Køling via omvendt jordvarme

Forum for generel snak omkring saltvand.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Køling via omvendt jordvarme

Indlæg af Schwensen »

PederP skrev:
DanielXavier skrev:Carsten..

En simpel budget LED lampe.. Har fungeret til mit salt, og kommer til at fungere til alle mine baljer i fremtiden.
Ja vis da hvor du kan købe så billige komponenter. 6x Maxspect er = 960W kvalitets dioder :)
Jeg er meget til DIY, men da jeg skulle købe sidst regnede jeg mig frem til at skulle betale ca. 75% af en Maxspect for en gør det selv - uden kabinet..

Med hensyn til "jordkøling". Tror det ville være smart hvis man lavede en separat "sump" til jordslangen, så man kunne holde konstant cirkulation i slangen, for så at lave vandudvekslingen mellem akvariesumpen og kølesumpen termostatstyret. Så undgår man noget vand der står stille.

Alternativt kunne man placere en termostat styret kølesump i akvariesumpen, og så bruge selve sumpen som varmeveksel. Så der slet ikke kommer akvarievand ud i slangerne.
Jeg vil også gerne se byggelisten på sådan en lampe, da jeg gerne vil bruge et rum i sumpen til fragmenter :) Så venter med spænding!
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

hvad siger I... er 21.000 kr. for nyt LED lys ikke i overkanten i forhold til at gå efter HQI lys + jordkøling ?
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Jeg ville have valgt led og fremtiden, istedet for at poste lige så mange penge i at forbedre fortiden.. Men det bare min personlige holdning :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:hvad siger I... er 21.000 kr. for nyt LED lys ikke i overkanten i forhold til at gå efter HQI lys + jordkøling ?
Det lyder af mange penge, men nu er det jo også et akvarie i en størrelse vi ikke ser så tit - læs sjældent. Og omkostningerne ved så stort et akvarie er meget store.
Selvom mit akvarie kun er 1/3 del af det du vil sætte op, kostede lamperne til mit det samme.
Lamperne er dyre i indkøb, men sparer sig forholdvist hurtigt ind igen, ved ikke at bruge så meget strøm
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Jeg må gå i tænkeboks. Tak for jeres svar :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Alt efter dimensionerne, og hvor højt du har til loftet, så kan man nu få en Maxspect til at dække ret meget. I min optik er det ikke sikkert du behøves 6 stk.
Hvis det ikke var fordi jeg valgte antal lamper efter hvordan lyset skulle ramme stensætningen, i stedet for omvendt, så vil jeg påstå at jeg ville kunne opnå samme lysforhold med kun 2 lamper over mit 900L i stedet for 3 der er dæmpet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lidt af det PederP er inde på. Du kunne jo prøve at købe 4 til en start og se om de giver lys nok og helt ud i krogene. Det er jo let nok at købe et par stykker mere hvis de 4 ikke er nok.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"