Fæstne sten i kørende akvarie
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2009
Fæstne sten i kørende akvarie
Er der nogen der har erfaringer med at fæstne sten i et kørende akvarie? Har nogen sten som rokker lidt efter der er kommet nogen koraller på dem. Tænkte om jeg kunne lime dem sammen på en eller anden måde? Stenene kan eventuelt godt tages op af akvariet i min situation.
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6823 Ansager
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 6823 ansager
Re: Fæstne sten i kørende akvarie
Hvad med coralfix evt???
Ferskvand??? Nej så hellere have en klask af en våd berlinger
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Kender ingen af dem, hvordan er de at arbejde med?
Det skal jo helst være nemt. 

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Jeg har brugt reefbond til mine sten, tog dem dog op i en balje for sig selv, blandede det og påførte og 5 min senere kunne de sættes i igen.Frankmich skrev:du kan bruge det der hedder reefbond det hærder under vand
Er fuldt ud tilfreds med det. jo tykkere en blandning jo hurtigere tørre det (med måde) dog skal det nok være okay tykt for at påføre under vandet
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Jeg bruger også reefbond. Dog venter jeg aldrig 5 min med at smide det i baljen.
Triller en kugle af samme konsistens som modellervoks, og klemmer den sammen mellem det jeg skal kæbe under vand.
Godt tip at slukke cirkulationen
Triller en kugle af samme konsistens som modellervoks, og klemmer den sammen mellem det jeg skal kæbe under vand.
Godt tip at slukke cirkulationen

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Kunne være man skulle prøve en bøtte af dette.
Hvor meget bruger man, og hvor længe holder det efter man har åbnet det? SKal ikke lime mere end 3 sten sammen, fra størrelse tennisbold til grapefrugt. 
Og så regnede jeg med at ligge noget i bunden af stenene, så de ikke står direkte på glasset.

Og så regnede jeg med at ligge noget i bunden af stenene, så de ikke står direkte på glasset.
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det skal lige blandes op med vand først. Så det er pulverform . Så det holder vel til nogle kun år hvis du ikke gør det vådtHyldager skrev:Kunne være man skulle prøve en bøtte af dette.Hvor meget bruger man, og hvor længe holder det efter man har åbnet det? SKal ikke lime mere end 3 sten sammen, fra størrelse tennisbold til grapefrugt.

- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
En 500g bøtte har jeg været et par år om at få brugt.
Ingen holdbarheds dato - det er bare tørt cement "pulver"
Det klæber også på glas, så hvis du vil flytte på det kan det være en idé at have noget mellem cement og glas mens det hærder.
Ingen holdbarheds dato - det er bare tørt cement "pulver"

Det klæber også på glas, så hvis du vil flytte på det kan det være en idé at have noget mellem cement og glas mens det hærder.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Nu har jeg fået en bøtte reefbound, og hold da op noget bøvl. Det kan slet ikke klæbe noget som helst sammen. Jeg har både prøvet med blandinger der har givet bløde og hårde konsistenser, og at lime over og under vandet. Resultatet var det samme hver gang. Det kan ikke lime noget som helst sammen, overhovedet. Lavede en bold, trykkede korallen ned i bolden, og fast på stenen. Det laver bare et aftryk hvor korallen har siddet, og så kan jeg pille den ud uden problemer bagefter. Og det samme gjorde sig gældende med sten. Det kan fint støtte, men ikke lime noget sammen.
Så nu er korallerne limet fast med sekundlim, gel typen. Men det løser ikke mit problem med løse sten. :/
Så nu er korallerne limet fast med sekundlim, gel typen. Men det løser ikke mit problem med løse sten. :/
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Lav det jeg kalder en tyk cement ligende blanding (ikke som en bold, sæt eksempelvis dine sten i en balje og sørg for de kan stå som du vil sætte dem inden du påføre det. de kan måske støtte op af siden på baljen, lige en klat/mudder på der hvor de skal kobles sammen og så ellers spartel noget op af siderne og lad det tørre, ville faktisk sige at det skal vare ala spartel masse i konsistentenHyldager skrev:Nu har jeg fået en bøtte reefbound, og hold da op noget bøvl. Det kan slet ikke klæbe noget som helst sammen. Jeg har både prøvet med blandinger der har givet bløde og hårde konsistenser, og at lime over og under vandet. Resultatet var det samme hver gang. Det kan ikke lime noget som helst sammen, overhovedet. Lavede en bold, trykkede korallen ned i bolden, og fast på stenen. Det laver bare et aftryk hvor korallen har siddet, og så kan jeg pille den ud uden problemer bagefter. Og det samme gjorde sig gældende med sten. Det kan fint støtte, men ikke lime noget sammen.

