Som så mange andre før mig, så faldt jeg pladask for akvarierne på nanno-reef.com.
Nu er spørgsmålet så, er det realistisk at starte op med salt, uden at det behøver at koste kassen - har lige et par år på SU endnu

Dette var nogenlunde hvad jeg havde tænkt mig :
Akvarie
55*55*45 (l*b*h) = 136 liter
(kan ikke rigtig finde ud af, om jeg burde lave akvariet lavere end 45 cm? Vil gerne have et lag sand på 3-5 cm, og så er der jo pludselig knap så langt fra akvariets bund og til lyset.)
Sump
30-40 liter
Lys
Enten 75 W HQI eller nogle t5 rør.
Det skal lige siges, at jeg ønsker kun at holde nogle af de mindre lyskrævende koreller såsom Zoanthids,Sinularia dura, Blastomussa etc. Egentelig vil jeg helst undgå HQI (mht. varme + min økonomi). Hvor mange watt bør jeg påregne, hvis jeg bruger T5?
Skummer
Hvilken kan anbefales, er der noget bestemt jeg bør være opmærksom på?
Circulation
Havde tænkt på et par Tunze, men vil da gerne have nogle forslag til hvilken model, evt. andre alternativer.
LR og LS
Havde tænkt på 15-20 kg LR og 10-15 kg. LS. Er det for meget/lidt.
OM
En af de helt store overvejelser går på et osmoseanlæg. Er det nødvendigt, eller er mit Århus vand "godt nok"?
Fisk / beboere
Når tiden engang er til det, havde jeg overvejet følgende besætning:
1. A. Ocellaris
1. Green Chromis
1. Royal Gramma
1. Firefish (Nemateleotris magnifica)
Derudover nogle snegle, rejer og måske en eramitkrebs eller to.
Jeg håber I vil give jeres besyv med,hvad angår de punkter jeg har stillet op, og om der er noget jeg bør overveje endnu engang, inden jeg kaster mig ud i det.
Jeg vil gerne have nogle links, (gerne udenlanske) til hvor man kan spare et par kroner på udstyr (lys,pumper,skummer og alt det løse), samt evt. DIY artikler/triks til selv at lave udstyret.
ps.
Er der noget udstyr jeg har glemt (udover salt,saltmåler,testkits og lign. småting)
pps. Ved egentelig ikke om 136 liter, er et "nanno", men det er squ i al fald meget mindre, end de ferskvandsbaljer jeg har stående pt.
Mvh jesper