Forhandlerne hæver langsomt priserne?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Forhandlerne hæver langsomt priserne?

Indlæg af Jones »

Er jeg den eneste, der har tænkt over, at priserne er steget? Jeg ser ofte danebrogsrejer til 175 kr pr stk. Tidligere kostede de 125-150 pr stk. Almindelige klovnefisk (ocellaris) koster ofte 150 kr pr stk. Tidligere fandt jeg den til 65-100 kr stykket. Ligeledes kan jeg se at prisen på kirurg er steget væsentligt. Og det samme med koraller. Jeg ved at dyrehandleren i Horsens fra tid til anden kører nogle tilbud, men her i Odense er tingene sgu dyre. Jeg har dog planer om at spørge min lokale forhandler om ikke han kunne tænke sig at lave nogle gode tilbud og komme lidt ind i kampen :)
o_O
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Forhandlerne hæver langsomt priserne?

Indlæg af KasperT »

Nu handler jeg mest her omkring Århus og der har priserne ikke ændret sig.
Lille klovn 75 kr. i sidste uge og det er den faste pris på skiltet ;-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Så er det bare Odense, der er for dyr.
o_O
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

Det er ikke kun i Odense.! Her på Sjælland stiger priserne også. Men sådan er det jo. I gamle dage kunne man få en filur is for 4kr. Idag koster den vel nærmere 15kr. Mere vil ha mere, sørgeligt men sandt.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Ja det er lidt tarveligt synes jeg. Men det er jo svært at gøre noget ved. Alternativet er at køre til Jylland, men benzinen koster sgu mere end hvad man så ville spare på sine indkøb.
o_O
Thorhauge
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 9490 Pandrup
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Thorhauge »

Så skulde i prøve styr på dyr i Aalborg der kisterne alm klovn 250kr
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:Ja det er lidt tarveligt synes jeg. Men det er jo svært at gøre noget ved. Alternativet er at køre til Jylland, men benzinen koster sgu mere end hvad man så ville spare på sine indkøb.
Du siger det sådan set lidt selv. Benzinen og prisen på samme.
Transportomkostningerne er steget markant. Alle de levende ting som du skriver om, koraller og fisk, er for det meste fløjet hertil og fragtraterne er steget bla. pga brændstof og Co2 afgifter.
En stor koral koster en del ekstra, da den optager mere plads i kassen. Pudsigt nok, så stiger prisen på fisk ikke proportionalt på samme måde.
Jeg fik en velvoksen A.mata. Den fyldte halvdelen af kassen. Alligevel var prisen ikke 4 x så dyr, selvom man kunne have haft 4-6 mindre fisk på den samme plads.

Jeg tror faktisk ikke, at man kan beskylde forhandlerne for at være grådige på den konto.
Jeg skriver ikke som forsøg på en slags forhandler pleje. Det er rent objektivt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Ja, det er sgu sørgeligt, nu var jeg ellers så glad for at min løn var steget de sidste 15 år, men det er tingene jeg vil købe også! Jeg kan huske da et studenterbrød kostede 1.75,-...

Jeg tror IKKE på at forhandlerne tjener mere nu, end for 10 år siden, som Kanstrup antyder, tværtimod, så har bl.a. konkurrencen fra internettet kun sænket avancen, samtidig med at krav til bl.a. dyrlægekursus, eller hvad fanden en eller anden ministeriearbejder nu havde fundet på, øget udgifterne til at drive forretning.

IMOP hold op med at tude over forhandlerne, de fleste af os kører i pænere biler end dem!
Senest rettet af ChristianJS man 14. okt 2013 09:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Når man modtager SU har man ikke en pænere bil end forhandleren ;) Jeg tuder ikke, men tænker over tingene. Jeg spurgte og I svarede.
o_O
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Jones, det har jeg heller ikke, men det er mit eget valg ;-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lad os tage et andet eksempel.
Rowaphos som der bruges pænt store mængder af.
For få år siden matchede vores forhandlere fint prisen i Tyskland, faktisk var de dyrere.
Idag er det et omvendt billed der tegner sig. 1 liter Rowa fåes idag i dåse - for 220 kroner. I Tyskland ligger prisen på ca. 395,- 5 liter kan fåes for 773 kroner, samme mængde koster i Tyskland 1778,-

Med hensyn til prisen på fisk og koraller, så tror jeg ikke at forhandleren tjener mere idag end for år tilbage, snarere tværtimod. Tidligere kom stort set alt direkte fra østen og hjem til lille DK. Idag er der meget mere som går via en grossist et eller andet sted, og det gør det ikke billigere, men til gengæld har vi et større udvalg at vælge imellem
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Man ser jo også flere butikker der lukke fordi de ikke kan have en sund omsætning..butikker der netop har kørt med meget billige priser... men man kan jo se at det ikke holder i længden... det pleaser kunderne på kort sigt. Vi kan jo nok så meget råbe på billige priser og gode tilbud... men hvad ønsker vi i længden.. at butikkerne overlever eller vi presser dem så meget at de drejer nøglen om og vi skal til at lave busture til Tyskland eller købe på nettet. - Jeg har i hvertfald ikke noget imod at give lidt ekstra for at holde de danske butikker kørenede.. stadig med lidt sund konkurrence imellem dem.

