Vand skifte koldt eller tempereret vand
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2800 Kongens Lyngby
- Saltvand siden?: 2012
Vand skifte koldt eller tempereret vand
Hej alle,
Nu er jeg endelig kommet på efter at have lurret i nogle måneder i dette fantastiske forum.
Mit første spørgsmål går på vandskifte. Når i laver saltvand bruger i så koldt vand eller lun vand? Jeg bruger ikke osmose vand pt. og er derfor bange for at der kan ryge metal rester eller lign. hvis jeg bruger lunt vand fremfor kold (Ved dog ikke om det er et gammelt rygte) På den anden side hvis jeg bruger koldt vand vil det tage lang tid da jeg skal vente til at vandet i spanden når den rigtige tempertur til akvariet.
Håber i kan hjælpe.
Hilsen
Niels
Nu er jeg endelig kommet på efter at have lurret i nogle måneder i dette fantastiske forum.
Mit første spørgsmål går på vandskifte. Når i laver saltvand bruger i så koldt vand eller lun vand? Jeg bruger ikke osmose vand pt. og er derfor bange for at der kan ryge metal rester eller lign. hvis jeg bruger lunt vand fremfor kold (Ved dog ikke om det er et gammelt rygte) På den anden side hvis jeg bruger koldt vand vil det tage lang tid da jeg skal vente til at vandet i spanden når den rigtige tempertur til akvariet.
Håber i kan hjælpe.
Hilsen
Niels
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Vand skifte koldt eller tempereret vand
Det med metallet afhænger af alderen på installationen.
Jeg har altid brugt koldt vand, så længe det er vandskifte på omkring 10 % er det uden betydning.
Det eneste man skal huske er at hydrometeret har fejlvisning hvis man måler uden for det, det er kalibreret til.
Jeg har altid brugt koldt vand, så længe det er vandskifte på omkring 10 % er det uden betydning.
Det eneste man skal huske er at hydrometeret har fejlvisning hvis man måler uden for det, det er kalibreret til.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Den med metal er vist mere en skrøne nu end realitet.
Mange vandrør er lavet af kobber og eller jern, og når vand løber gennem dem sker der en af slidning af molekyler fra rørene, men ikke noget der har nogen betydning i den virkelige verden.
Som Anders skriver, viser hydrometer/refraktometer ikke korrekt hvis vandet er for koldt. Men da vandet alligevel skal stå i ca. 24 timer inden det bruges, fordi nyt saltvand er noget meget krads noget for fisk og koraller, er der tid til at justere saltbalancen ind til sidst inden vandet bruges. Og i den tid er temperaturen steget til stuetemperatur
Mange vandrør er lavet af kobber og eller jern, og når vand løber gennem dem sker der en af slidning af molekyler fra rørene, men ikke noget der har nogen betydning i den virkelige verden.
Som Anders skriver, viser hydrometer/refraktometer ikke korrekt hvis vandet er for koldt. Men da vandet alligevel skal stå i ca. 24 timer inden det bruges, fordi nyt saltvand er noget meget krads noget for fisk og koraller, er der tid til at justere saltbalancen ind til sidst inden vandet bruges. Og i den tid er temperaturen steget til stuetemperatur
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2800 Kongens Lyngby
- Saltvand siden?: 2012
Hej Begge,
Mange tak for jeres svar.
Carsten når jeg laver vandskifte plejer jeg at smide en pumpe i spanden for at sørge for at det bliver blandet godt. Umiddelbart lader jeg den kun kører 5-10 min er det alt for kort tid?
Andre må selvfølgelig også svare.
Mange tak for hjælpen
Hilsen
Niels
Carsten når jeg laver vandskifte plejer jeg at smide en pumpe i spanden for at sørge for at det bliver blandet godt. Umiddelbart lader jeg den kun kører 5-10 min er det alt for kort tid?

