Trachyphyllia dør, hjælp søges
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Trachyphyllia dør, hjælp søges
Hej alle
Jeg har nu for anden gang inden for kort tid hevet en Trachyphyllia op pga de stille nærmest går i opløsning, disse to blev købt samtidig ved den sammen forhandler. Har en Trachyphyllia i akvariet i forvejen og den står rigtig flot indtil videre, håber ikke jeg har fået noget skidt med hjem via de to andre.
Håber i kan hjælpe mig med og finde frem til hva der evt kunne være galt, det er en mærkelig måde de dør på, det starter på kanten af den i små plamager hvor den bliver lysere og dagen efter er disse plamager gået i opløsning og så går det ellers stærkt med og gå i hundende. Hva kan det dog være der foresager dette. Jeg har ikke nogen andre koraller i nærheden af dem, så der er ikke nogen der evt har brændt dem selv om det nærmest godt kunne ligne det.
Alle værdier er fine på nær at mg og ca ligger lige på kanten 480ca og 1500mg, så tror ikke det har noget med vandet og gøre da mange andre koraller ser ud til og trives.
Jeg har nu for anden gang inden for kort tid hevet en Trachyphyllia op pga de stille nærmest går i opløsning, disse to blev købt samtidig ved den sammen forhandler. Har en Trachyphyllia i akvariet i forvejen og den står rigtig flot indtil videre, håber ikke jeg har fået noget skidt med hjem via de to andre.
Håber i kan hjælpe mig med og finde frem til hva der evt kunne være galt, det er en mærkelig måde de dør på, det starter på kanten af den i små plamager hvor den bliver lysere og dagen efter er disse plamager gået i opløsning og så går det ellers stærkt med og gå i hundende. Hva kan det dog være der foresager dette. Jeg har ikke nogen andre koraller i nærheden af dem, så der er ikke nogen der evt har brændt dem selv om det nærmest godt kunne ligne det.
Alle værdier er fine på nær at mg og ca ligger lige på kanten 480ca og 1500mg, så tror ikke det har noget med vandet og gøre da mange andre koraller ser ud til og trives.
- Vedhæftede filer
-
- trasy.jpg (4.91 KiB) Vist 1060 gange
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: Trachyphyllia dør, hjælp søges
Jeg tænker umiddelbart lav Kh eller pH svingninger hvis det skal være noget i omgivelserne.
Ellers kan det jo være en infektion af en slags - en bakterie som får overtaget fordi noget stresser den bare lidt i dit system
Ellers kan det jo være en infektion af en slags - en bakterie som får overtaget fordi noget stresser den bare lidt i dit system
SPS : Stability provides succes
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg tror bare ikke dit akvarie egner sig til denne type koral. Du har nok for lidt næring til dem.
Jeg har selv måtte opgive disse typer af denne grund. Alt har været forsøgt. Lys, flow, værdier, ja alle de parmetre jeg kunne komme på.
Mine reagerede på samme måde som du beskriver. De går til fra kanten af.
Af samme grund køber jeg dem ikke mere. Jeg har taget livet af dem jeg skal.
Jeg koncentrerer mig så om de typer jeg ved jeg kan holde og der findes heldigvis et utal.
Erik
Jeg har selv måtte opgive disse typer af denne grund. Alt har været forsøgt. Lys, flow, værdier, ja alle de parmetre jeg kunne komme på.
Jeg koncentrerer mig så om de typer jeg ved jeg kan holde og der findes heldigvis et utal.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
nielsk skrev:Jeg tænker umiddelbart lav Kh eller pH svingninger hvis det skal være noget i omgivelserne.
Hej niels
Tak for indput, min kh har ligget på 8,7 i rigtig lang tid så der har ikke været nogen svingninger.
Det skal siges at disse 2 kun har været hos mig i ca 3-4 uger så hvis det med kh eller ph svingninger kunne foresage dette, kunne det jo tænkes at de havde været udsat for netop dette inde de er kommet til mig, syntes som regel det der sker i dag kan man først se hva indvirkninger det har på korallen 3 uger efter.
Jeg har også tænkt meget på netop det du skriver med en infektion, jeg har utrolig mange børste orm som ligger under korallerne og venter på der skal komme mad, tænker på om de evt kunne brænde/irretere korallen så den er mere modtagelige overfor infektion.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hej Erikcrazy seahorse skrev:Jeg tror bare ikke dit akvarie egner sig til denne type koral. Du har nok for lidt næring til dem.
Erik
Jeg tror ikke det er nærring de mangler, da jeg har en trasy tilbage og som er rigtig flot oppustet, det samme gør sig gældne med andre lps. N og p ligger dog utrolig tæt på 0 men da jeg døjer samtidig med alger i akvariet kan jeg jo se nærringen er til stede. Har fulgt med i mange af dine tråde hvor du beskriver hvorfor du har svært ved og holde disse typer lps, men jeg er sikker på der er masser af nærring, men tak for indput
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
For mig ser det ud til, at der er flere typer af Trachyer.
Den som du viser et billede af ligner en Trachyphyllia geoffroyi. Dem jeg har set - og som jeg selv har haft, har ikke været så fluffy i udseendet.
De har været sværest at få til at leve hos mig.
Den anden type, som man kunne kalde Welsophyllia typer, har hos mig været meget mere kødfulde. Dem har jeg kunne holde længere. De har oven i købet set ud til at trives.
Welsophyllia er vistnok blevet til Trachyphyllia også nu, men jeg er ikke helt sikker.
Men fælles for dem er, at de ikke duer til det jeg kan tilbyde dem - eller snarere, jeg kan ikke finde ud af at tilbyde dem det de skal bruge.
Jeg har for resten de samme målinger som du og har også alger på ruden, så jeg mangler heller ikke næring. Men de får nok ikke det rigtige.
Erik
Den som du viser et billede af ligner en Trachyphyllia geoffroyi. Dem jeg har set - og som jeg selv har haft, har ikke været så fluffy i udseendet.
De har været sværest at få til at leve hos mig.
Den anden type, som man kunne kalde Welsophyllia typer, har hos mig været meget mere kødfulde. Dem har jeg kunne holde længere. De har oven i købet set ud til at trives.
Welsophyllia er vistnok blevet til Trachyphyllia også nu, men jeg er ikke helt sikker.
Men fælles for dem er, at de ikke duer til det jeg kan tilbyde dem - eller snarere, jeg kan ikke finde ud af at tilbyde dem det de skal bruge.
Jeg har for resten de samme målinger som du og har også alger på ruden, så jeg mangler heller ikke næring. Men de får nok ikke det rigtige.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.