Vand til nyopstartet balje!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Nautilus
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950 Vestjylland
Kontakt:

Vand til nyopstartet balje!

Indlæg af Nautilus »

Hej..

Når det er at jeg skal fylde vand i mon balje er det så ikke bedst at jeg undgår så lidt kalk i vandet som muligt?

jeg ved nemlig at her i byen er der rigtig meget kalk i vandet, så tænke på om jeg måske skulle købe nogle dunke destileret vand og blande op med, og så måske koge en del vand, så jeg kun får en 1/3 vand fra hanen?

/Nautilus
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Altså du får ikke mindre kalk i vandet ved at koge det, snarere mere, da noget af vandet vil fordampe. Desuden er kalk en god ting i saltvandsakvarier.
Grunden til at det kan være godt at rense vandet er at noget postevand indeholder nitrat, phosfat og i de ekstreme tilfælde klor. Det kan du undgå ved at bruge et omvendt-osmose-anlæg.
Jeg tror ikke det betyder noget særligt om du bruger dansk postevand til at blande vandet til det nystartede akvarium, det kan jeg ikke se problemer i. Problemmerne kan komme med algevækst hvis du har meget fordampning på akvariet, og derfor tilsætte flere liter ekstra postevand per dag, med det ekstra nitrat og phosfat det medfører.
Brug du bare postevand, med mindre du kender nogen med et osmoseanlæg, eller selv vil købe et. Og så overvej om du bliver nødt til at anskaffe dig et, alt efter om du har meget fordampning, hvis du f.eks. har åbent akvarie med kraftig HQI over.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"