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Jeg kan ikke lime dem sammen uden for akvariet, de kan ikke komme igennem åbningen samlet. (Har et fluval edge). Har dog prøvet din fremgangsmåde i akvariet - under vand, og det lykkedes bestemt ikke. Skidtet størknede fint, men stenen sad overhovedet ikke fast.Mikki skrev:Lav det jeg kalder en tyk cement ligende blanding (ikke som en bold, sæt eksempelvis dine sten i en balje og sørg for de kan stå som du vil sætte dem inden du påføre det. de kan måske støtte op af siden på baljen, lige en klat/mudder på der hvor de skal kobles sammen og så ellers spartel noget op af siderne og lad det tørre, ville faktisk sige at det skal vare ala spartel masse i konsistentenHyldager skrev:Nu har jeg fået en bøtte reefbound, og hold da op noget bøvl. Det kan slet ikke klæbe noget som helst sammen. Jeg har både prøvet med blandinger der har givet bløde og hårde konsistenser, og at lime over og under vandet. Resultatet var det samme hver gang. Det kan ikke lime noget som helst sammen, overhovedet. Lavede en bold, trykkede korallen ned i bolden, og fast på stenen. Det laver bare et aftryk hvor korallen har siddet, og så kan jeg pille den ud uden problemer bagefter. Og det samme gjorde sig gældende med sten. Det kan fint støtte, men ikke lime noget sammen.
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Kan du komme til at sætte noget op af siden på stenen, alså ind over nogle kanter og sådan så det kan holde det ?Hyldager skrev:Jeg kan ikke lime dem sammen uden for akvariet, de kan ikke komme igennem åbningen samlet. (Har et fluval edge). Har dog prøvet din fremgangsmåde i akvariet - under vand, og det lykkedes bestemt ikke. Skidtet størknede fint, men stenen sad overhovedet ikke fast.Mikki skrev:Lav det jeg kalder en tyk cement ligende blanding (ikke som en bold, sæt eksempelvis dine sten i en balje og sørg for de kan stå som du vil sætte dem inden du påføre det. de kan måske støtte op af siden på baljen, lige en klat/mudder på der hvor de skal kobles sammen og så ellers spartel noget op af siderne og lad det tørre, ville faktisk sige at det skal vare ala spartel masse i konsistentenHyldager skrev:Nu har jeg fået en bøtte reefbound, og hold da op noget bøvl. Det kan slet ikke klæbe noget som helst sammen. Jeg har både prøvet med blandinger der har givet bløde og hårde konsistenser, og at lime over og under vandet. Resultatet var det samme hver gang. Det kan ikke lime noget som helst sammen, overhovedet. Lavede en bold, trykkede korallen ned i bolden, og fast på stenen. Det laver bare et aftryk hvor korallen har siddet, og så kan jeg pille den ud uden problemer bagefter. Og det samme gjorde sig gældende med sten. Det kan fint støtte, men ikke lime noget sammen.

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Det er to sten, som tilsammen former et T der skal limes sammen, hvor den ene spids står ovenpå midten af den anden sten. Jeg har lagt en klump reefbond imellem de to sten hvor de hviler og trykket hårdt sammen og holdt det sammen 3-4 minutter. Derefter tog jeg mere reefbond, og smurte op af siden på stenen der balancerer. 2-3 cm op, på de sider det var muligt at komme til. 30 minutter efter, kan jeg lige så fint løfte den øverste sten væk uden problemer. Reefbonden er bare hærdet som en afstøbning af stenen.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Jeg skal også til at lege med reefbond, men min plan er nu at bore hul i mine sten og sætte dem sammen med et rør.
Og så bruge reefbond til at danne en overgang mellem mine sten, så man ikke ser det rør det holder dem sammen.
Min plan er nemlig også at de skal kunne tages fra hinanden igen
Og så bruge reefbond til at danne en overgang mellem mine sten, så man ikke ser det rør det holder dem sammen.

