Biopellets
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9490 Pandrup
- Saltvand siden?: 2013
- Geografisk sted: Nordjylland
Biopellets
Jeg har læst en del om biopellets her inde og der står en masse men de er efter hånden noget gammel anmelders så tænkte på om der var sket noget nyt på emnet
Som der stod at der var en opstarts fase er der stadig det
På det jeg kan læse så kan man næsten ikke over doser
Og hvilken reactor med hvor meget biopellets vil i vælge til ca 200L vand
Som der stod at der var en opstarts fase er der stadig det
På det jeg kan læse så kan man næsten ikke over doser
Og hvilken reactor med hvor meget biopellets vil i vælge til ca 200L vand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Biopellets
Der var rigtigt mange der startede op med biopellets, og der var rigtigt mange der droppede det igen.
I princippet er der VSV i pille form
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Jeg bruger pellets i en Deltec 509 på mit akvarie på størrelse med dit.
Har nok ca. 3-5 cm pellets i bunden, så det er ret få.
Men det kommer jo helt an på hvor meget nitrat du vil fjerne.
Det er lidt svært at styre mængden da det tager op til 4 uger før der kommer rigtigt gang i det.
På mit næste akvarie vil jeg nok prøve et svovl-medie i stedet for hvis jeg får problemer med nitrat, da det lyder som om det er lidt nemmere er justere.
Har nok ca. 3-5 cm pellets i bunden, så det er ret få.
Men det kommer jo helt an på hvor meget nitrat du vil fjerne.
Det er lidt svært at styre mængden da det tager op til 4 uger før der kommer rigtigt gang i det.
På mit næste akvarie vil jeg nok prøve et svovl-medie i stedet for hvis jeg får problemer med nitrat, da det lyder som om det er lidt nemmere er justere.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Ja kunne jeg læse men det virker bare mere sikker og meget nemmer men dyrere med biopellets tager jeg helt fejlCarsten skrev:Der var rigtigt mange der startede op med biopellets, og der var rigtigt mange der droppede det igen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Svovl er bestemt ikke nemt at styre.KasperT skrev:På mit næste akvarie vil jeg nok prøve et svovl-medie i stedet for hvis jeg får problemer med nitrat, da det lyder som om det er lidt nemmere er justere.
Selve opstarten er meget langsom, og når filteret så er igang, og det af en eller anden årsag stopper, så starter man hele processen forfra.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Er biopellets det vær at starte på eller er der noget andet jeg vil helst ikke igang med VSV
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Jeg købte en lille pose pellets og den har godt nok holdt lang tid, så synes ikke det virker specielt dyrt.
Ved godt svovl ikke er perfekt, men forestiller mig at det er nemmere at justere hvor meget nitrat der fjernes ved at justere vandgennemstrømningen.
Kan være jeg bliver klogere når jeg får egne erfaringer, hvis det overhovedet bliver nødvendigt
Med pellets er det lidt svært at justere vandmængden da der skal ret meget knald på for at få dem til at danse i reaktoren.
Ved godt svovl ikke er perfekt, men forestiller mig at det er nemmere at justere hvor meget nitrat der fjernes ved at justere vandgennemstrømningen.
Kan være jeg bliver klogere når jeg får egne erfaringer, hvis det overhovedet bliver nødvendigt

Med pellets er det lidt svært at justere vandmængden da der skal ret meget knald på for at få dem til at danse i reaktoren.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Når et nitratfilter er indkørt, så er der kun en indstilling, og det er at vandet løber i en MEGET tynd stråle, nummeret lige efter at det kommer som dråber.KasperT skrev:Ved godt svovl ikke er perfekt, men forestiller mig at det er nemmere at justere hvor meget nitrat der fjernes ved at justere vandgennemstrømningen.
Kan være jeg bliver klogere når jeg får egne erfaringer, hvis det overhovedet bliver nødvendigt![]()
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Jeg er nu vendt tilbage til Pellets. Det virker super godt for mig. Da jeg startede med det i sin tid gik jeg fra en no3 på 100 til no3 på 10 på 14 dage.
Det er effektivt og relativt billigt i drift - bare start stille og roligt ud med mængden!
Det er effektivt og relativt billigt i drift - bare start stille og roligt ud med mængden!
Mvh Tobias