Mange tak for hjælpen
Hilsen
Niels
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Hvis saltet er opløst efter så kort tid. Behøver pumpen jo ikke køre mere end det.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ny salt skrev:Hej Begge,
Mange tak for hjælpen
Hilsen
Niels
Ja, det vil jeg helt bestemt mene.
Når du skifter vand, og bruger vand der er så ny opblandet, irriterer det fisk og koraller.
Typisk vil korallerne slime en del.
Ph'en i friskt opblandet vand er ret høj. Den falder hvis vandet står og "damper af"
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Jeg har altid bare blandet osmosevandet med salt og hældt det mellem to spande to-tre gange, så det blive godt iltet og saltet er opløst. Så har det været klar til brug. Har til dato aldrig oplevet problemer med det.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Gizze
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9750 Østervrå
- Saltvand siden?: 2010
jeg blander vand en uge før det skal bruges (Laver vandskifte hver 14 dag)
Lader det stå i en dunk på gulvvarmen og ryster dunken godt et par gange om dagen.
Dumt eller ???
Lader det stå i en dunk på gulvvarmen og ryster dunken godt et par gange om dagen.
Dumt eller ???
Mit 40 Liters TV
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=62804

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5220 Odense SØ
- Saltvand siden?: 2009
Jeg har mit nyblandet saltvand kørende med pumpe og varmlegme i ca 24 timer inden skift
så min temp forbliver så stabil så muligt ligesom alle de andre værdier..
så min temp forbliver så stabil så muligt ligesom alle de andre værdier..
Upcomming zeobalje
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Slet ikke! Meget fornuftigt, men om det så behøvet ligefrem at stå en uge er så noget andet.Gizze skrev:jeg blander vand en uge før det skal bruges (Laver vandskifte hver 14 dag)
Dumt eller ???
- Gizze
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9750 Østervrå
- Saltvand siden?: 2010
SuperCarsten skrev:Slet ikke! Meget fornuftigt, men om det så behøvet ligefrem at stå en uge er så noget andet.Gizze skrev:jeg blander vand en uge før det skal bruges (Laver vandskifte hver 14 dag)
Dumt eller ???

Grunden til det står en uge er fordi jeg laver vandet i weekenden (Når jeg er hjemme)
Mit 40 Liters TV
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=62804

