har i prøvet når i piller ved stenene, at blive stukket af noget hvorefter din finger svulmer op og brænder ?
det vare ved i 2-3 dage hvorefter din finger bliver helt følelsesløs og får vabler??
der er gået en uge nu og noget at fingerspidsen er stadig lam
har nogen af jer har sådan en oplevelse?
og hvad kan det være ?
Det har jeg prøvet, men hvad det var som jeg stak mig på ved jeg ikke.
Der er så mange små dyr i akvariet som vi ikke kender ret meget til, og slet ikke der forsvarsvåben
Har også prøvet at blive stukket af en fireworm, og det har jeg stadig men af nu 12 år senere. Yderste led på langfingeren kan ikke rettes helt ud.
Har også en allergi over for korallerne nældegift. Så jeg skal bruge handsker.
Har også prøvet det nogen gange efter hånden, hos mig er det når jeg kommer til og nusse med de børste orm jeg har i akvariet, det føles som om de efter lader en del af deres(børster) i ens finger, føles som man har fået en del glas splinter i og dagen efter kommer der små blister.
skunkmastaflex skrev:ja det føles præsis som glas splinter
jeg tror det er tid til at få købt et par handsker
ved i hvor man kan købe nogle som er velegnet til akvariebrug?
Carsten den nældegift allergi, er det noget som kan komme løbende eller er det noget nogen har ?
isåfald burde man begynde at bruge handsker altid !?
Allergien kommer kun når jeg har rørt ved korallerne, og så vidt jeg kan finde ud af, så primært Montipora.
Holder jeg fingerne væk fra dem, så heler fingerne fint op på en god uges tid
Brug altid handsker, da meget er giftigt og en del af beboerne gør også nas. Pas også på øjne når der fragmenteres zoa's brug briller da mange polypper er meget giftige.
Det er egentlig ekstremt dumt at have saltvandsakvarier, men man kan jo ikke lade være!
Jeg må nok også have mig et par handsker...
Man kan vel ikke bare bruge normale gummihandsker, vel?
Vi er flere der benyttede os af Marco, som skaffede nogle lange kraftige handsker! De er satme goe! Går næsten helt op til skulderen og slutter til, så der ikke kommer vand ned i!
Her er min oplevelse af af blive stukket af en fireworm. Der står ogaå hvilke creame og piller jeg fik afvide jeg skulle bruge. Det var giftlinien der sagde det. Bruger altid selv handsker efter det, alm engangs handsker uden talkum. Skal jeg lave stensætninger eller flytte levende sten har jeg et par tynde arb handaker med gummi i håndfladen. Den oplevelse bliver et nej tak her fra;-)
saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=45430
Jeg blev også stukket af fireworm og var 9 mdr. både indlagt og uden søvn. Jeg har været med til at lave action card omkring fireworme stik sammen med bispebjerg hospitals giftafdeling - Brug altid handsker.
I kan læse mere omkring fireworms her i min artikel:
Vi er flere der benyttede os af Marco, som skaffede nogle lange kraftige handsker! De er satme goe! Går næsten helt op til skulderen og slutter til, så der ikke kommer vand ned i!
Ja, de hansker han skaffede til os er bedre end jeg havde regnet med - fine kraftige...
Alm. engangs som dem sygehuse bruger, går nemt istykker ved håndtering af LS...
Ja, det syntes jeg de er til at håndtere fragmenter i baljen.
Jeg vil dog stadig trække i alm. latex handsker hvis jeg skulle sidde og fragmentere en skrøbelig acro.
Prøv også at tjekke de ultra tynde neopren handsker ud du kan finde i en lystfisker biks, de er nok dem med bedst føling.
PederP skrev:Ja, det syntes jeg de er til at håndtere fragmenter i baljen.
Jeg vil dog stadig trække i alm. latex handsker hvis jeg skulle sidde og fragmentere en skrøbelig acro.
Prøv også at tjekke de ultra tynde neopren handsker ud du kan finde i en lystfisker biks, de er nok dem med bedst føling.
PederP skrev:Ja, det syntes jeg de er til at håndtere fragmenter i baljen.
oki hele akvariet er startet op på døde sten på når den ene levene jeg podede men den må så havde været proppet med dem
nogle røde andre nok lidt mere blå i det
men lader dem bare være og ser om de ik går lidt i sig selv der kan ik være meget at leve af da jeg kun har en reje og en fisk i og foder kun 2 gange om ugen og ik ret meget
180x70x65 2xgyre 350 maxspect aeraqua dua ad600 jebao 5000 Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue ATI Essentials pro rollermat