Men at åbne en butik uden indtjening for kun at køre priserne i bund også lukke igen.. det gavner da kun på kort sigt - og efterlader de eksisterende butikker i en trist lys da de på ingen måde kan følge med.. de lever af det og har regninger at betale... for dem er det ikke en "hobby forretning" men hammerende alvor. De har bestemt ikke råd til at køre en forretning hvor indtjeningen er nul.

Der er kommet flere butikker til.. og hver tager sin bid af kagen..( der kan nu kun være plads til et hvis antal klovnfisk rundt omkring i Danmark) men hver stykke ender med at koste mere da der bliver langet mindre over disken hvert sted.. for at holde den samme omsætning.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Netop hjemvendt fra England kan jeg fortælle at priserne er de samme der, som de er her.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

kenneth olsen skrev:Man ser jo også flere butikker der lukke fordi de ikke kan have en sund omsætning..butikker der netop har kørt med meget billige priser... men man kan jo se at det ikke holder i længden... det pleaser kunderne på kort sigt. Vi kan jo nok så meget råbe på billige priser og gode tilbud... men hvad ønsker vi i længden.. at butikkerne overlever eller vi presser dem så meget at de drejer nøglen om og vi skal til at lave busture til Tyskland eller købe på nettet. - Jeg har i hvertfald ikke noget imod at give lidt ekstra for at holde de danske butikker kørenede.. stadig med lidt sund konkurrence imellem dem.

Men at åbne en butik uden indtjening for kun at køre priserne i bund også lukke igen.. det gavner da kun på kort sigt - og efterlader de eksisterende butikker i en trist lys da de på ingen måde kan følge med.. de lever af det og har regninger at betale... for dem er det ikke en "hobby forretning" men hammerende alvor. De har bestemt ikke råd til at køre en forretning hvor indtjeningen er nul.

Der er kommet flere butikker til.. og hver tager sin bid af kagen..( der kan nu kun være plads til et hvis antal klovnfisk rundt omkring i Danmark) men hver stykke ender med at koste mere da der bliver langet mindre over disken hvert sted.. for at holde den samme omsætning.
:GO

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af TNielsen »

Kan sagtens være at benzin priser, løn omkostninger osv er steget over en årrække, men det er da tankevækkende at en klovnfisk kan koste 75 kr i Århus, mens den koster 190kr i Ribe, der er godt nok et stykke vej til ribe fra århus meeeen... :D
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Der er selvfølgelig stor forskel på om de som her importere direkte fra rundt omkring i verden eller går igennem en anden importør som så også skal tjene lidt.

Men jo det er da en stor prisforskel.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

TNielsen skrev:Kan sagtens være at benzin priser, løn omkostninger osv er steget over en årrække, men det er da tankevækkende at en klovnfisk kan koste 75 kr i Århus, mens den koster 190kr i Ribe, der er godt nok et stykke vej til ribe fra århus meeeen... :D

Kunne det tænkes at der ikke er den samme kunde flow i Ribe som i Århus? Og derfor den højere pris? ( omkostninger skal jo stadig dækkes ind.. husleje, løn etc.)
man ser det jo også i kiosker på landet og i storbyerne... på landet med mindre kunde flow.. der koster tingene lidt mere i mange tilfælle.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Kasper j. »

kenneth olsen skrev:
TNielsen skrev:Kan sagtens være at benzin priser, løn omkostninger osv er steget over en årrække, men det er da tankevækkende at en klovnfisk kan koste 75 kr i Århus, mens den koster 190kr i Ribe, der er godt nok et stykke vej til ribe fra århus meeeen... :D

Kunne det tænkes at der ikke er den samme kunde flow i Ribe som i Århus? Og derfor den højere pris? ( omkostninger skal jo stadig dækkes ind.. husleje, løn etc.)
man ser det jo også i kiosker på landet og i storbyerne... på landet med mindre kunde flow.. der koster tingene lidt mere i mange tilfælle.
Benzin, fødevarer, cafe og restaurant besøg er væsentligt dyrere i København end eks. i Jylland. Jeg tror at grunden til at kioskerne måske er lidt billigere i KBH end i Jylland er at kioskerne i KBH snyder så vandet driver. Flere af dem fungere jo også som hælercentraler. Personligt handler jeg aldrig i kioskerne på Vesterbro eller Nørrebro da de ikke betaler skat og de benytter ulovlig arbejdskraft. Der var engang razzia mod koiskmiljøet på Vesterbro og Nørrebro. 19 ud af 20 snød.... Der ligger jo også rigtig mange supermarkeder som ejes at dansk supermarked eller Coop. Det er bedre at handle der og så boykotte kioskerne.
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af TNielsen »

kenneth olsen skrev:

Men det er jo "hønen eller ægget funktionen" der træder i kraft der. Det nytter ikke noget at sætte priserne op på den måde, så kører folk jo bare andre steder hen, og specielt i saltvands verdenen hvor man i forvejen skal ud og køre fordi der ikke ligger en forhandler i hver by.
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Nu var det også bare et eksemple. at ofte så er tingene dyre hvor der er mindre flow af kunder... om de snyder eller ej er en hel anden snak :-)
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

TNielsen skrev:
kenneth olsen skrev:

Men det er jo "hønen eller ægget funktionen" der træder i kraft der. Det nytter ikke noget at sætte priserne op på den måde, så kører folk jo bare andre steder hen, og specielt i saltvands verdenen hvor man i forvejen skal ud og køre fordi der ikke ligger en forhandler i hver by.
Derfor er det også fint at komme med gode tilbud fra forhandlernes side en gang imellem for at lokke kunder til.. som man ser det i dagligvare butikkerne.. de håber på at lokke kunder til der så også køber lidt vare til normal pris når nu de er der.... men de kan ikke leve af tilbud alene... når alt kommer til alt så handler det om at have en sund forretning hvor der er overskud i kassen så hjulene kan løbe rundt og ikke gå i stå.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Det håber jeg da de gør(altså en lille smule) således at de også er der i morgen :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Altså min årlige lønstigning bliver jo totalt devalueret hvert eneste år fordi alle andre også stiger i løn. Det er da ikke rimeligt. Det skal da kun være mig der får mere i løn. På den måde kan vi jo også holde priserne i ro. Hvorfor forstår verden ikke det? Hvor svært kan det være?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Haha hold nu k*** Poul :D .. Tror desværre problemet er at her i Odense har vi en forhandler som ikke kan sælge andet end fisk .. De få lps og sps han får hjem, måske 10 stk koster alle 450 kr ca.. Blødkoraller er der masser af .. Men man får sgu hurtigt mættet markedet med brune sarcophyton, ikke fordi det er en grim koral (jo det er) men fordi ikke mange fynboer har et Akvarie hvor centerpiece er en sarcophyton på størrelse med et fad !
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

Hernede sydpå er der også mega dyrt. Glæder mig sådan over at handle hos dyrehandleren i Horsens. Rigtig fine priser og et godt udvalg. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

Nogle er dyre nogle er billige. Om det er pga huslejen importen grådighed eller andet? Uanset så vælger de fleste at handle det billigste sted, og det gør jo at der af og til ryger en butik af i svinget. Det er mig dog stadig en gåde at minizoo kan blive ved med at eksistere, når man kigger på deres skyhøje priser.?? Men det kan jo så være at de er billige med andre ting som vi ik lige er obs på?
larsappel
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Indlæg af larsappel »

kanstrup skrev:Nogle er dyre nogle er billige. Om det er pga huslejen importen grådighed eller andet? Uanset så vælger de fleste at handle det billigste sted, og det gør jo at der af og til ryger en butik af i svinget. Det er mig dog stadig en gåde at minizoo kan blive ved med at eksistere, når man kigger på deres skyhøje priser.?? Men det kan jo så være at de er billige med andre ting som vi ik lige er obs på?
Tror måske nærmere, at Minizoo lever af at sælge til folk der kan li pels
Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Nu driver jeg til dagligt en fiskehandler, altså med spisefisk, røgeri osv. Jeg handler 14 km fra kbh. Min husleje er to tredjedele billigere end en tilsvarende bix i kbh og mine fiskepriser også. Ringer der en klokke? At beskylde diverse handlende for fusk på grundlag af tv udsendelser, også på åbent forum er både useriøst og kujonagtigt i en sådan grad at jeg græmmes. Det svarer til at alle jyder i trailerland kun køber sorte kartofler? Eller det er måske der skoen trykker? Stop øjeblikkeligt piben ind med den slags pis, og puds glorien ren i dyre vand og lovlige grænse pilsner. Jeg pudser min i opkast. Den kom da jeg læste lidt af de indlæg her. Køb et akvarie til tandkarper istedet, eller betal prisen. Mvh Dan
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Thorhauge skrev:Så skulde i prøve styr på dyr i Aalborg der kisterne alm klovn 250kr
Jeg har lige købt to klovne for 250kr.
Men butikken er dyr.

Men jeg vil ikke kalde det tarveligt, at priserne stiger. Der er nok en grund til det. Konkurrencen er vel også stor og fortjenesten er meget lille.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Sikke dog en masse indlæg mine tanker satte igang ;)
o_O
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"