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hmm det er fandme svært at se hvad det kan være, er dine sten der skal stå ovenpå helt glat, den ene opsætning jeg lavede er nemlig præsis det samme, altså et T.Hyldager skrev:Det er to sten, som tilsammen former et T der skal limes sammen, hvor den ene spids står ovenpå midten af den anden sten. Jeg har lagt en klump reefbond imellem de to sten hvor de hviler og trykket hårdt sammen og holdt det sammen 3-4 minutter. Derefter tog jeg mere reefbond, og smurte op af siden på stenen der balancerer. 2-3 cm op, på de sider det var muligt at komme til. 30 minutter efter, kan jeg lige så fint løfte den øverste sten væk uden problemer. Reefbonden er bare hærdet som en afstøbning af stenen.
Kan du komme til at tørre den øverste sten eller duppe den inden og så påføre og sænke det bagefter? , mine sten var total våde og det virkede
kan lige ligge et billede ind 2 min

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Ja, den øverste sten går ned i en spids. Så der er ikke rigtig nogen fremspring eller noget man støbe rundt om som så ville kunne holde på det.Mikki skrev:Hmm det er fandme svært at se hvad det kan være, er dine sten der skal stå ovenpå helt glat, den ene opsætning jeg lavede er nemlig præsis det samme, altså et T.Hyldager skrev:Det er to sten, som tilsammen former et T der skal limes sammen, hvor den ene spids står ovenpå midten af den anden sten. Jeg har lagt en klump reefbond imellem de to sten hvor de hviler og trykket hårdt sammen og holdt det sammen 3-4 minutter. Derefter tog jeg mere reefbond, og smurte op af siden på stenen der balancerer. 2-3 cm op, på de sider det var muligt at komme til. 30 minutter efter, kan jeg lige så fint løfte den øverste sten væk uden problemer. Reefbonden er bare hærdet som en afstøbning af stenen.
Kan du komme til at tørre den øverste sten eller duppe den inden og så påføre og sænke det bagefter? , mine sten var total våde og det virkede
kan lige ligge et billede ind 2 min
Denne metode kan jeg ikke bruge, og bibeholde min stenopsætning. Det kan ikke lade sig gøre med stenenes udformning og størrelse.KasperT skrev:Jeg skal også til at lege med reefbond, men min plan er nu at bore hul i mine sten og sætte dem sammen med et rør.
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Vi snakker sten på flere kilo og kan løfte den i top stenen

- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det var sært. Jeg har støbt sten fast som hylder, vinkelret på en søjle, uden problemer.Hyldager skrev:Nu har jeg fået en bøtte reefbound, og hold da op noget bøvl. Det kan slet ikke klæbe noget som helst sammen. Jeg har både prøvet med blandinger der har givet bløde og hårde konsistenser, og at lime over og under vandet. Resultatet var det samme hver gang. Det kan ikke lime noget som helst sammen, overhovedet. Lavede en bold, trykkede korallen ned i bolden, og fast på stenen. Det laver bare et aftryk hvor korallen har siddet, og så kan jeg pille den ud uden problemer bagefter. Og det samme gjorde sig gældende med sten. Det kan fint støtte, men ikke lime noget sammen.
Jeg bruger tit gummibånd jeg binder om søjlerne til at støtte.
Lad gerne støtten sidde så længe som muligt så det er ordentligt gennemhærdet.
Ellers vil jeg da beklage rådet du fik, hvis du ikke kan få det til at virke.

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja jeg må da vist os hellere beklage hvis det ikke virker hos ham ;(PederP skrev:Det var sært. Jeg har støbt sten fast som hylder, vinkelret på en søjle, uden problemer.Hyldager skrev:Nu har jeg fået en bøtte reefbound, og hold da op noget bøvl. Det kan slet ikke klæbe noget som helst sammen. Jeg har både prøvet med blandinger der har givet bløde og hårde konsistenser, og at lime over og under vandet. Resultatet var det samme hver gang. Det kan ikke lime noget som helst sammen, overhovedet. Lavede en bold, trykkede korallen ned i bolden, og fast på stenen. Det laver bare et aftryk hvor korallen har siddet, og så kan jeg pille den ud uden problemer bagefter. Og det samme gjorde sig gældende med sten. Det kan fint støtte, men ikke lime noget sammen.