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2013
tror lige jeg har fundet en af årsagerne til mine Acropora ikke trives!! Har godt lagt mærke til de har slimet en del efter vandskift og så døde den store fine jeg havde..Carsten skrev:Ny salt skrev:Hej Begge,
Mange tak for hjælpen
Hilsen
Niels
Ja, det vil jeg helt bestemt mene.
Når du skifter vand, og bruger vand der er så ny opblandet, irriterer det fisk og koraller.
Typisk vil korallerne slime en del.
Ph'en i friskt opblandet vand er ret høj. Den falder hvis vandet står og "damper af"
kam dette være årsagen Carsten?
Esben
1000 l fra den 6/1-2019
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Med mindre du skifter vand hverdag, så tror jeg du skal lede efter årsagen andetsteds.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Carsten skrev:Med mindre du skifter vand hverdag, så tror jeg du skal lede efter årsagen andetsteds.
Dog ikke.. har også mistænkt lyset. Men alt andet trives helt fint bare ikke Acroporane af alle typer de folder sig ikke ud og dør en efter en stille og rogligt.. hmm. .
1000 l fra den 6/1-2019
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
så må du lige diske op med nogle flere oplysninger om akvariet.
Størrelse, lys og så de forskellige vand værdier
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
450l har 8 stk. t5 rør (4x80 w 4x54 w 4 blå 2 hvide 2 lyserøde) kh 9.6 Ca 430 mg 1480 no3 2Carsten skrev:så må du lige diske op med nogle flere oplysninger om akvariet.
Senest rettet af Gulkan fre 18. okt 2013 22:13, rettet i alt 1 gang.
1000 l fra den 6/1-2019
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
T5 rør skal skiftes jævnligt, så hvor gamle er de??
po3? Po4 kender vi, en værdi på 2??? Det lyder forkert
po3? Po4 kender vi, en værdi på 2??? Det lyder forkert
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense c
Håber du mener no3 2??
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Hehe no3 selvfølgelig. De ældste rør er 7 mrd. Er det ikke et år man regner med de kan side??
1000 l fra den 6/1-2019
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det kommer an på rørene. De lyserøde rør, er det Fidji pink eller hvad det nu er de hedder. De brænder ud meget hurtigt.Gulkan skrev:Hehe no3 selvfølgelig. De ældste rør er 7 mrd. Er det ikke et år man regner med de kan side??
Sidder rørene i reflektore?
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Ja det Gør de.. og de lyserøde er kun 2 mrd. Max!! Så med alt det i orden og ingen direkte kommentarer om at t5 rør ikke dur til Acropora kan jeg så også ulykke lyset??
1000 l fra den 6/1-2019
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
T 5 rør holder ca mellem 8-12 md alt afhængig af hvor meget kølening der er på dem, men det plejer ikke og resultere i koral død eller de slimer. Som regel når t5 eller hqi brænder ud så ændre lys spectret sig lidt og der begynder og komme alger i stedet.
Hva salt mærke kører du med gulkan, de gange jeg har oplevet at acro slimer ved vandskift har kun været når jeg brugte salt fra korallenzucht, og dette på tænker jeg den høje kalium.
Men hvis dit nye salt vand ikke har stået og blive godt omrørt/luftet i mindst 24 timer samt temp eller salt indhold ikke ligger på samme niveu som i akvariet vil acro også slime.
Mit nye salt vand står i 48 timer hvor det derefter bliver tjekket for temp og hvis den passer så tjekker jeg salt indhold, og først når salt indhold er magen til akvariet ryger det i
Hva salt mærke kører du med gulkan, de gange jeg har oplevet at acro slimer ved vandskift har kun været når jeg brugte salt fra korallenzucht, og dette på tænker jeg den høje kalium.
Men hvis dit nye salt vand ikke har stået og blive godt omrørt/luftet i mindst 24 timer samt temp eller salt indhold ikke ligger på samme niveu som i akvariet vil acro også slime.
Mit nye salt vand står i 48 timer hvor det derefter bliver tjekket for temp og hvis den passer så tjekker jeg salt indhold, og først når salt indhold er magen til akvariet ryger det i
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
kræft man tror du ramte plet der.. havde indtil for 3 mrd. Siden kun to af de 80 w kørende og der kom de ud med polypper og stod fint men så havde jeg nogle pladekoreller som så ud som om de ikke fik nok lys (brune polypper) så satte dem til.. det prøver laver jeg lige om igen. utroligt det først går op for mig nu..Carsten skrev:T5 rør er ok til Acropora og andre koraller. sidder lige og regner på det, og du kan godt være kommet ud i at der er for meget lys over.
der er 536W over 450 liter. De fleste ligger et stykke under 1w på liter
Tak for hjælpen!!! (Og tak for lån af tråden)

1000 l fra den 6/1-2019
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Gulkan skrev:kæft man tror du ramte plet der.. havde indtil for 3 mrd. Siden kun to af de 80 w kørende og der kom de ud med polypper og stod fint men så havde jeg nogle pladekoreller som så ud som om de ikke fik nok lys (brune polypper) så satte dem til.. det prøver laver jeg lige om igen. utroligt det først går op for mig nu..Carsten skrev:T5 rør er ok til Acropora og andre koraller. sidder lige og regner på det, og du kan godt være kommet ud i at der er for meget lys over.
der er 536W over 450 liter. De fleste ligger et stykke under 1w på liter
Tak for hjælpen!!! (Og tak for lån af tråden)
1000 l fra den 6/1-2019