Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af AndersGS »

Hartz skrev:Ikke, at det ikke kunne være spændende med en opfølgning. Men siqu, tror ikke der er grund til at krydse noget, for en næsten 10 måneder gammel tråd ;-)

man 26. nov 2012 20:09
Arh for pokker.. hader når det sker..

Nå men en update kan vi da altid bruge :beer:
Keddekrudt
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Keddekrudt »

Hvad med at få brygget en god balje fuld saltvand og så flytte dine koraler derover.. Det kan jo kun være bedre end at lade dem stå i det vand... Da de jo et vantil gode vandværker burde der jo ikke ske noget ved af de kommer over i noget godt vand igen
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

Keddekrudt skrev:Hvad med at få brygget en god balje fuld saltvand og så flytte dine koraler derover.. Det kan jo kun være bedre end at lade dem stå i det vand... Da de jo et vantil gode vandværker burde der jo ikke ske noget ved af de kommer over i noget godt vand igen

OMG.... :K he he :lipssealed: læs 3 indlæg tidligere :W and you feel like :wc: :scream:
Brugeravatar
Frankmich
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 5580 Nørre Aaby

Indlæg af Frankmich »

på trods af det. så kunne det være rart at høre om han fik vendt skuden
Billede
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

+1 til Keddekrudt

Jeg ville hurtigt få anskaffet mig et 200-300 L akvarie og købe 150 L modent vand og tilføje resten med nybrygget . Det vil rede det meste af dine koraler. Indtil du får dit 900 L på plads igen.

Hellere det end at du mister det meste så er der en stor chance for at rede det meste.

Og de vil kunne klare sig i et 300 L i et stykke tid med lidt vandskift om ugen.
Brugeravatar
Hartz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af Hartz »

Jamen siqu du bliver jo ved, læs dog tråden :-D
Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=63940
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

Argh.. :OO

Sådan er det med hjælpsomme mennesker, de bliver ved og ved selv efter 10 mdr ..

:Peace: :Peace:
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Hej alle sammen.

Der er gået over et år og jeg har slet ikke set at I har spurgt til hvordan det så rent faktisk gik efter vandproblemerne og efter at der lugtede af brændt elektronik tilbage november 2012.

Alle doseringspumper virker faktisk fint, så jeg er stadigvæk i tvivl om hvad root cause egentlig var. Det kan være vandsprøjt i en af stikdåserne, men det forbliver en gåde.

Det gik desværre således at vi mistede stort set _alle_ vores koraller, både lps, sps og en masse skiver og andre blødkoraller. Allerede efter to døgn var de så hårdt ramt at de ikke stod til at redde. Nogen af dem var store som hand- og fodbolde, så det var en virkelig trist oplevelse.

Jeg mistede samtidig ALT lysten til at have saltvandsakvarie. Nu havde det lige kørt flere år uden vandskifte og var i balance – synes jeg. Havde egentlig lyst til at smide det hele ud over altanen, men kan jo ikke flytte knap 200 kg. glas alene og min hustru synes at vi da bare skulle fortsætte med at se på de dejlige fisk. Flere af dem holder hun rigtig meget af. Så for husfedens skyld har akvariet egentlig bare passet sig selv det sidste års tid og fiskene har fået lov til at leve deres eget liv.

Efter nogle måneder begyndte flere af blødkorallerne at titte frem igen. Jeg havde fx. lade nogle skeletter af hammerkoraller blive og den dag I dag er der vokset flere hoveder på og 5-6 cm. lange tentakler ud af hovederne. Skiverne hard et god tog to montiporaer er kommet sig og lyser. Det hele har kørt i knap et år uden tilsætning af balling eller andet. Gætter på at der er så meget buffer kapacitet i akvariet, at det er ligemeget med at tilføre noget. Men det er faktisk dejligt at der trods alt var noget der overlevede. Men det ser meget sølle ud.
Jeg har kke haft rengjort forruden i flere måneder, netop fordi jeg ikke har orket at se på at det er bombet tilbage til stenalderen, men for nogle uger siden gjorde jeg forruden ren for at hav af kalkalger og må indrømme at det trods alt bringer smilet lidt frem når fiskenes natur kan følges.

Fremtiden er nu at vi satser på at flytte fra den lille lejlighed og i hus i 2014. Jo før jo bedre, men vi er kræsne og leder efter det rigtige. Min hustru har flere gange sagt at hun aldrig vil skille sig af med vores naso vlamingii. Vi har haft den fisk siden den var 4-5 cm, og i dag er den vel ca. 25 cm. og har flotte blå faner på halefinnen. Så I de seneste uger har jeg fået lyst til at samle sammen til et vildere akvarieprojekt for at tage revanche fra dengang da ulykken indtræf og komme “op på hesten igen”.

Vores nuværende akvarie er 160x80x68 (Længde, dybde, højde). Lysten er kommet tilbage og vi er enige om at vi skal ha’ fat I et akvarie der er stort nok til at huse en Naso vlamingii i en del år mere. Verdens mest fotogene kælefisk som hende her hjemme elsker så højt. Koraller skal der også være I, men nok kun sps og lps og ingen blødkoraller – og så skal der være automatisk vandskifte I den udstrækning det nu kan lade sig gøre sådan at vi kan haste-udskifte en stor portion saltvand hvis der skulle ske en lignende katastrofe. Det skal bygges ind i væggen eller fungere som rumdeler. Der skal være seperat teknikrum med håndvask og karantæneakvarie(r).

Så for tiden drømmer jeg om hvor stor sådan en balje mon skal være... ..det er herligt at læse om andres opbygninger og ideer… ...og her er det jo at jeg får brug for hjælp fra de mange kloge akvarister på dette forum, for hvor stort er stort nok?

Godt nytår!
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Mit 2000 Liters fungerer indtil videre fint som hjem for vores Vlamingi. Den er 25 cm nu og har lige overlevet en omgang sygdom som ellers slog halvdelen af mine fisk ihjel.
2,4 svømmeplads i længden virker den tilfreds med - og nogle kraftige stream pumper som den kan kæmpe op imod.
Lyder elles som nogle fede akvariedrømme. Kig på Reef Central under de store akvarier - jeg har læst flere tråde igennem.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Ja, det er godt at drømmene er kommet tilbage efter sådan en katastofe vi var igennem. Og 240 cm. i længden er godt nok også en hel del og koster sikkert kassen, men det er hermed noteret og så må vi se om vi ikke kan få det gjort til god pris et sted :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"