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Det er der jo ikke noget at gøre ved. Prøvede i 1½ time at lime to sten sammen, og to koralfragmenter fast. Intet af det lykkedes, hverken over eller under vand. En skam i bor så langt væk, ellers kunne i lige have kigget forbi til en kop øl og lidt leg med modellervoks.Mikki skrev:Ja jeg må da vist os hellere beklage hvis det ikke virker hos ham ;(PederP skrev:Det var sært. Jeg har støbt sten fast som hylder, vinkelret på en søjle, uden problemer.Hyldager skrev:Nu har jeg fået en bøtte reefbound, og hold da op noget bøvl. Det kan slet ikke klæbe noget som helst sammen. Jeg har både prøvet med blandinger der har givet bløde og hårde konsistenser, og at lime over og under vandet. Resultatet var det samme hver gang. Det kan ikke lime noget som helst sammen, overhovedet. Lavede en bold, trykkede korallen ned i bolden, og fast på stenen. Det laver bare et aftryk hvor korallen har siddet, og så kan jeg pille den ud uden problemer bagefter. Og det samme gjorde sig gældende med sten. Det kan fint støtte, men ikke lime noget sammen.

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hyldager skrev:Det er der jo ikke noget at gøre ved. Prøvede i 1½ time at lime to sten sammen, og to koralfragmenter fast. Intet af det lykkedes, hverken over eller under vand. En skam i bor så langt væk, ellers kunne i lige have kigget forbi til en kop øl og lidt leg med modellervoks.Mikki skrev:Ja jeg må da vist os hellere beklage hvis det ikke virker hos ham ;(PederP skrev:Det var sært. Jeg har støbt sten fast som hylder, vinkelret på en søjle, uden problemer.Hyldager skrev:Nu har jeg fået en bøtte reefbound, og hold da op noget bøvl. Det kan slet ikke klæbe noget som helst sammen. Jeg har både prøvet med blandinger der har givet bløde og hårde konsistenser, og at lime over og under vandet. Resultatet var det samme hver gang. Det kan ikke lime noget som helst sammen, overhovedet. Lavede en bold, trykkede korallen ned i bolden, og fast på stenen. Det laver bare et aftryk hvor korallen har siddet, og så kan jeg pille den ud uden problemer bagefter. Og det samme gjorde sig gældende med sten. Det kan fint støtte, men ikke lime noget sammen.

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Det er denne opsætning det drejer sig om. Stenene står der nu, men vælter meget nemt. Stenene vejer ca 1 kg samlet.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2012
Brug reefconstruct fra Aqua medic det virker. Limer både sten og koraller og har ikke svigtet endnu. Det er et epoxy produkt så brug så lidt som muligt og undgå at massere det gr meget under vandet. Det er lige som modellervoks i konsistensen. Sluk for cirkulationen en halv times tid. og så virker skidtet.
Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Det er muligt du skal lægge stenene anderledes under hærdningen, end du vil have dem til at stå i baljen.
Jeg ville bruge noget 2 komponent "tyggegumme" af en art, der findes flere typer.
Jeg ville bruge noget 2 komponent "tyggegumme" af en art, der findes flere typer.
- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Dette her er rigtigt godt..
http://www.decocean.dk/shop/p/522" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.decocean.dk/shop/p/522" onclick="window.open(this.href);return false;
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Uanset hvad du bruger, så husk at gøre stenene så rene som overhovedet muligt der hvor de skal hæfte. Mit akvarium har sin egen tandbørste til formålet 

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Ellers tar du bare konensPederP skrev:Uanset hvad du bruger, så husk at gøre stenene så rene som overhovedet muligt der hvor de skal hæfte. Mit akvarium har sin egen tandbørste til formålet

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Tak for tipsene, men jeg vil helst få det til at fungere med det jeg allerede har brugt penge på. 
Stenene havde fået en gang med tandbørsten inden.
Jer der har erfaring med reefbond, kan i ikke lave en guide for dummies jeg kan følge så jeg kan forsøge igen?

Stenene havde fået en gang med tandbørsten inden.
Jer der har erfaring med reefbond, kan i ikke lave en guide for dummies jeg kan følge så jeg kan forsøge igen?