
http://glassbox-design.com/2009/two-par ... s-for-you/" onclick="window.open(this.href);return false;
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Ved at kører kalkreaktor overgiver du kontrollen med de enkelte elementer til maskinen. Den gør arbejdet så man i hverdagen bare kan nøjes med at følge sin kh. Men det er så ikke lige så nemt for kontrolfreaken at justere på noget.
Det er lidt som at sammenligne mac og pc.
Syntes jeg ser helt kanon farver hos den del af balling folket der passer deres værdier, og det samme med dem der lader en reaktor om det..
Det er lidt som at sammenligne mac og pc.
Syntes jeg ser helt kanon farver hos den del af balling folket der passer deres værdier, og det samme med dem der lader en reaktor om det..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Okay - jeg kan sagtens forstå at folk, der har investeret omkring 5000 kr. som det koster at starte en kalkreaktor op, straks synes/fornemmer eller hvad, at det har givet bedre vækst og farver - det er vel logik for burhøns, at sådan vil det være, men der er altså ingen der med udgangspunkt i kemi og kemiske processer kan begrunde en så stor udgift i forhold til den noget billigere Balling (ved mindre mængder end 1 liter/væske i døgnet)
Interessant: Så er det altså bare et spørgsmål om bekvemmelighed og teknik fascination
Interessant: Så er det altså bare et spørgsmål om bekvemmelighed og teknik fascination
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Der kører allerede masser af tråde der dækker dette emne
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jeg kan ikke finde dem - og de fleste jeg har læst går lynhurtigt over i myter og tro og hvad der er nemt og bekvemt.
jeg savner videnskabelige data
jeg savner videnskabelige data
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
Jeg har kørt med balling i omkring et halvt år, det var simpelt nok at finde den mængde som gav stabile værdier og har ikke haft nogen problemer i akvariet. Af helt andre grunde valgte jeg så for et par måneder siden at starte op med kalk reaktor med Arm medie. Og jeg kan nu konstatere at mine koraller gror som ukrudt, og et par af dem er også blevet pænere i farven en enkelt er gået fra lyse lilla til tyrkise lilla.!
Om det skyldtes reaktoren eller noget andet kan jeg jo ikke sige? Men en ting er 100% sikkert, der er knald på mine sps nu, så jeg er igang med at sætte et extra akvarie op til aflæggere. 

- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2012
jeg har lavet et par foto dokumenter der med passende mellemrum viser mit akvarie set fra forsiden over det sidste år , siden det blev anlagt sidste gang dec 2012
og der kan man tydelig se at efter skiftet til kalkreaktor for ca. 6 md siden , er farver og vækst på koraller og lilla kalkalger virkelig kommet igang .
alle andre parametre ( lys , cirkulation , osv. ) er helt de samme som før reaktor , så dette spiller ikke ind .
jeg er ikke i tvivl overhovedet om virkningen af reaktor , men selvfølgelig er netop dette et spørgsmål om religion .
jeg tilsætter ingenting til akv. ud over selvf. faste vandskift på ca. 10 pct/md. , men har haft rigtig gode LS at starte op med .
og der kan man tydelig se at efter skiftet til kalkreaktor for ca. 6 md siden , er farver og vækst på koraller og lilla kalkalger virkelig kommet igang .
alle andre parametre ( lys , cirkulation , osv. ) er helt de samme som før reaktor , så dette spiller ikke ind .
jeg er ikke i tvivl overhovedet om virkningen af reaktor , men selvfølgelig er netop dette et spørgsmål om religion .
jeg tilsætter ingenting til akv. ud over selvf. faste vandskift på ca. 10 pct/md. , men har haft rigtig gode LS at starte op med .
hilsen Frank
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Jeg har haft pæne farver både med Balling og kalk reactor. Jeg Syntes bare kalk reactor er lettest og giver mindst arbejde for mig. Samtidig er det billigere i længden, hvis man har et højt forbrug.