at fæstne ricordea florida skiver?
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
at fæstne ricordea florida skiver?
Nu skulle jeg igen flytte en sten med en koloni Florida skiver, på undersiden sad et par aflæggere som jeg skar af da de ellers ville gå til. Den ene kom af med lidt sten og sidder nu fint limet fast ovenpå stenen sammen med de andre.
Den anden blev forsigtigt skåret løs med barberblad, uden skader men desværre også uden sten.
Har nu prøvet med easy glue - den slap allerede idag igen. Det er også min erfaring fra tidligere. Alle de andre skiver jeg har haft i samme situation er gået til.
Jeg har prøvet med elastik, dækken med nylonstrømpe, kontaktlim, nedpresning i revne i sten og sikkert også andet.
I stærk strøm bliver de revet væk og uden strøm samler de "detruitus" omkring sig i løbet af et par dage.
Er der nogen som har gode erfaringer eller ligefrem fundet de vises sten.
Den anden blev forsigtigt skåret løs med barberblad, uden skader men desværre også uden sten.
Har nu prøvet med easy glue - den slap allerede idag igen. Det er også min erfaring fra tidligere. Alle de andre skiver jeg har haft i samme situation er gået til.
Jeg har prøvet med elastik, dækken med nylonstrømpe, kontaktlim, nedpresning i revne i sten og sikkert også andet.
I stærk strøm bliver de revet væk og uden strøm samler de "detruitus" omkring sig i løbet af et par dage.
Er der nogen som har gode erfaringer eller ligefrem fundet de vises sten.
SPS : Stability provides succes
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 1999
Re: at fæstne ricordea florida skiver?
Hej igjen nielsk:-)
Skriver ikke så meget på forumer for tiden(down periode),men haver hatt sukse med å legge slige skiver i en beholder med grovt korallgrusmedie nede i akvariet,hvor skivene feste sig efterhverdt !
Så kan man tage å lime korallgrusen de er festet til på en passende sten efterhverdt når det passer
Det haver fungert fint her hos mig oppe i fjeldene
Skriver ikke så meget på forumer for tiden(down periode),men haver hatt sukse med å legge slige skiver i en beholder med grovt korallgrusmedie nede i akvariet,hvor skivene feste sig efterhverdt !
Så kan man tage å lime korallgrusen de er festet til på en passende sten efterhverdt når det passer

Det haver fungert fint her hos mig oppe i fjeldene

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Det eneste der lykkes for mig er at tage nogle plastikgrus, og så fylde dem en fjerdedel op med sten i en mindre størrelse. Så ligger jeg et par skiver ned i, og sætter dem på bunden, så kan skiverne ikke blive blæst rundt. Efter et par uger har de sat sig fast på en sten, som så kan limes på, lige der hvor man gerne vil have dem.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
+1Schwensen skrev:Det eneste der lykkes for mig er at tage nogle plastikgrus, og så fylde dem en fjerdedel op med sten i en mindre størrelse. Så ligger jeg et par skiver ned i, og sætter dem på bunden, så kan skiverne ikke blive blæst rundt. Efter et par uger har de sat sig fast på en sten, som så kan limes på, lige der hvor man gerne vil have dem.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Jeg har selv prøvet at binde dem fast med en lille snor. Det har virket.
Jeg har også læst om nogen der tager et stykke af en nylonstrømpe og breder ud over som et net - der så fikserer den til stenen, som den kan sætte sig fat på. Hovedsagen er vel bare at den skal have ro til at selv sætte sig fast.
Den ned snoren har jeg også læst om, hvor de binder den så hårdt fast at den faktisk deles i to - som så gør -at du netop har to. Har dog aldrig selv prøvet det.
Vend endelig tilbage med resultatet.
Jeg har også læst om nogen der tager et stykke af en nylonstrømpe og breder ud over som et net - der så fikserer den til stenen, som den kan sætte sig fat på. Hovedsagen er vel bare at den skal have ro til at selv sætte sig fast.
Den ned snoren har jeg også læst om, hvor de binder den så hårdt fast at den faktisk deles i to - som så gør -at du netop har to. Har dog aldrig selv prøvet det.
Vend endelig tilbage med resultatet.
Life is a beach and then you dive.
- Chrissy62
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 4780 Stege
- Geografisk sted: Stege
Jeg prøvede med en elastik. Den delte sig i to, og begge satte sig fast på stenen. Men det kan sagtens gå galt med den metode også.
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Christina Frisdahl Faurbye
Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
-
- Reactions:
- 19
Tak for svarene, nu er det jo kun floridae jeg spørger til - Bare for at udpensle. Alle andre typer skiver er efter min erfaring lettere at få til at fæstne - jeg tænker også det er derfor Floridae holder prisen så godt.
Det med snoren er nyt for mig men lyder spændende. Elastikken har jeg kun dårlige erfaringer med med floridae.
Det med snoren er nyt for mig men lyder spændende. Elastikken har jeg kun dårlige erfaringer med med floridae.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg har gennem årene fæstnet mange skiver at alle slags ved at sætte et stykke gaze over skiven og så fæstne det hele med en elastik.
Ikke kun skiver er sat fast på den måde, men også Sacrophyton, Anthellia og Sinularia.
Gazen skal ligge fast over emnet, men ikke stramt.
Ikke kun skiver er sat fast på den måde, men også Sacrophyton, Anthellia og Sinularia.
Gazen skal ligge fast over emnet, men ikke stramt.
-
- Reactions:
- 19
Bare alm. bomuldsgaze? Rådner det ikke hurtigt
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jo helt almindeligt gaze, men det skal jo kun sidde der en uges tid, max 14 dage. Elastikken rådner hurtigerenielsk skrev:Bare alm. bomuldsgaze? Rådner det ikke hurtigt
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
Preis laver noget lim til blødkoraller. Det kan du nemt lime dem fast på sten med 

Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
-
- Reactions:
- 19
http://www.preis-aquaristik.de/eng/wate ... -glue.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det ikke det samme som eco techs coral glue - det ligner fuldstændigt. Har du prøvet at sammenligne dem
Er det ikke det samme som eco techs coral glue - det ligner fuldstændigt. Har du prøvet at sammenligne dem
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg har gjort det, at jeg først har limet dem på en lille ren sten, ca. 10 mm i diameter med EcoTech hurtig lim og lige ladet det ligge ca. 10 min på et stykke vådt køkkenrulle og derefter i ro i et sennepsglas i akvariet i et par dage. Et par dage senere har jeg så skrabet et område helt rent på stensætningen, hvor jeg ville have Ricordeaen, og så limet den lille sten fast der med rigeligt med lim, og stoppet cirkulationen i 1-2 timer.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Jeg har haft held med at rense området med en tandbørste, så ellers forsigtigt putte skiven ned i en revne, som man ved er renset godt af(jeg tror dette er det vigtigste).
De mange gang det er gået galt har jeg ikke fået renset ordenligt af og de få gange jeg har, så er det gået godt...
til at holde på plads har jeg brugt plastik tandstikker, som jeg har afkortet til stedet hvor den skal sidde!
De mange gang det er gået galt har jeg ikke fået renset ordenligt af og de få gange jeg har, så er det gået godt...
til at holde på plads har jeg brugt plastik tandstikker, som jeg har afkortet til stedet hvor den skal sidde!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Reactions:
- 19
Ja jeg tror du er inde på noget af det rigtige Anders, der skal være rent omkring dem.
Nu har jeg prøvet gaze og det bliver bare fyldt med algefilm efter 3-4 dage og man kan slet ikke se skiven under. Det er vist ikke vejen frem i mit fragment setup.
Poul - det er også en lidt anderledes variant. Den vil også afprøve.
Nu vi holder liv i tråden kan folk så ikke lige benytte muligheden og fragmentere lidt i deres Florida skiver
Nu har jeg prøvet gaze og det bliver bare fyldt med algefilm efter 3-4 dage og man kan slet ikke se skiven under. Det er vist ikke vejen frem i mit fragment setup.
Poul - det er også en lidt anderledes variant. Den vil også afprøve.
Nu vi holder liv i tråden kan folk så ikke lige benytte muligheden og fragmentere lidt i deres Florida skiver
- Esben
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
Jeg kan ikke få Ecotechs til at virke på skiver mv. men det virker fint med Pries' jeg bruger Ecotech til mine stenkoraller.
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
-
- Reactions:
- 19
Hvor køber du Pries henne?Esben skrev:Jeg kan ikke få Ecotechs til at virke på skiver mv. men det virker fint med Pries' jeg bruger Ecotech til mine stenkoraller.
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Er det ikke Troels der forhandler det?
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
-
- Reactions:
- 19
Nu har jeg prøvet følgende med 2 løse skiver. Ecotech lim dryppet i lille ren fordybning i tørre rene sten. Skiven dubbet tør og lagt forsigtigt ned oveni limen også nyt gaze net over med elastikker.
Så må jeg se hvordan de går de næste uger
Så må jeg se hvordan de går de næste uger
-
- Reactions:
- 19
http://reefbuilders.com/2013/10/09/rainbow-ricordea/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tjek lige her, hvis man så klikker videre til reefgardeners hjemmeside koster en skive 24 dollars - ikke helt gratis i guds eget land -så det kan ikke være så lette at holde og formere som reefgardener skriver. Men FEDE farver
Tjek lige her, hvis man så klikker videre til reefgardeners hjemmeside koster en skive 24 dollars - ikke helt gratis i guds eget land -så det kan ikke være så lette at holde og formere som reefgardener skriver. Men FEDE farver
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ikke nødvendigvis at de er svære at holde, men det er et spørgsmål om at sætte prisen højt nok, så tror folk at det er noget helt specielt.nielsk skrev:http://reefbuilders.com/2013/10/09/rainbow-ricordea/